İnançların sunduğu ilkeler bireylerin düşünme tarzlarını etkilemektedir. Son zamanlarda yapılan çalışmalarda inanan ve inanmayan bireylerin farklı düşünme tarzlarına sahip oldukları tartışılmakla birlikte, Müslüman gruplarda inanç ve bilişsel stiller ilişkisini inceleyen az sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu çalışmada içsel dini motivasyon ile günümüzde en çok arzu edilen düşünme becerileri arasında gösterilen “eleştirel düşünme” ve siyah-beyaz düşünme şekli olarak ifade edilebilecek ve çoğunlukla olumsuz yapılarla ilişkilendirilen “ikili düşünme” arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Çalışma 395 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiş, veriler sosyo-demografik bilgi formu, İçsel Dini Motivasyon Ölçeği, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve İkili Düşünme Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda içsel dini motivasyon ile eleştirel düşünme ve ikili düşünme arasında pozitif yönlü anlamlı, eleştirel düşünme ile ikili düşünme arasında da pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. İkili düşünme ile eleştirel düşünme arasındaki ilişkide ise içsel dini motivasyonun aracı rolünün olduğu görülmüştür. İslam inancı sıklıkla akletmeye, düşünmeye davet etmekte ve bu düşünce tarzını olumlamakta; aynı zamanda cennet-cehennem, iyi-kötü, karanlık-aydınlık, iman-inkar gibi söylemlerle ikili düşünme için çeşitli kavramsal araçlar sunmaktadır. Eleştirel düşünme ve ikili düşünme birbirine zıt yapılar olarak görülmesine rağmen, bulgular İslam inancının aynı anda hem eleştirel düşünme hem de ikili düşünme ile ilişkili olduğunu, bu sayede eleştirel düşünmenin ikili düşünmenin katılığını azalttığı şeklinde yorumlanmıştır. Bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmış ve ileri araştırmalar için öneriler getirilmiştir.
The principles offered by beliefs affect the thinking styles of individuals. Although it has been argued in recent studies that believers and non-believers have different thinking styles, there are few studies examining the relationship between belief and cognitive styles in Muslim groups. In this study, the relationships between intrinsic religious motivation and "critical thinking", which is one of the most desired thinking skills today, and " dichotomous thinking", which can be expressed as black-and-white thinking and primarily associated with negative structures, were examined. The study was carried out with 395 university students, and the data was obtained by a socio-demographic information form, the Intrinsic Religious Motivation Scale, the Critical Thinking Disposition Scale, and the Dichotomous Thinking Scale. Findings suggested a positive significant relationship between intrinsic religious motivation and critical thinking and dichotomous thinking, and a positive significant relationship between critical thinking and dichotomous thinking. Regarding the relationship between dichotomous thinking and critical thinking, intrinsic religious motivation had a mediating role. The Islamic faith often invites reasoning and thinking and affirms this way of thinking; at the same time, it offers various conceptual tools for dichotomous thinking with discourses such as heaven-hell, good-evil, dark-light, and faith-denial. Although critical thinking and dichotomous thinking are seen as opposite constructs, the findings have been interpreted as the Islamic belief supporting both critical thinking and dichotomous thinking at the same time, thus reducing the rigidity of dichotomous thinking. The findings were discussed in the light of the relevant literature, and suggestions were made for further research.
Psychology of Religion Religious Motivation Critical Thinking Dichotomous Thinking Cognition.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 14, 2023 |
Publication Date | June 15, 2023 |
Submission Date | January 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 27 Issue: 1 |
Cumhuriyet Theology Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).