Within a time period of twenty-three years the Koran had made amendments in human life in every respect. This period of changes is a subject matter which has to be examined carefully and meticulously. In our opinion the main reason of this change stems from the fact that, while wishing to create a change in the individual and society in terms of belief and practice during the conveyance of the religion, the prophets, instead of conveying the subjects they wish to inform their addressees wholly in an instant, behaved accordingly determining the priorities of the subjects within a sequence. Examining the time period of the revelation of Koran in particular the fact that the revealed verses, rather than bringing order to the social life, tried in the first place to clean up the individuals’ world of beliefs and call people from polytheism to unity shows us that how important it is to determine the prior subjects on which the addressee would be informed during the religious conveyance. The religious education activity on the tribe of the Believer herewith constitutes a response to the question, “On which subjects did Almighty Allah give priorities while engraving the principles revealed in Koran into the hearts of human beings through His prophets?” and serves as a model for the religion educators in terms of conveying the religion.
değişim
gerçekleştirmiştir. Bu değişim süreci, dikkat ve özenle incelenmesi gereken bir
konudur. Bize göre bu değişimin temel nedeni; peygamberlerin, dini tebliğ
sürecinde, birey ve toplumda inanç ve amel noktasında bir değişim meydana getirmek
isterken muhataplarına, bilgilendirmek istedikleri konuları bir anda bütünüyle
iletmek yerine; bir sıra dâhilinde, konu önceliklerini tespit ederek hareket
etmelerinden kaynaklanmaktadır. Özellikle, Kur’an’ın iniş süreci incelendiğinde
Mekke döneminde inen ayetlerin sosyal hayata çeki düzen vermekten ziyade ilk
etapta, bireylerin inanç dünyasını temizlemeye çalışması ve insanları şirkten tevhid
inancına çağırması, dini tebliğ sürecinde muhataba bilgi verilecek öncelikli
konuların tespit edilmesinin ne kadar önemli olduğunu bizlere göstermektedir. Bu
vesile ile Mü’min kişinin kavmine yönelik din eğitimi faaliyeti; “Yüce Allah,
Kur’an’da ortaya koyduğu prensipleri peygamberleri aracılığıyla insanların
gönlüne işlerken, hangi konulara öncelik vermiştir?” sorusuna cevap niteliği
taşımakta ve din eğitimcilerine dini tebliğ noktasında örneklik teşkil
etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 5 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).