İçinde yaşadığımız 21. yüzyıl bilginin üretiminde ve tüketiminde, insanların yaşam biçimlerinde, değerlerinde ve önceliklerinde hızlı değişimlerin ve dönüşümlerin yaşandığı bir çağın parçasıdır. Teknolojinin hızla ilerlediği, popüler kültür öğelerinin insanların yaşam biçimlerini hızla şekillendirdiği, üretilen bilginin hızla tüketildiği bu yüzyılda eğitimin sürekli gelişme ve kendini güncelleme gereksinimi bulunmaktadır. Eğitim çalışmaları farklı açılardan bu gelişme ve güncelleme gereksinimini gidermeye katkıda bulunmaktadır. Öğretmen yetiştirme üzerine yapılan eğitim çalışmaları toplumun öncüsü olarak kabul edebileceğimiz öğretmenlerin eğitim sürecindeki beklentilerini ve ihtiyaçları belirlemeye katkı sağlayabilir. Özellikle eğitimin bizzat muhatabı olan öğretmen adaylarının temel eğitim sürecini oluşturan lisans eğitiminden beklentilerini öğrenmek, mevcut öğretmen eğitiminin geliştirilmesi gereken yönlerinin tespit edilmesi bakımından önem arz etmektedir.
Bu çalışmanın amacı 21. yüzyılın sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisans eğitiminden neler beklediğini ortaya koymaya çalışmaktır. “21. yüzyılın sosyal bilgiler öğretmen adaylarının lisans eğitiminden beklentileri nelerdir?” sorusuna yanıt aranmıştır. Çalışma nitel araştırma prosedürüne uygun tasarlanmıştır. Evrene genelleme kaygısı güdülmediğinden örneklem seçimine gidilmemiştir. Çalışmaya gönüllü olarak katılabileceğini ifade eden öğretmen adaylarının tamamıyla çalışılmıştır. Çalışma grubu 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği lisans programında ikinci ve üçüncü sınıfta eğitimine devam eden 52 öğretmen adayından oluşmaktadır. Çalışmanın temel verileri, araştırmacı tarafından, ilgili uzman görüşleri de alınarak geliştirilen, 6 açık uçlu sorudan oluşan form aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmada 52 öğretmen adayı tarafından yazılı olarak doldurulan veri toplama formuna ek olarak 10 öğretmen adayı ile mülakat yapılarak veri çeşitlemesi yapılmıştır. Çalışma verileri, içerik analizi ve betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının beklentileri müfredat, eğitim ve öğretim süreci, değerlendirme süreci, akademisyen nitelikleri, edinilmesi beklenen kazanımlar ve mesleğe giriş ve atama sistemi boyutlarında açıklanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 9 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.