Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yöntemlerine yönelik tutumlarını, bu yöntemleri kullanmaya yönelik yeterlik algılarını ve kullanma sıklıklarını belirlemek; buradan hareketle öğretmenlerin yeterlik düzeylerini saptamaktır. Çalışma, tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini, 2010–2011 eğitim öğretim yılında, bir ilde bulunan ilköğretim okulları içinden dört farklı ilköğretim okulunda görev yapan 40 öğretmen oluşturmuştur. Bu bakımdan ilköğretim 4-5. sınıf öğretmenleri ile 6-7-8. sınıf öğretmenlerine veri toplama aracı uygulanmıştır. Araştırmada, Banoğlu (2009) tarafından geliştirilen “öğretmen yeterlikleri” anketi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi bilgisayar ortamında "SPSS 15.0" istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna genel olarak bakıldığında öğretmenlerin alternatif değerlendirme yöntemlerine yönelik “orta” düzeyde bir yeterliğe sahip oldukları görülmüştür
The purpose of the present study is to determine the teachers’ attitudes towards alternative assessment methods, their perceptions of their competency in implementing these alternative methods and frequency of their application in this way, to determine the general competency level of the teachers. The study was used survey method. The sampling of the study consists of 40 teachers from four elementary school in a city in 2010-2011 school year. As such, data collection survey was administered to 4th and 5th grade classroom teachers and 6th, 7th, and 8th grade subject teachers. In the study “teacher competency” questionnaire developed by Banoğlu (2009) was used as a data collection tool. The data of the study were analyzed through "SPSS for Windows 15.0" program package.In the general results of this study, the teachers have a “medium” level self-efficacy of alternative assessment methods
Other ID | JA44RY64EA |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.