Research Article
BibTex RIS Cite

MÜZEKART KULLANICILARININ YARAR ALGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: AYASOFYA VE TOPKAPI MÜZELERİ ÖRNEĞİ

Year 2015, Issue: 45, 10 - 23, 30.07.2015

Abstract

Bu çalışmada müze ve ören yerlerine ziyaretleri teşvik amacıyla satış tutundurma aracı olarak tüketicilerin hizmetine sunulan Müzekart’ın kullanıcılarının karta yönelik yarar algıları incelenmiştir. Çalışmanın verileri Ayasofya ve Topkapı müzelerini ziyaret eden ziyaretçilere uygulanan yüz yüze anket sonucunda elde edilmiştir. Ankete toplam 204 ziyaretçi katılmıştır. Çalışmada tüketicilerin Müzekart’tan sağladıkları yarar algılarını ortaya koymak amacıyla faktör analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda, Müzekart’ın müze ziyaretlerinde teşvik edici bir özelliğe sahip olduğu ve tüketicilere yarar sağladığı görülmüştür.

References

  • Akyüz, A.M. ve Ayyıldız, H. (2008). Satış noktası tutundurma araçlarının tüketicilerin kolayda mal satın alma davranışlarına etkisi üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 110-134.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, SPSS uygulamalı (7. Basım). İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
  • Angelo, R. M. ve Vladimir, A. (1994). An introduction to hospitality today (2nd. ed.). Michigan: Educational Institute of
  • American Hotel & Motel Association.
  • Bakırtaş, H. (2013). Tüketicilerin satın alma kararı üzerinde satış tutundurmanın etkisi: Turizm sektöründe bir uygulama. International Journal of Human Sciences, 10(1), 676-694.
  • Bryant, J. (1988). The principles of marketing: A guide for museums. Association of Independent Museums.
  • Cengiz, E. (2006). Müze pazarlaması: Pazarlama karması elemanlarının müzelere uyarlanması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 87-108.
  • Chandon, P., Wansink, B. ve Laurent, G. (2000). A benefit congruency framework of sales promotion effectiveness. Journal of Marketing, 64, 65-81
  • Demir, C. (2001). Müzelerde çağdaş pazarlama. İstanbul: Türkiye Anıt Çevre Turizm Değerlerini Koruma Vakfı Yayını.
  • Doğan, İ.C. ve Çiçek, R. (2009). Müşteri memnuniyetinin arttırılmasında hizmet kalitesinin ölçülmesine yönelik bir araştırma: Niğde ili örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1).
  • Ekinci Y., Dawes P.L. ve Massey G.R. (2006). An extended model of the antecedents and consequences of consumer satisfication for hospitality services. European Journal of Marketing, 42(1/2), 35-68.
  • Gülçubuk, A. (2007). Tüketicilere yönelik satış geliştirmenin artan önemi, uygulanabilirliği ve izlenecek stratejilerin işletmeler açısından değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış, 7(1) 57–77.
  • Güler, E.G. (2009). Konaklama işletmelerinde tutundurma faaliyetleri ve Trakya’daki oteller üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 27(2), 233-261.
  • Heerde, H.J.K., Leeflang, P.S.H., Wittink, D.R. (2004). Decomposing the sales promotion bump with store data. Marketing Science, 23(3), 317-334.
  • İnal, E., İri R. ve Sezgin, M. (2010). Turizm işletmelerinde tutundurma faaliyetlerinin belirlenmesine yönelik Bodrum yöresinde bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 285-308.
  • Kotler, P. (1967). Marketing management: analysis, planning and control. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall.
  • Kotler, P. (2000). Marketing management: The millennium edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Kotler, P., Bowen, J.T. ve Makens, J.C. (2006). Marketing for hospitality and tourism. 4th. Edition, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Kotler, N.G., Kotler, P. ve Kotler, W.I. (2008). Museum marketing and strategy: designing missions, building audiences, generating revenue and resources. John Wiley & Sons.
  • Kozak, N., Özel, Ç.H. ve Yüncü, D.K. (2011). Hizmet pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mucuk, İ. (2004). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nijs, V. R., Dekimpe, M. G., Steenkamps, J. B. E. ve Hanssens, D. M. (2001). The category-demand effects of price promotions. Marketing Science, 20(1), 1-22.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2003). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: Kapital Medya Yayınları.
  • Oh, H. (1999). Service quality, customer satisfaction, and customer value: A holistic perspective. Hospitality Management, 18, 67-82.
  • Oyman, M. (2004). Tüketicilerin satış tutundurma etkinliklerine yönelik tutumları ve yarar algılamaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 55-76.
  • Özaslan, Y. ve Şahbaz, R. P. (2013). İstanbul'a gelen yabancı turistlerin ürün tercihlerinde satış geliştirme faaliyetlerinin etkisi. Ege Academic Review,13(1).
  • Öztürk, S. A. (1993). Tüketicilere yönelik satış tutundurma faaliyetleri ve planlama süreci: tüketim malları üreten işletmelerde bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizm pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Selvi, M. S. (2013). Termal ürün pazarlamada tutundurma karması elemanlarının rolü: Termal bölgede devre mülk sistemi uygulayan işletmeler ile diğer termal otel işletmeleri açısından bir karşılaştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 95-104.
  • Sezgin, M. ve Karaman, A. (2009). Müze yönetimi ve pazarlaması. Konya: Çizgi Yayıncılık.
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve örneklem. A. Şimşek (Ed.), “Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri” (ss.108-133), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Uygur, S.M. (2007). Turizm pazarlaması. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ünal, S. (2003). Hizmetlerde alıcı-satıcı ilişkileri: Thy` nin Elite kart sahipleri üzerine bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Yükselen, C. (2007). Pazarlama: İlkeler- yönetim- örnek olaylar (6. Basım). Ankara: Detay Yayıncılık. İnternet Kaynakçası
  • http://www.muzekart.com (Erişim Tarihi: 05.03.2012)
  • http://dosim.kulturturizm.gov.tr/TR/Genel/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2EFBFA78F5AB8E93754
  • (Erişim Tarihi: 15.03.2012)
  • http://dosim.kulturturizm.gov.tr (Erişim Tarihi: 15.03.2012)
  • http://www.muze.gov.tr/muzekart_arti_nedir (Erişim Tarihi: 05.03.2012)

