The aim of this study is to examine the problems teachers face in using technology in distance education of gifted students and the strategies to cope with these problems. 14 teachers were included in the study in which case study design was used. Semi-structured interview form was used to collect research data. The analysis of the data was made in accordance with the content analysis technique. As a result of the research, the problems faced by teachers in using technology in the distance education of gifted students are internet-related problems, problems with digital content, problems arising from technological tools, problems related to digital security, and problems related to technology financing. Internet-related problems faced by teachers are listed as slowing connection speed, disconnection and exceeding the quota. The problems with digital content in distance education were highlighted as limited digital content for special talents and the lack of teachers' ability to develop digital content. Problems arising from technological tools are expressed as computers' failure to remove some programs, time limitations in programs, complex interfaces and inadequate interaction (writing, drawing shapes, making applications) The strategies of teachers to cope with these problems are to improve their technology use skills and get support from other people. clustered in two sub categories. Teachers' strategies for developing technology use skills are to participate in distance education, to conduct research, to watch instructional videos, to do trial and error, and to use previous training. Strategies for getting support from other people were emphasized by teachers as getting expert support, getting support from colleagues, getting support from a spouse, getting support from an Information Technology teacher and getting technical service support.
Bu araştırmanın amacı özel yetenekli öğrencilerin uzaktan eğitiminde öğretmenlerin teknoloji kullanımında karşılaştıkları sorunları ve bu sorunlarla başa çıkma stratejilerini incelemektir. Durum çalışması deseninin kullanıldığı çalışmaya 14 öğretmen dâhil edilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Verilerin analizi içerik analizi tekniğine uygun olarak yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin özel yetenekli öğrencilerin uzaktan eğitiminde teknoloji kullanımında karşılaştıkları sorunlar, internet kaynaklı sorunlar, dijital içerikle ilgili sorunlar, teknolojik araçlardan kaynaklı sorunlar, dijital güvenlikle ilgili sorunlar ve teknolojinin finansmanıyla ilgili sorunlardır. Öğretmenlerin karşılaştığı internet kaynaklı sorunlar bağlantı hızının yavaşlaması, bağlantıda kopmalar yaşanması ve kotanın aşılması olarak sıralanmıştır. Uzaktan eğitimde dijital içerikle ilgili sorunlar özel yeteneklilere yönelik dijital içeriklerin sınırlı olması ve öğretmenlerin dijital içerik geliştirme becerisi eksikliği olarak vurgulanmıştır. Teknolojik araçlardan kaynaklı sorunlar bilgisayarların bazı programları kaldırmaması, programlarda süre kısıtlaması olması, ara yüzlerin karmaşık olması ve etkileşimde yetersiz kalması (yazma, şekil çizme, uygulama yapma) olarak ifade edilmiştir. Öğretmenlerin bu sorunlarla başa çıkma stratejileri teknoloji kullanma becerisini geliştirme ve başka kişilerden destek alma olmak üzere iki alt kategoride kümelenmiştir. Öğretmenlerin teknoloji kullanma becerisini geliştirmeyle ilgili stratejileri uzaktan eğitimlere katılma, araştırma yapma, eğitici videoları izleme, deneme-yanılma yapma ve önceden alınan eğitimleri kullanma şeklindedir. Başka kişilerden destek almayla ilgili stratejiler uzman desteği alma, meslektaşlardan destek alma, eşten destek alma, Bilişim Teknolojileri öğretmeninden destek alma ve teknik servis desteği alma olarak öğretmenlerce vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Acceptance Date | June 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |