Kur’an-ı
Kerim, Allah’ın kelamı olması hasebiyle bizzat kendisi tarafından çok değerli
olduğu vurgulanmıştır. Onun bazı ayetlerinin ve surelerinin diğerlerinden daha
da faziletli olduğuna dair sünnetten deliller bulunmaktadır. Bu yüzden
Rasûlullah (sav.) ve O’nun talim ve telkinleriyle ashabı, Kur’an’ın bu yönünü,
bazı isteklerinin kabul edilmesinde, sıkıntılarının giderilmesinde ve şerli
varlıklardan korunmakta vasıta kılmışlardır. İlk İslami kaynaklarda
Fezâilü’l-Kur’an ismini alan bu konu, sonraki asırlarda Kur’an ilimleri
içerisinde Havâssü’l-Kur’an ismiyle müstakil bir başlık altında toplanmıştır.
Zamanla bu alan genişlemiş ve küçük, orta ve büyük hacimlerde eserler telif
edilmiştir. Birçoğu yazma halde bulunan bu eserlerden birisi de Ali Hıbrî
el-Kütâhî’nin klasik kaynaklardan faydalanarak yazdığı Şifâü’l-ebdân
isimli kitabıdır. Bu eserin yazma bir nüshası elimize geçmiş ve ona İlhami
ismi verilerek onun, müellifine aidiyetini tesbit etmek amacıyla bu çalışma
hazırlanmıştır. Anılan nüsha, yurt içindeki yazma kütüphanelerde bulunan beş
ayrı nüshasının ve kaynak olarak faydalandığı, alanının en önemli eserlerinden
olan Dürrü’n-nazîm isimli eserin muhtevalarıyla karşılaştırılmıştır. Bu
mukayese neticesinde İlhami nüshasının, Şifâü’l-ebdân’ın mahtut
bir nüshası olduğu yakinen anlaşılmıştır. Ayrıca eserin nüshalarının tam
olanlarının tesbiti de yapılmış ve eseri tahkik etmek isteyenler için, itimat
edebilecekleri nüshaların hangileri olduğu belirlenmiştir. Anılan eser, Kütahya
Vahidpaşa kütüphanesine tarafımızdan hediye edilerek 3243 demirbaş numarası ile
kaydedilmiştir.
The
Quran, being the word of Allah, emphasizes within itself that it is indeed
highly significant. In the Sunnah, there can be found evidence indicating that
some suras and ayahs of the Quran are more virtuous than others. Hence, prophet
Muhammad (PBUH) and his companions guided by his teaching have used this aspect
of the Quran as a means to have some of their wishes granted, hardships
resolved and to get protection against malicious beings. Being called
Fezâilü’l-Kur’an in the early Islamic literature, this topic, in the following
centuries, was categorized under Havâssü’l-Kur’an within the scholarship of the
Quran. The field expanded over time and encapsulated many compiled works of
varying sizes and lengths, most of which are in handwritten form. One of said
works is the book named Şifâü’l-ebdân, written by Ali Hıbrî el-Kütahi in the
light of classical literature. We have retrieved one handwritten copy of said
work, named it "İlhami" and began a study to verify the ownership to
the writer. The copy was compared and tested with the five different copies
found in domestic libraries of handwritten works, and the contents of Dürrü’n-nazîm,
one of the most prominent works in the field, in the light of which the author
worked, and used for reference. It was understood as a result of the comparison
that the copy, İlhami, is a definite copy of Şifâü’l-ebdân. In addition, among
the copies of the work, the complete ones have been ascertained and determined
for purposes of reliability for those who want to study the piece. The said
piece was donated by us to the Kütahya Vahidpaşa Library and was registered
with the asset ID of 3243.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 48 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.