Access to appropriate and correct information is becoming more and more important for companies in today's market where competition has now become very strong. Therefore, identifying the costs correctly is getting more important for private education institutions which are rapidly growing and thus becoming increasingly important. This study aims to examine whether activity-based costing method would contribute to the calculation of student costs at a private secondary institution more accurately. A secondary school was chosen as the model for the purposes of the study. As a result of the study, it was found that there exist differences between the costs obtained as a result of activity-based costing system and traditional cost method
Activity-based Costing Private Educational Institution Secondary Education Cost Activity Expense
Rekabetin hız kazandığı günümüz piyasasında doğru bilgiye ulaşmak işletmeler için her geçen gün daha fazla öneme sahip olmaktadır. Gün geçtikçe hızla büyüyen ve önemi artan özel öğretim kurumları için de maliyetlerini doğru olarak belirleyebilmek bu nedenden dolayı gittikçe önem kazanmaktadır. Bu çalışma, faaliyet tabanlı maliyetleme yönteminin, özel bir ortaöğretim kurumunda öğrenci maliyetlerinin daha doğru hesaplanabilmesine katkı yapıp yapamayacağını incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada Ankara'da bir ortaöğretim kurumu, model olarak seçilmiştir. Çalışmada görülmüştür ki, faaliyet tabanlı maliyetleme yöntemi ile geleneksel maliyet yöntemi maliyetleri arasında farklılıklar oluşmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 33 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.