Günümüz eğitim örgütlerini kolaylıkla kontrol edilebilen ve sayısallaştırılabilen klasik neden-sonuç sistemleri olarak gören deterministik bakış açısı, artık bu örgütlere ve sorunlarına gereken desteği ve çözümleri sunamamaktadır. Bunun yerine, eğitim örgütlerini dinamik ve karmaşık sistemler olarak kabul eden ve çoğu şeyin tahmin edilemez olmasına rağmen belirli bir düzene sahip olduğu ve önemsiz görünen şeylerin bile çok önemli sonuçlar doğurabileceği anlayışını veren karmaşıklık ve kaos kuramı geçerlilik kazanmıştır. Dolayısıyla, değişimin yönetimine ilişkin eğitim örgütlerinin bu kuramların perspektifinden değerlendirilmesi hem değişimin doğasının keşfedilmesinde hem de başarılı bir şekilde yönetilmesinde avantaj kazandıracaktır. Bu çalışmada, öncelikle kaçınılmaz bir olgu olarak değişim ve yönetimi tartışıldıktan sonra yukarıda sözü edilen paradigma değişimi açıklanmıştır. Sonrasında ise kaos kuramı irdelenerek eğitim örgütlerindeki değişimin yönetimi bağlamında kuramın uygulamaları tartışılmıştır.
Değişim değişim yönetimi kaos ve karmaşıklık kuramı kendi kendini örgütleme Örgütsel değişme
The deterministic perspective, which views contemporary educational organizations as classical cause-and-effect systems that can be easily controlled and digitized, no longer provides the necessary support and solutions to these organizations and their problems. Instead, the validity of complexity and chaos theory has emerged, which considers educational organizations as dynamic and complex systems and acknowledges that although many things are unpredictable, there is a certain order and even seemingly insignificant factors can have significant consequences. Therefore, evaluating the management of change in educational organizations from the perspective of these theories will provide an advantage in exploring the nature of change and managing it successfully. In this paper, after discussing change and management as an inevitable phenomenon, the paradigm shift mentioned above was explained. Subsequently, chaos theory was examined, and the applications of the theory in the context of managing change in educational organizations were discussed.
change change management chaos and complexity theory self-organization theory organizational change
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2024 |
Publication Date | September 26, 2024 |
Submission Date | February 6, 2024 |
Acceptance Date | April 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License