Abstract
Bu çalışmanın amacı cinsiyet ile öğrencilerin zekâ türleri arasında, belirli zekâ türleri ile öğrencilerin
İngilizce dilbilgisi, dinleme ve yazma başarıları arasında ve öğrencilerin zekâ türleri ile anne ve
babalarının eğitim seviyeleri arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Erciyes Üniversitesi
Yabancı Diller Yüksekokulu'nda öğrenim gören 144 hazırlık sınıfı öğrencisi çalışmada yer almış ve
veri toplama aracı olarak Yetişkinler için Çoklu Zekâ Envanter'i kullanılmış ve veriler tanımlayıcı
istatistikler, bağımsız örneklem t-testi, korelasyon katsayısı ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
teknikleri ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre, kız ve erkek öğrenciler arasında zekâ
türleri açısından anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Cinsiyet ile dilsel zekâ arasında pozitif bir ilişki
olduğu ortaya çıkmıştır. Bedensel-duyusal, uzaysal ve bireysel-içedönük zekâ ile dilbilgisi arasında
olumsuz ama anlamlı bir ilişki çıkarken, müziksel zekâ ile yazma becerisi arasındaki ilişki olumlu ve
anlamlıdır. Son olarak, anne ve babanın eğitim seviyelerinin öğrencilerin zekâ türleri üzerinde
etkisinin olmadığı saptanmıştır.
Anahtar kelimeler; Çoklu zeka, zeka, başarı, cinsiyet, aile, eğitim