Being one of
the Turkish religious music forms of both the lodge and the mosque, qasida is
composed of poetry that entreats warnings and advice regarding the Islamic acts
of worship and moral issues, particularly in paying tribute to Allah (SWT), the
Prophet (PBUH) and other religious scholars. Qasida as a musical, is
an improvised religious musical form with no method to abide
by, in which the musical instruments are used according to the place,
and the artistic mode is used within itself. In this study, the general
structure of qasida form in religious music has been
examined having determined the methodology first. Next, the qasida "Yak
sinemi ateşlere efgânıma bakma” by Yaman Dede has been notated and
musically analized. This qasidahad been performed by the 21st
century thinker, sufi and musician, Hafiz Emin Işık, at the TRT suhoor
program. By illustrating the tonality and structure of qasida,
we have aimed at providing a role model for people who would like to perform
it.
Türk din mûsikîsinin hem
tekke hem de cami mûsikîsi formlarından kasîde, Cenâb-ı Allah (c.c), Hz.
Peygamber (s.a.v) ve diğer din büyüklerine gösterilmesi gereken saygı başta
olmak üzere, İslam dininin ibadet ve ahlak meselelerini konu edinen uyarıcı ve
öğüt verici şiirlerinden oluşmaktadır. Müzikal olarak kasîdeler, her hangi bir
usûle bağlı kalmadan, kendi içinde makam seyrinin sanatlıca kullanıldığı, müzik
aletlerinin mekana göre kullanıldığı, irticalen o andaki ilhamla bestelenen dinî
mûsikî formudur. Bu çalışmada metodoloji ve yöntem belirlenmesinin ardından dinî
mûsikîdeki kasîde formunun genel yapısı anlatılmıştır. Ardından XXI. yüzyıl mütefekkir,
mutasavvıf ve mûsikîşinaslarından hafız Emin Işık hocanın TRT sahur programında
Yaman Dede’ye ait “Yak sinemi ateşlere efgânıma bakma” adlı şiirini hüzzam makamında
okuduğu kasîde notaya alınıp müzikal açıdan analizi gerçekleştirilmiştir. Bu
sayede bir kasîdenin makam ve seyir yapısı notasıyla gösterilerek kasîde okumak
isteyenlere rol model olması hedeflenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 12 |
Dergiabant is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).