Objective:
The purpose of the
study was to evaluate the effect of the education on third-year physiotherapy
and rehabilitation students’ attitudes towards ageism.
Methods:
Sixty-two
individuals from the third year students of Physiotherapy and Rehabilitation
Department of Trakya University participated to the study. The students were
divided into two groups: those who participated only in the symposium (Group I)
and those who attended the nursing home visit and the symposium (Group II). The
attitudes of the students towards the elderly were evaluated with "Ageism
Attitude Scale (AAS)". The effectiveness of the education was examined
with applying AAS before and after the education.
Results:
In order to show
the effectiveness of the education the first and second scores of Group I and
Group II AAS total and subtests were compared and no statistically significant
difference found between the first and second scores of Group I and Group II
AAS total and sub-dimensions (p> .05). Second assessments of AAS compared
between the groups, significant differences were found total AAS scores and
under all sub-dimensions of AAS except negative ageism sub-dimension in favor
of Group I (p<.05).
Conclusion:
Before and after
education unchanged attitudes of students towards the elderly in different
educational types suggests that longer and more comprehensive education
programs are needed to ensure positive attitudes and behavior in the students.
Amaç: Çalışmanın
amacı, üçüncü sınıf fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerine yönelik verilen
eğitimin öğrencilerin yaşlılara yönelik tutumlarına etkisini değerlendirmekti.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya,
Trakya Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 3. Sınıf öğrencisi 62
birey katıldı. Öğrenciler yalnızca sempozyuma katılan (Grup I) ve sempozyum ile
birlikte huzurevi ziyaretine katılan (Grup II) öğrenciler olarak iki gruba ayrıldı.
Öğrencilerin yaşlıya karşı tutumları “Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ)”
ile değerlendirildi. Eğitimin etkinliği, eğitim öncesi ve sonrası YATÖ uygulanarak
incelendi.
Bulgular: Grup
I ve Grup II’ nin, YATÖ toplam ve alt testleri ön test ve son test puanları
verilen eğitimlerin etkinliğini göstermek amacıyla karşılaştırıldıklarında, ilk
ve son puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmadı
(p>.05). YATÖ son değerlendirme sonuçları gruplar arasında karşılaştırıldıklarında
yaşlıya yönelik olumsuz ayrımcılık boyutu haricinde tüm alt boyutlar ve toplam
puanda Grup 1 lehine istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<.05)
Sonuç: Öğrencilerin
farklı eğitim içeriklerinde, eğitim öncesi ve sonrası yaşlıya yönelik
tutumlarının değişmediğinin bulunması, öğrencilerde olumlu tutum ve davranış
sağlanması için daha uzun süreli ve kapsamlı eğitim programlarının
gerekliliğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 3 |