Actuarial
Science is described as a mechanism that decreases the negative financial
effects of random events which becomes obstacles to actualize reasonable
expectations. It is important subject to make a fair share for the same amount
of money which is paid by the people who has the same risk. It becomes even
more important to be able to provide more effective methods with the reasonable
prices on the customer retention and customer relationship management in the
mutually competitive environment. In this case, it is expected to have methods
which take into account customer’s previous claim experience with high predictive
powers by insurance companies. Today, a large number of assumptions which may
be used in the classical methods of analysis and predictions of this analysis are
not sufficient. The main purpose of this study is of great importance for
sustainable customer relationships, just make up a portfolio of premium pricing
to be able to create a model that takes into account risk factors for
individuals. GLM is a powerful methodology to evaluate the non-normal data. In
this reason, it is formed an effective model that takes into account risk
factors for the individuals in the portfolio using GLM. As a result of this
analysis, it is chosen Logarithmic Gamma Model which gives the best results
of the analysis for the customers that forms the data set. Finally, risk
assessment was made by evaluating coefficient of variation, max, min and
average of the claim amounts. At the end, 0.1%
customers of the portfolio forms high risk group with regard to the
change in the coefficient of variation.
Aktüerya bilimi normal
olarak gerçekleşmesi beklenmeyen tesadüfî olayların olumsuz yöndeki finansal
etkisini azaltmak için bir mekanizma olarak tanımlanmıştır. Aynı türden
tehlikeyle karşı karşıya olan kişilerin, prim olarak adlandırılan belirli bir
miktar para ödemesi şeklinde toplanan bu tutarın, adil bir şekilde belirlenmesi
sigorta şirketleri için önemli bir konudur. Karşılıklı rekabet ortamında
müşteri bağlılığını sağlamak ve müşteri ilişkileri yönetimi açısından
bakıldığında etkili yöntemler kullanılarak adil bir prim fiyatlama yapılması
daha da önem kazanmaktadır. Bu durumda sigorta şirketleri için müşterinin
geçmiş hasar tecrübelerini dikkate alan yüksek tahmin gücü olan yöntemlerin
kullanılması oldukça önem taşımaktadır. Günümüzde çok sayıda varsayıma dayanan
klasik yöntemler tahmin ve analiz için yeterli olmamaktadır. Bu çalışmada temel amaç, adil bir prim
fiyatlama yapabilmek için portföyü oluşturan bireylere ilişkin risk
faktörlerini dikkate alan matematiksel ve istatistiksel temellere dayanan bir
model oluşturmaktır. GLM normal dağılmayan veri setlerinin analizinde kullanılan
güçlü bir metodolojidir.Bu nedenle öncelikle prim fiyatlamaya temel oluşturan
modeller incelenmiş daha sonra poliçe sahiplerinin risk faktörlerini de dikkate
alan etkili bir model elde etmek için Genelleştirilmiş Lineer Modeller
kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda en iyi sonuç veren Logaritmik Bağlı
Gama Model kullanılarak hasar tahminleri yapılmış ve veri setini oluşturan
müşteriler için risk değerlendirmesi yapılmıştır. Bu analiz ile değişkenlik
katsayısı, maksimum, minimum ve ortalama hasar miktarlarına dayanan risk
değerlendirmesi yapılmıştır. Bu değerlendirme sonucunda portföyü oluşturan
müşterilerin %0,1’ lik kısmının yüksek risk grubunu oluşturduğu görülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Special Issue of XIV. International Symposium on Econometrics, Operations Research and Statistics |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.