In this article, the collage method applications, which can reveal the insights of the participants in many fields of business administration and social sciences, are demonstrated. The collage process is shown theoretically and practically. The participant's feelings and thoughts are projected from the inside out through the pictures, images and metaphors that he/she chooses. The product itself is not used, but it can be an object, memory, inspiration, color, icon that point its reflection on it. Two case studies were carried out. First, the collage research behind the advertising work of the global advertising company for a water company is introduced. Second, the collage workshop application, which aims to determine the vision in businesses, is shown. In the study, it is observed that the users approach to water with five main concepts: Source, chaos, balancer, journey, contact. Efficient and inefficient working environments are shown in the revealing of the problems in the organizations through Zaltman metaphor technique in the enterprises and in the vision studies.
Bu makalede iş idaresinde ve sosyal bilimlerde birçok alandaki katılımcıların iç görülerini ortaya çıkarabilecek kolaj metodu uygulamaları ele alınmaktadır. Kolaj süreci teorik ve pratik olarak gösterilmiştir. Katılımcının duyguları ve düşünceleri kendi seçtiği resimler, imgeler ve metaforlar üzerinden içten dışa projekte edilmektedir. Kolaj çalışmasında ürünün kendisi kullanılmaz ama üzerindeki yansımasını işaret eden bir nesne, hatıra, ilham, renk, ikon olabilmektedir. İki örnek çalışma gerçekleştirilmiştir. İlkinde, bir global reklam şirketinin su için gerçekleştirilen reklam çalışmasının ardındaki kolaj analizi tanıtılmaktadır. İkincisi, işletmelerde vizyonun belirlenmesini hedefleyen kolaj atölye uygulaması gösterilmektedir. Yapılan çalışmada kullanıcıların beş ana kavramla suya yaklaşımları gözlemlenmektedir; kaynak, kaos, dengeleyici, yolculuk, temas. İşletmelerde organizasyonlarda sorunların ortaya çıkartılması ve vizyon çalışmalarında verimli ve verimsiz çalışma ortamları Zaltman’ın metafor tekniği analiziyle gösterilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | January 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 2 |