Climate change is defined as alterations in climate that degrade the environment on a global scale due to human activities, in addition to natural climate changes that occur over similar time periods. Since the consequences of global climate change are being felt more and more each day, this research aims to determine the opinions of pre-school education teachers working at the first stage of education regarding climate change. The research was conducted as a case study, one of the qualitative research methods that allows in-depth description and examination of a limited system. Semi-structured interviews were conducted with six preschool teachers. In the interview form, under the title 'Climate Change,' there are sections for causes, precautions, and comments on a related movie. As a result, teachers generally touched upon global warming and human activities regarding the cause and outcome of climate change and the precautions that can be taken. They emphasized that climate change awareness should be fostered during the preschool years.. In line with these results, suggestions have been made about what can be done in the preschool period in order to increase awareness about climate change.
İklim değişikliği, karşılaştırabilir zaman dilimlerinde oluşan doğal iklim değişikliğine ek olarak, doğrudan veya dolaylı bir şekilde küresel atmosferin oluşumunun bozulduğu, insan aktivitelerinin sonucuyla iklimde oluşan değişiklikler olarak tanımlanmaktadır. Küresel iklim değişikliğinin sonuçları gün geçtikçe daha fazla hissedildiği için bu araştırmada iklim değişikliğiyle ilgili, eğitimin ilk kademesinde görev yapan okul öncesi eğitim öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma sınırlandırılmış bir sistemin derinlemesine betimlenmesine ve incelenmesine olanak veren, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması şeklinde yürütülmüştür. Altı okul öncesi öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşme formu iklim değişikliği üst başlığı altında; nedenleri, önlemler, ilgili bir filmin yorumlanması gibi başlıkları içermektedir. Sonuç olarak öğretmenler iklim değişikliğinin nedeni, sonucu ve alınabilecek önlemlerle ilgili genellikle küresel ısınma ve insan faaliyetlerine değinmişler, iklim değişikliği bilincinin okul öncesi dönemde kazandırılması gerektiğini belirtmişlerdir. Bu sonuçlar doğrultusunda iklim değişikliği konusunda bilinci artırabilmek için okul öncesi dönemde yapılabilecekleri içeren öneriler getirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2024 |
Publication Date | September 26, 2024 |
Submission Date | October 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 54 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License