In this study where social studies course curriculum is examined in terms of social-emotional learning skills, the specific objectives, basic skills, values and objectives, CASEL's self-awareness, self-management, social awareness, relationship building and decision-making skills and the comprehensive definitions of these skills. The study was designed in the evaluative case study. Accordingly, a document analysis approach was used to collect the research data, which allows the review of materials that provide evidence of the facts and events planned to be examined in the research. The data obtained by document analysis were analyzed by deductive content analysis approach. Findings Show that findings that the special purpose of the social studies course is strongly involved in social awareness skills, but other areas of social-emotional learning are not adequately addressed. Besides, it is seen that a significant part of the basic skills, values and objectives placed in the program give weight to the characteristics related to social awareness skills. As a result, it is understood that the social studies course aiming to raise individuals who are compatible with society is limited in terms of development of social-emotional learning skills. Based on the results of the research, it is recommended that the social studies curriculum be updated considering social-emotional learning skills.
Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının
sosyal-duygusal öğrenme becerileri açısından incelendiği bu çalışmada dersin
özel amaçları, temel beceriler, değerler ve kazanımlar, CASEL’in beş temel
beceri olarak tanımladığı öz-farkındalık, öz-yönetim, sosyal farkındalık,
ilişki kurma ve karar alma becerileri ve bu becerilerin kapsamlı tanımları
dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırma, değerlendirmeye dayalı durum
çalışması deseninde tasarlanmıştır. Bu kapsamda, araştırma verilerinin
toplanmasında, araştırmada incelenmesi planlanan olgu ve olaylara ilişkin
kanıtlar sunan materyallerin gözden geçirilmesine imkân tanıyan doküman incelenmesi
yaklaşımı kullanılmıştır. Doküman incelemesi yoluyla elde edilen veriler
tümdengelimsel içerik analizi yaklaşımı ile analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgular doğrultusunda, Sosyal bilgiler dersi özel amaçlarının güçlü bir
biçimde sosyal farkındalık becerilerine yer verdiği ancak sosyal-duygusal
öğrenmenin diğer beceri alanlarının yeterince ele alınmadığı anlaşılmaktadır. Buna
bağlı olarak, programda ele alınan temel beceriler, değerler ve kazanımların da
önemli bir bölümünün sosyal farkındalık becerisine yönelik özelliklere ağırlık
verdiği görülmektedir. Buradan
hareketle, toplumla uyumlu bireyler yetiştirmeyi hedefleyen sosyal bilgiler
dersinin sosyal-duygusal öğrenme becerilerinin gelişimi açısından kısıtlı
olduğu anlaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | May 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |