Bu araştırmada yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin derslere
yönelik tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla bir meta-analiz çalışması
yapılmıştır. Bunun için Türkiye’de yapılmış çalışmalarla ilgili literatür taraması
yapılmıştır. 2004–2014 yılları arasında yapılmış, araştırma problemine uygun ve
meta-analiz çalışmasına dâhil edilebilecek istatistiksel verilere sahip yüksek
lisans tezi, doktora tezi ve makaleler ulusal ve uluslararası veri
tabanlarından Türkçe ve İngilizce dillerinde taranarak
incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının
öğrencilerin akademik başarılarına etkisine ilişkin toplam 20 çalışma
meta-analize dâhil edilmiştir. Meta-analiz sonucunda yapılandırmacı öğrenme
yaklaşımının geleneksel öğretim yöntemlerine göre öğrencilerin derslere yönelik
tutumlarına pozitif etkisi olduğu belirlenmiştir. Yapılandırmacı öğrenme
yaklaşımının öğrencilerin derslere yönelik tutumlarına ilişkin genel etki
büyüklüğü değeri rastgele etkiler modeli kullanılarak 0,301 ile 1,208
güven aralığında 0,755 (%95 CI, SE=0,231) olarak
belirlenmiştir. Bu
değer, Cohen, Manion ve Morrison’un (2007)
etki büyüklüğü sınıflandırmasına göre orta düzeyde bir etki düzeyindedir. Araştırmaya
dâhil edilen 20 çalışmanın 15’inin pozitif, 5’inin negatif etki büyüklüğü
değerine sahip oldukları belirlenmiştir. Yapılan moderatör analizleri sonucunda
en yüksek etki büyüklüğü değerlerinin doktora tezlerinde, fen öğretimi
dersinde, üniversite düzeyinde olduğu görülmüştür. Çalışmanın son bölümünde,
araştırmada elde edilen sonuçlara göre uygulayıcılara, program geliştiricilere
ve araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
In this research,
the study of the meta-analysis is
conducted to identify that the constructivist learning approach affects the attitudes
of the students towards lessons. Therefore, related literature of studies done
in Turkey is reviewed. Master, doctoral dissertations and articles (between
2004 and 2014), related to the research problem and having statistical data
about the study of the meta-analysis, are analyzed by scanning
from national and international database in Turkish and English. There
are 20 studies including the sample about the effects of
the constructivist learning on the attitudes of the students towards lessons.
The result of the meta-analysis shows
that the constructivist learning
approach is more effective than traditional teaching methods
about the attitudes of the students towards lessons. The effect size of the constructivist learning
approach, between 0,301-1,208 confidence interval, has been found 0,755 (%95 CI, SE=0,231)
about the attitudes of the students by using random effect model. This value is
moderate level to Cohen, Manion and Morrison’s the classification of the effect
size (2007). Among the studies that are
included in this study, 15 of
20 studies have positive, 5 of 20 studies have negative
effect size value. As a result of analysis done by the moderators the
highest effect sizes have been observed at doctoral dissertations, in science learning lesson and at
university degree. At the
end of the study; according to the results of the research, there are some recommendations
for the researchers and instructors.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 47 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.