Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleki İnanç Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 23 - 34, 01.07.2019

Abstract

Amaç: Bu araştırmada Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018) geliştirmiş olduğu “Beden Eğitimi Öğretmenliğine İnanç Ölçeği’nin” Türk kültürüne uyarlanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma grubunu 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Trakya Üniversitesi ve Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde okuyan n=129 erkek, n=100 kadın toplamda 229 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Fan, Keating, Liu, Zhou, Shangguan ve Knipe (2018) tarafından geliştirilen 12 madde ve 2 alt boyuttan oluşan ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği analizlerinde AFA ve DFA kullanılmıştır.
Bulgular:Afa sonucunda ölçeğin iki boyutlu ve toplam açıkladığı varyansın % 81.59 olduğu bir yapı ortaya çıkmıştır. DFA analizleri sonucunda χ2/sd (3.37), GFI (.91), CFI (.96), AGFI (.90), NFI (.95), IFI (.96), RMSEA (.07) değerlerinin kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Ölçüt geçerliliği için yapılan t testi sonuçlarına % 27’lik alt ve üst gruplar arasındaki fark anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Cronbach alpha katsayısı “Çalışma Arzusu” boyutunda .96 çıkarken “Beden Eğitimine Verilen Değer” boyutunun .97 olduğu tespit edilmiştir. Test- tekrar test yöntemi için 40 beden eğitimi öğretmeni adayına iki hafta arayla uygulanan ölçeğin pearson korelasyon katsayısının yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı ilişkide olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Bu sonuçlar “Beden Eğitimi Öğretmenlik Mesleğine İnanç Ölçeği’nin” geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir. Ölçek beden eğitimi öğretmeni adaylarının dışında mevcut çalışan beden eğitimi öğretmenlerine uygulanarak tekrar geçerlik ve güvenilirlik işlemlerinin yapılması önerilmektedir.

References

  • Abbasoğlu, E., & Öncü, E. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının benlik saygıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2): 407-425.
  • Aktürk, A. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K.., & Erol, E. (2014). Pedagogic Formation Program Students’ Motivations for Teaching Profession. Trakya University Journal of Education , 4(1), 48-62.
  • Altuntaş, E. A., Kul, M., & Karataş, İ. (2016). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 196-215.
  • Ayık, A. & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Öğretme Motivasyonları Arasındaki İlişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (1) 25-43.
  • Azman, N. (2013). “Choosing Teaching as a Career: Perspectives of Male and Female Malaysian Student Teachers in Training.” European Journal of Teacher Education 36 (1): 113–130. doi:10.1080/0261976 8.2012.678483.
  • Balyer, A., & K. Özcan. (2014). “Choosing Teaching Profession as a Career: Students’ Reasons.” International Education Studies 7 (5): 104–115. doi:10.5539/ies.v7n5p104.
  • Bergmark, U., Lundström, S., Manderstedt, L., & Palo, A. (2018). Why become a teacher? Student teachers’ perceptions of the teaching profession and motives for career choice. European Journal of Teacher Education, 41(3), 266-281.
  • Bryman A, Cramer D (2001): Quantitative Data Analysis with SPSS Release 1o for Windows, Routledge, London.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New Jersey: Guilford Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N., & Şahin, D. E. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 465-484.
  • Cramer, D. (2003). Advanced quantitative data analysis. Philadelphia: Open University Press.
  • Dündar, S. (2014). Reasons for choosing the teaching profession and beliefs about teaching: A study with elementary school teacher candidates. College Student Journal, 48(3), 445–460.
  • Elçiçek, Z., & Barut, Y. (2016). Aday Öğretmenlerin Öğretmen Olmadan Önce Öğretmenlik Mesleğinden Beklentileri Ve Bu Beklentilerin Karşılanma Durumunun. Turan: Stratejik Araştırmalar Merkezi, 8(32), 434.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fan, Y., Keating, X. D., Liu, J., Zhou, K., Shangguan, R., & Knipe, R. (2018). Development of a scale measuring Chinese preservice physical education teachers’ beliefs about the physical education profession. Asia-Pacific Education Researcher, 27(5), 365–372.
  • Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 249-269.
  • Hooper, D., Coughlan, J. ve Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi, SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. bs.). Ankara: Asil Yayın. Karamustafaoğlu, O., & Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve öğretmen adayları arasında öğretmenlik mesleğine verilen değer üzerine bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 34-49.
  • Kline, R. B. (2016). Principle and practice of structural equation modelling (4. bs.). New York, NY: The Guilford Press
  • König, J., and M. Rothland. 2012. “Motivations for Choosing Teaching as a Career: Effects on General Pedagogical Knowledge during Initial Teacher Education.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education 40 (3): 289–315. doi:10.1080/1359866X.2012.700045.
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W. ve Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-49.
  • McKenzie, P., Santiago, P., Sliwka, P., & Hiroyuki, H. (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD.
  • Mori, T. (1965). Structure of motivations for becoming a teacher. Journal of Educational Psychology, 56(4), 175–183. doi:10.1037/h0022445
  • Mulkeen, A., & Crowe-Taft, N. (2010). Teacher attrition in Sub-Saharan Africa: The neglected dimension of the teacher supply challenge. A review of literature. Paper for the International Task Force on Teachers for EFA.
  • Oğuz, E. (2013). The Relationship Between Classroom Management Styles of Pre-Service Teachers and Their Attitude of Teaching Profession. Trakya University Journal of Education, 3, (2), 12-20.
  • Pehlivan Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 126-141.
  • Pop, M. M., and J. E. Turner. 2009. “To Be or Not to Be … a Teacher? Exploring Levels of Commitment Related to Perceptions of Teaching among Students Enrolled in a Teacher Education Program.” Teachers and Teaching 15 (6): 683–700. doi:10.1080/13540600903357017.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (Fourth Edition). New Jersey: Lawrance Erlbaum Association..
  • Su, Z., J. N. Hawkins, T. Huang, and Z. Zhao. 2001. “Choices and Commitment: A Comparison of Teacher Candidates’ Profiles and Perspectives in China and the United States.” International Review of Education 47 (6) 611–635. doi:10.1023/A:1013184026015.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thomson, M. M., Turner, J. E. And Nıetfeld, J. L. (2012). A Typological Approach to Investigate the Teaching Career Decision: Motivations and Beliefs about Teaching of Prospective Teacher Candidates. Teaching and Teacher Education, 28(3), 324-335
  • Tümkaya, S., & Uştu, H. (2016). Tükenmişliğin mesleğe bağlılıkla ilişkisi: sınıf öğretmenleri üzerine bir araştırma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 272–289
  • Ünlü, H. (2013). Do Prospective Physical Education Teachers Really Want To Be Physical Education Teachers?. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 15(Sp. Ed. 4), 211-230.
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2012). An introduction to teaching motivations in different countries: Comparisons using the FIT-choice scale. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40 (3), 185–197. doi:10.1080/1359866X.2012.700049
  • Wolf, E. J., Harrington, K. M., Clark, S. L. & Miller, M. W. (2013). Sample size requirements for structural equation models: An evaluation of power, bias, and solution propriety. National Institutes of Health, 76 (6), 913–934. https://doi.org/10.1177/0013164413495237.
  • Wong, A. K., S. Y. Tang, and M. M. Cheng. 2014. “Teaching Motivations in Hong Kong: Who Will Choose Teaching as a Fallback Career in a Stringent Job Market?” Teaching and Teacher Education 41: 81–91. doi:10.1016/j.tate.2014.03.009.
  • Yanık, M., & Çamlıyer, H. (2013). Developing an attitude scale towards profession of physical education teaching in secondary schools (SASPPET) Ortaöğretimde beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Journal of Human Sciences, 10(2), 691-705.
Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 23 - 34, 01.07.2019

