Research Article
BibTex RIS Cite

Çoklu Zeka Kuramı ile İlgili Türkiye’de Yapılan Fen Eğitimine Yönelik Çalışmaların Meta-Sentezi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 24 - 43, 19.04.2022
https://doi.org/10.53506/egitim.1063187

Abstract

Bu araştırmanın amacı 2010-2020 yılları arasında çoklu zekâ kuramı ile ilgili Türkiye’de yapılan fen eğitimi çalışmalarının içerik analizini ortaya koymaktır. Araştırmada 10 yüksek lisans tezi, 1 doktora tezi ve 31 araştırma makalesi olmak üzere toplam 42 çalışma incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda incelenen çalışmalarda en fazla nicel araştırma yöntemlerinden tarama yönteminin kullanıldığı belirlenmiştir. Örneklem seçimi olarak en fazla lise öğrencilerinin tercih edildiği saptanmıştır. Çoklu zeka kuramına uygun etkinliklerin sınandığı deneysel çalışmaların çoğunun sonucunda öğrencilerin başarısını, bilginin kalıcılığını, motivasyon, tutum ve algı geliştirmede çoklu zeka temelli etkinliklerin etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Herrmann, N. (2003). Bütünsel Beyin, (çev. Mehmet ÖNER), Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Hürsen, Ç. & Özçınar, Z. (2009). Çoklu zeka kuramı çalışmalarının içerik analizi bakımından değerlendirilmesi, Cypriot Journal of Educational Sciences, 3(1), 1-15
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
  • Karabay, A.. Günay Bilaloğlu, R., Işık, D ve Kuşdemir Kayıran, B. (2011). Çoklu zeka kuramı temelli çalışmaların değerlendirilmesi: Türkiye örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (2), 21-32.
  • Selçuk, Z. K. (2002-2004). Çoklu Zeka Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2004). Çoklu Zekâ Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı.2, 3, 15, 44, 59-64, 68, 74-77.
  • Vural, B. (2004). Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zeka. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Yurt, E. & Polat, S. (2015). Çoklu Zekâ Öğretim Uygulamalarının Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Journal of Social Studies Education Research, 6(1),, 84-122.

Research Science Studies on The Theory of Multiple Intelligences in Turkey: A Qualitative MetaSynthesis Study

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 24 - 43, 19.04.2022
https://doi.org/10.53506/egitim.1063187

Abstract

The purpose of this study is to reveal the content analysis related to the theory of multiple intelligences in science education studies in Turkey between 2010-2020. A total of 42 studies, including 10 master theses, 1 doctoral thesis and 31 research articles, were examined for the study. The study revealed that the survey method of quantitative research was often used in the studies examined. The analysis of the related studies also showed that high school students were the most preferred sample selection. The analysis of the data revealed that most of studies based on the experimental activities of the theory of multiple intelligences showed that multiple intelligence-based activities were effective in developing academic achievement, retention, motivation, attitude and perception of science for the participant students.

References

  • Herrmann, N. (2003). Bütünsel Beyin, (çev. Mehmet ÖNER), Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Hürsen, Ç. & Özçınar, Z. (2009). Çoklu zeka kuramı çalışmalarının içerik analizi bakımından değerlendirilmesi, Cypriot Journal of Educational Sciences, 3(1), 1-15
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.
  • Karabay, A.. Günay Bilaloğlu, R., Işık, D ve Kuşdemir Kayıran, B. (2011). Çoklu zeka kuramı temelli çalışmaların değerlendirilmesi: Türkiye örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (2), 21-32.
  • Selçuk, Z. K. (2002-2004). Çoklu Zeka Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H., & Okut, L. (2004). Çoklu Zekâ Uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtımı.2, 3, 15, 44, 59-64, 68, 74-77.
  • Vural, B. (2004). Öğrenci Merkezli Eğitim ve Çoklu Zeka. İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • Yurt, E. & Polat, S. (2015). Çoklu Zekâ Öğretim Uygulamalarının Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Journal of Social Studies Education Research, 6(1),, 84-122.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hülya Aslan Efe 0000-0002-0042-4546

Sefer Bakçı This is me 0000-0002-3945-4259

Publication Date April 19, 2022
Submission Date January 26, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Aslan Efe, H., & Bakçı, S. (2022). Çoklu Zeka Kuramı ile İlgili Türkiye’de Yapılan Fen Eğitimine Yönelik Çalışmaların Meta-Sentezi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 24-43. https://doi.org/10.53506/egitim.1063187

Academia Journal of Educational Research

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.