A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES

Year 2015, Issue: 45, 10 - 23, 30.07.2015

Abstract

The aim of this paper, is to investigate the beneficial perception of the users of Museum Card which was presented to the consumers as a promotional instrument to encourage the visits of the Museums and the ruins. The data of the work were obtained from the face to face survey with the visitors of the Ayasofya and Topkapi Museums. The total of 204 visitors was surveyed. To investigate the beneficial perception of the consumers from the museum cards, a factor analysis was done. At the end of the work it was seen that the museum cards have promotional effect on the customers and the customers think them as advantageous instruments

References

  • Akyüz, A.M. ve Ayyıldız, H. (2008). Satış noktası tutundurma araçlarının tüketicilerin kolayda mal satın alma davranışlarına etkisi üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 110-134.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, SPSS uygulamalı (7. Basım). İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
  • Angelo, R. M. ve Vladimir, A. (1994). An introduction to hospitality today (2nd. ed.). Michigan: Educational Institute of
  • American Hotel & Motel Association.
  • Bakırtaş, H. (2013). Tüketicilerin satın alma kararı üzerinde satış tutundurmanın etkisi: Turizm sektöründe bir uygulama. International Journal of Human Sciences, 10(1), 676-694.
  • Bryant, J. (1988). The principles of marketing: A guide for museums. Association of Independent Museums.
  • Cengiz, E. (2006). Müze pazarlaması: Pazarlama karması elemanlarının müzelere uyarlanması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 87-108.
  • Chandon, P., Wansink, B. ve Laurent, G. (2000). A benefit congruency framework of sales promotion effectiveness. Journal of Marketing, 64, 65-81
  • Demir, C. (2001). Müzelerde çağdaş pazarlama. İstanbul: Türkiye Anıt Çevre Turizm Değerlerini Koruma Vakfı Yayını.
  • Doğan, İ.C. ve Çiçek, R. (2009). Müşteri memnuniyetinin arttırılmasında hizmet kalitesinin ölçülmesine yönelik bir araştırma: Niğde ili örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1).
  • Ekinci Y., Dawes P.L. ve Massey G.R. (2006). An extended model of the antecedents and consequences of consumer satisfication for hospitality services. European Journal of Marketing, 42(1/2), 35-68.
  • Gülçubuk, A. (2007). Tüketicilere yönelik satış geliştirmenin artan önemi, uygulanabilirliği ve izlenecek stratejilerin işletmeler açısından değerlendirilmesi. Ege Akademik Bakış, 7(1) 57–77.
  • Güler, E.G. (2009). Konaklama işletmelerinde tutundurma faaliyetleri ve Trakya’daki oteller üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F Dergisi, 27(2), 233-261.
  • Heerde, H.J.K., Leeflang, P.S.H., Wittink, D.R. (2004). Decomposing the sales promotion bump with store data. Marketing Science, 23(3), 317-334.
  • İnal, E., İri R. ve Sezgin, M. (2010). Turizm işletmelerinde tutundurma faaliyetlerinin belirlenmesine yönelik Bodrum yöresinde bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 285-308.
  • Kotler, P. (1967). Marketing management: analysis, planning and control. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall.
  • Kotler, P. (2000). Marketing management: The millennium edition. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Kotler, P., Bowen, J.T. ve Makens, J.C. (2006). Marketing for hospitality and tourism. 4th. Edition, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Kotler, N.G., Kotler, P. ve Kotler, W.I. (2008). Museum marketing and strategy: designing missions, building audiences, generating revenue and resources. John Wiley & Sons.
