The Constitutional amendment of August 13, 1999 has led to significant changes in the administrative law of our country. The amendments made to article 47, article 125 and article 155 of the Constitution can be given as examples. With the amendment made in article 47, the legislator has been given the authority to determine the nature of contracts signed by the administration. With the amendment made in article 125, the way for national and international arbitration for disputes arising from concession conditions and contracts related to public services has been opened in the constitutional framework. With the amendment made in article 155, the duty of ‘examination’ of the Council of State on concession conditions and contracts has been transformed into the duty of ‘expressing opinion’ and its control over concession contracts has been reduced. Thus, the narrowing of the application area of Turkish (administrative) jurisdiction and Turkish (administrative) law in the context of concession contracts comes to the fore. In addition, when the jurisdiction arising from the sovereignty of the state is left to international arbitration, damage may occur in the concepts of sovereignty, public order and public interest. For the reasons mentioned, in our study, international arbitration in concession contracts has been addressed as a dispute resolution method that contributes to the promotion of foreign investments but allows global capital to carry out its activities and investments -mostly through transnational companies- on a legal basis in the context of globalization.
Capital Globalization of Capital Concession Contracts International Arbitration Sovereignty
13 Ağustos 1999 tarihli Anayasa değişikliği ülkemiz idare hukukunda önemli değişikliklere neden olmuştur. Anayasa’nın 47. maddesinde, 125. maddesinde ve 155. maddesinde yapılan değişiklikler buna örnek gösterilebilir. 47. maddede yapılan değişiklikle, kanun koyucuya idarenin imzaladığı sözleşmelerin niteliğini belirleme yetkisi tanınmıştır. 125. maddede yapılan değişiklikle, kamu hizmetleriyle ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğacak uyuşmazlıklar için ulusal ve uluslararası tahkimin önü anayasal kurguda açılmıştır. 155. maddede yapılan değişiklikle, Danıştay’ın imtiyaz şartlaşma ve sözleşmeleri hakkında yaptığı ‘inceleme’ görevi ‘düşünce bildirme’ görevine dönüştürülmüş ve imtiyaz sözleşmeleri üzerindeki denetimi azaltılmıştır. Böylelikle imtiyaz sözleşmeleri bağlamında Türk (idari) yargısının ve Türk (idare) hukukunun uygulama alanının daralması gündeme gelmektedir. Ayrıca devletin egemenliğinden kaynaklanan yargılama yetkisinin uluslararası tahkim yargılamasına terk edilmesiyle egemenlik, kamu düzeni, kamu yararı kavramlarında zedelenmeler ortaya çıkabilecektir. Sayılan sebeplerle çalışmamızda imtiyaz sözleşmelerinde uluslararası tahkim, küreselleşme bağlamında yabancı yatırımların teşvikine katkı sunan ancak küresel sermayenin faaliyetlerini ve yatırımlarını -çoğunlukla ulusötesi şirketler aracılığıyla- dilediği gibi bir hukuksal zeminde yapmasına olanak tanıyan bir uyuşmazlık çözüm yöntemi olarak ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 1, 2024 |
Publication Date | July 4, 2024 |
Submission Date | September 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 36 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)