Abstract

References

  • Abbasoğlu, E., & Öncü, E. (2013). Beden eğitimi öğretmen adaylarının benlik saygıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2): 407-425.
  • Aktürk, A. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerine ve akademik başarılarına göre incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 283-297.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K.., & Erol, E. (2014). Pedagogic Formation Program Students’ Motivations for Teaching Profession. Trakya University Journal of Education , 4(1), 48-62.
  • Altuntaş, E. A., Kul, M., & Karataş, İ. (2016). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ile öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 196-215.
  • Ayık, A. & Ataş, Ö. (2014). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Öğretme Motivasyonları Arasındaki İlişki. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4 (1) 25-43.
  • Azman, N. (2013). “Choosing Teaching as a Career: Perspectives of Male and Female Malaysian Student Teachers in Training.” European Journal of Teacher Education 36 (1): 113–130. doi:10.1080/0261976 8.2012.678483.
  • Balyer, A., & K. Özcan. (2014). “Choosing Teaching Profession as a Career: Students’ Reasons.” International Education Studies 7 (5): 104–115. doi:10.5539/ies.v7n5p104.
  • Bergmark, U., Lundström, S., Manderstedt, L., & Palo, A. (2018). Why become a teacher? Student teachers’ perceptions of the teaching profession and motives for career choice. European Journal of Teacher Education, 41(3), 266-281.
  • Bryman A, Cramer D (2001): Quantitative Data Analysis with SPSS Release 1o for Windows, Routledge, London.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New Jersey: Guilford Publications.
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cemaloğlu, N., & Şahin, D. E. (2007). Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 465-484.
  • Cramer, D. (2003). Advanced quantitative data analysis. Philadelphia: Open University Press.
  • Dündar, S. (2014). Reasons for choosing the teaching profession and beliefs about teaching: A study with elementary school teacher candidates. College Student Journal, 48(3), 445–460.
  • Elçiçek, Z., & Barut, Y. (2016). Aday Öğretmenlerin Öğretmen Olmadan Önce Öğretmenlik Mesleğinden Beklentileri Ve Bu Beklentilerin Karşılanma Durumunun. Turan: Stratejik Araştırmalar Merkezi, 8(32), 434.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fan, Y., Keating, X. D., Liu, J., Zhou, K., Shangguan, R., & Knipe, R. (2018). Development of a scale measuring Chinese preservice physical education teachers’ beliefs about the physical education profession. Asia-Pacific Education Researcher, 27(5), 365–372.
  • Fokkens-Bruinsma, M., & Canrinus, E. T. (2012). The factors influencing teaching (FIT)-choice scale in a Dutch teacher education program. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40(3), 249-269.
  • Hooper, D., Coughlan, J. ve Mullen, M. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör analizi, SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5. bs.). Ankara: Asil Yayın. Karamustafaoğlu, O., & Özmen, H. (2004). Toplumumuzda ve öğretmen adayları arasında öğretmenlik mesleğine verilen değer üzerine bir araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 2(6), 34-49.
  • Kline, R. B. (2016). Principle and practice of structural equation modelling (4. bs.). New York, NY: The Guilford Press
  • König, J., and M. Rothland. 2012. “Motivations for Choosing Teaching as a Career: Effects on General Pedagogical Knowledge during Initial Teacher Education.” Asia-Pacific Journal of Teacher Education 40 (3): 289–315. doi:10.1080/1359866X.2012.700045.
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W. ve Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-49.
  • McKenzie, P., Santiago, P., Sliwka, P., & Hiroyuki, H. (2005). Teachers matter: Attracting, developing and retaining effective teachers. Paris: OECD.
  • Mori, T. (1965). Structure of motivations for becoming a teacher. Journal of Educational Psychology, 56(4), 175–183. doi:10.1037/h0022445
  • Mulkeen, A., & Crowe-Taft, N. (2010). Teacher attrition in Sub-Saharan Africa: The neglected dimension of the teacher supply challenge. A review of literature. Paper for the International Task Force on Teachers for EFA.
  • Oğuz, E. (2013). The Relationship Between Classroom Management Styles of Pre-Service Teachers and Their Attitude of Teaching Profession. Trakya University Journal of Education, 3, (2), 12-20.
  • Pehlivan Z. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının fiziksel benlik algıları ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının analizi. Eğitim ve Bilim, 35(156), 126-141.
  • Pop, M. M., and J. E. Turner. 2009. “To Be or Not to Be … a Teacher? Exploring Levels of Commitment Related to Perceptions of Teaching among Students Enrolled in a Teacher Education Program.” Teachers and Teaching 15 (6): 683–700. doi:10.1080/13540600903357017.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (Fourth Edition). New Jersey: Lawrance Erlbaum Association..
  • Su, Z., J. N. Hawkins, T. Huang, and Z. Zhao. 2001. “Choices and Commitment: A Comparison of Teacher Candidates’ Profiles and Perspectives in China and the United States.” International Review of Education 47 (6) 611–635. doi:10.1023/A:1013184026015.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thomson, M. M., Turner, J. E. And Nıetfeld, J. L. (2012). A Typological Approach to Investigate the Teaching Career Decision: Motivations and Beliefs about Teaching of Prospective Teacher Candidates. Teaching and Teacher Education, 28(3), 324-335
  • Tümkaya, S., & Uştu, H. (2016). Tükenmişliğin mesleğe bağlılıkla ilişkisi: sınıf öğretmenleri üzerine bir araştırma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 272–289
  • Ünlü, H. (2013). Do Prospective Physical Education Teachers Really Want To Be Physical Education Teachers?. Croatian Journal of Education: Hrvatski časopis za odgoj i obrazovanje, 15(Sp. Ed. 4), 211-230.
  • Watt, H. M., & Richardson, P. W. (2012). An introduction to teaching motivations in different countries: Comparisons using the FIT-choice scale. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 40 (3), 185–197. doi:10.1080/1359866X.2012.700049
  • Wolf, E. J., Harrington, K. M., Clark, S. L. & Miller, M. W. (2013). Sample size requirements for structural equation models: An evaluation of power, bias, and solution propriety. National Institutes of Health, 76 (6), 913–934. https://doi.org/10.1177/0013164413495237.
  • Wong, A. K., S. Y. Tang, and M. M. Cheng. 2014. “Teaching Motivations in Hong Kong: Who Will Choose Teaching as a Fallback Career in a Stringent Job Market?” Teaching and Teacher Education 41: 81–91. doi:10.1016/j.tate.2014.03.009.
  • Yanık, M., & Çamlıyer, H. (2013). Developing an attitude scale towards profession of physical education teaching in secondary schools (SASPPET) Ortaöğretimde beden eğitimi öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi. Journal of Human Sciences, 10(2), 691-705.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Makaleler
Authors

Sinan Uğraş

Mustafa Deniz Dindar

Publication Date July 1, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Uğraş, S., & Dindar, M. D. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenliği Mesleki İnanç Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 23-34.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