  • Kozak, N., Özel, Ç.H. ve Yüncü, D.K. (2011). Hizmet pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mucuk, İ. (2004). Pazarlama ilkeleri. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nijs, V. R., Dekimpe, M. G., Steenkamps, J. B. E. ve Hanssens, D. M. (2001). The category-demand effects of price promotions. Marketing Science, 20(1), 1-22.
  • Odabaşı, Y. ve Oyman, M. (2003). Pazarlama iletişimi yönetimi. İstanbul: Kapital Medya Yayınları.
  • Oh, H. (1999). Service quality, customer satisfaction, and customer value: A holistic perspective. Hospitality Management, 18, 67-82.
  • Oyman, M. (2004). Tüketicilerin satış tutundurma etkinliklerine yönelik tutumları ve yarar algılamaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 55-76.
  • Özaslan, Y. ve Şahbaz, R. P. (2013). İstanbul'a gelen yabancı turistlerin ürün tercihlerinde satış geliştirme faaliyetlerinin etkisi. Ege Academic Review,13(1).
  • Öztürk, S. A. (1993). Tüketicilere yönelik satış tutundurma faaliyetleri ve planlama süreci: tüketim malları üreten işletmelerde bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Rızaoğlu, B. (2004). Turizm pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Selvi, M. S. (2013). Termal ürün pazarlamada tutundurma karması elemanlarının rolü: Termal bölgede devre mülk sistemi uygulayan işletmeler ile diğer termal otel işletmeleri açısından bir karşılaştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 95-104.
  • Sezgin, M. ve Karaman, A. (2009). Müze yönetimi ve pazarlaması. Konya: Çizgi Yayıncılık.
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve örneklem. A. Şimşek (Ed.), “Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri” (ss.108-133), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Uygur, S.M. (2007). Turizm pazarlaması. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Ünal, S. (2003). Hizmetlerde alıcı-satıcı ilişkileri: Thy` nin Elite kart sahipleri üzerine bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Yükselen, C. (2007). Pazarlama: İlkeler- yönetim- örnek olaylar (6. Basım). Ankara: Detay Yayıncılık. İnternet Kaynakçası
  • http://www.muzekart.com (Erişim Tarihi: 05.03.2012)
  • http://dosim.kulturturizm.gov.tr/TR/Genel/BelgeGoster.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2EFBFA78F5AB8E93754
  • (Erişim Tarihi: 15.03.2012)
  • http://dosim.kulturturizm.gov.tr (Erişim Tarihi: 15.03.2012)
  • http://www.muze.gov.tr/muzekart_arti_nedir (Erişim Tarihi: 05.03.2012)
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Sema Ekincek This is me

Reşat Arıca

Begüm İlbay

Publication Date July 30, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 45

Cite

APA Ekincek, S., Arıca, R., & İlbay, B. (2015). A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(45), 10-23.
AMA Ekincek S, Arıca R, İlbay B. A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. July 2015;(45):10-23.
Chicago Ekincek, Sema, Reşat Arıca, and Begüm İlbay. “A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 45 (July 2015): 10-23.
EndNote Ekincek S, Arıca R, İlbay B (July 1, 2015) A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 45 10–23.
IEEE S. Ekincek, R. Arıca, and B. İlbay, “A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 45, pp. 10–23, July 2015.
ISNAD Ekincek, Sema et al. “A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 45 (July 2015), 10-23.
JAMA Ekincek S, Arıca R, İlbay B. A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015;:10–23.
MLA Ekincek, Sema et al. “A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 45, 2015, pp. 10-23.
Vancouver Ekincek S, Arıca R, İlbay B. A STUDY ON MUSEUM CARD USERS’ PERCEIVED BENEFITS: HAGIA SOPHIA AND TOPKAPI MUSEUMS CASES. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(45):10-23.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.