Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin epistemolojik
inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışma, Şanlıurfa il
ve ilçelerindeki kamuya ait okullarda 2017-2018 Öğretim Yılında görev yapan 151
okul yöneticisi üzerinde yürütülmüştür. Veriler, Epistemolojik İnanç Ölçeği ile
araştırmacılar tarafından geliştirilen Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Verilerin
analizinde yüzde alma, frekans, ortama, standart sapma, bağımız gruplar “t”
testi ve Anova gibi betimsel istatistiki teknikler kullanılmıştır
Çalışmada ulaşılan sonuçlar şöyledir: Epistemolojik
inançların bilginin nesnelliği ve
kesinliği ile bilginin kaynağı boyutlarında, kadın okul yöneticileri, erkeklere
göre daha geleneksel epistemolojik inançlara sahiptirler. Ancak bilginin
değişebilirliği boyutunda erkek öğretmenler daha gelişmiş epistemolojik
inançlara sahiptirler. lisans mezunu okul yöneticileri, lisansüstü mezunlarına
göre daha nesnel epistemolojik inançlara sahiptirler. Okul yöneticilerinin
epistemolojik inançlarında, mesup olunan branş, kıdem ve kadru durumu (asaleten
ve vekaleten) değişkenlerine göre anlamlı farklılık bulunmamaktadır. Okul
müdürleri, bilimsel bilginin oluşturulmasında akıl yürütme ve bilginin
değişebilirliği boyutlarında, müdür
yardımcılarına göre dha gelişmiş epistemolojik inançlara sahiptirler. Görev yapılan okul türüne göre, ilkokul
yöneticileri, ortaokul yöneticilerine göre daha nesnel epistemolojik algıya sahiptirler.
The aim of this
study is to analyze the epistemological beliefs of school principals in terms
of various factors. The study was carried out at ministry schools in Şanlıurfa
province and its districts on school principals during 2017-2018 education
years. Data was collected by means of epistemological belief scale and
information sheet developed by researchers. In the scope of analyzing data,
descriptive statistical techniques such as percentage, frequency, mean,
standard deviation, independent groups, t- test and ANOVA were utilized.
According to results
obtained through study, female school principals are of more traditional
beliefs than male principals when it comes to objectivity, certainty and source
of epistemological information. However, male teachers have far more
sophisticated epistemological belief regarding the uniformity of information
level. Bachelor’s degree school principals are of more objective
epistemological belief when compared to graduate school principals. There are
no meaningful differences in the epistemological belief of principals as to
various factors such as their branch, length of service and staff (principal or
agent). School principals are of more sophisticated beliefs in building
information than vice principals as to reasoning and interchangeability of
information. According to type of school, primary school principals are of more
objective epistemological perception than secondary school principals.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 13 |