Research Article
BibTex RIS Cite

Marka kişiliği ve benlik saygısı kavramlarının tüketici satın alma tarzları üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama

Year 2020, Issue: 50, 23 - 57, 30.12.2020
https://doi.org/10.48070/erusosbilder.781624

Abstract

Teknolojik ilerlemeler ve iletişimin yaygınlaşması, ürün ve hizmetler arasındaki farkları en aza indirgemeye ya da ortadan kaldırmaya başlamıştır. İşletmeler tüketicilerin ilgi, istek ve satın alma davranışlarını harekete geçirebilmek için markalarını ön plana çıkarmak zorunda kaldıkları için mevcut markalar üzerinde kişilik yaratmaya başlayarak, faydacı işlevlerinin yanına sembolik bir değer yüklemeye çalışmaktadırlar. Marka kişiliği bir markaya atfedilen insansı özelliklerdir. Markaların kişilik özellikleri tüketicinin benliğiyle bağdaştığı ve uyumlu hale geldiğinde anlam kazanır. Benlik saygısı, kişinin kendisine dair algı ve değerlendirmeleri olarak ifade edilmektedir. Tüketici satın alma tarzları ise, bireylerin alışveriş sırasında ürün ve hizmetler arasından tercih yapma yöntemlerini belirleyen karakteristik özellikler olarak tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin Mavi Jeans markasına yönelik marka kişiliği algılarının benlik saygısı üzerindeki etkisini aynı zamanda da marka kişiliği algıları ve benlik saygısı düzeylerinin satın alma tarzları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Kayseri Nuh Naci Yazgan Üniversitesi’nde 375 lisans öğrencisine yüz-yüze anket yöntemi uygulanarak gerçekleştirilen çalışma sonucunda elde edilen veriler yapısal eşitlik modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, tüketicilerin marka kişiliği algılarının benlik saygıları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu ve marka kişiliği algısının satın alma tarzı üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu ortaya çıkarılırken, benlik saygısının tüketicilerin satın alma tarzı üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Aaker, D. A. (1972). A measure of brand acceptance. Journal of Marketing Research, 9(2), 160-167.
  • Aaker, D. A. (1972). A measure of brand acceptance. Journal of Marketing Research, 9(2), 160-167.
  • Aaker, D. A. (1995). Strategic market management, John Willey and Sons. Inc, 5, 103-105.
  • Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102-120.
  • Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
  • Akın, M. & Yoldaş, M. A. (2010). Tüketicilerin psikografik özelliklerinin market markalı ürün satın alma eğilimlerine etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-21.
  • Akın, M. S., Baloğlu, S., Okumuş, A., & Öztürk, S. (2017). Tüketici etnosentrizmi, kozmopolitlik, satın alma tarzı, ilgilenim ve algılanan riskin yerli giyim ürünü satın alma niyetine etkisi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 257-295.
  • Akın, M. S., Baloğlu, S., Okumuş, A., & Öztürk, S. (2017). Tüketici etnosentrizmi, kozmopolitlik, satın alma tarzı, ilgilenim ve algılanan riskin yerli giyim ürünü satın alma niyetine etkisi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 257-295.
  • Aksoy, L., & Özsomer, A. (2007). Türkiye’de marka kişiliğini oluşturan boyutlar. 12. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 1-14.
  • Aksoy, L., & Özsomer, A. (2007). Türkiye’de marka kişiliğini oluşturan boyutlar. 12. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 1-14.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Armutlu, C., & Üner, M. M. (2009). Benlik imajı uyumu, tüketici tatmini ve marka sadakati ilişkisi üzerine görgül bir araştırma. Gazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 11(3), 1-26
  • Armutlu, C., & Üner, M. M. (2009). Benlik imajı uyumu, tüketici tatmini ve marka sadakati ilişkisi üzerine görgül bir araştırma. Gazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 11(3), 1-26
  • Atıgan, F. (2019). Marka kişiliğinin satın alma davranışları üzerindeki etkisi, bisküvi ve gofret sektöründe bir araştırma. Visionary E-Journal/Vizyoner Dergisi, 10(24).
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik imajı uyumunun retoriği: Bana ne tükettiğini söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537-553
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik imajı uyumunun retoriği: Bana ne tükettiğini söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537-553
  • Bandara, W.W.M.C. (2014). Consumer decision-making styles and local brand business: exploration in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 6(1), 3-17.
  • Battle, J., Jarratt, L., Smit, S., & Precht, D. A. N. (1988). Relations among self-esteem, depression and anxiety of children. Psychological Reports, 62(3), 999-1005.
  • Battle, J., Jarratt, L., Smit, S., & Precht, D. A. N. (1988). Relations among self-esteem, depression and anxiety of children. Psychological Reports, 62(3), 999-1005.
  • Bayram, N. (2009). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. İstanbul: Ezgi Kitapevi.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS Uygulamaları. İstanbul: Ezgi Kitapevi.
  • Belk, Russel W. (1987). ACR Presidential address: Happy thought. Advances in Consumer Research, 14, 1-4
  • Belk, Russel W. (1987). ACR Presidential address: Happy thought. Advances in Consumer Research, 14, 1-4
  • Belk, Russel W. (1988). Posessions and extended the self. The Journal of Consumer Research, 15(2), 139-168.
  • Belk, Russel W. (1990). The role of possessions in constructing and maintaining a sense of past. Advances in Consumer Research, 17, 669-676.
  • Birdwell, A. E. (1968). A study of the influence of image congruence on consumer choice. The Journal of Business, 41(1), 76-88.
  • Bonde, S., & Nilsson, K. (1999). Consumer perception of brand personality: a quantitative approach. [Bachelor’s Thesis], Lulea Tekniska Universitet.
  • Bonde, S., & Nilsson, K. (1999). Consumer perception of brand personality: a quantitative approach. [Bachelor’s Thesis], Lulea Tekniska Universitet.
  • Branden, N. (1969). The psychology of self-esteem. Los Angeles: Nash Publishing.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik: Psikoloji biliminin insan doğasına dair söyledikleri (1. Baskı). (Çev. İD Erguvan). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Castro, L., & Marquez, J. (2017). The use of facebook to explore selfconcept: analysing Colombian consumers. Qualitative Market Research, 20(1), 43-59
  • Castro, L., & Marquez, J. (2017). The use of facebook to explore selfconcept: analysing Colombian consumers. Qualitative Market Research, 20(1), 43-59
  • Ceylan, H. H. (2013). Tüketici tipleri envanterinin Türk kültürüne uyarlanması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 41-58.
  • Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28(4), 1115–1122.
  • Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28(4), 1115–1122.
  • Cooley, C. H. (1902). Human nature and the social order. 1. Baskı, New York: Charles Scribnes’s Son.
  • Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem San Francisco. H Freeman and Company.
  • Crocker, J. ,& Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Pshychological Bulletin, 130, 392-414
  • Crocker, J. ,& Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Pshychological Bulletin, 130, 392-414
  • Çalışkur, A. (2014). Tüketicilerin dayanıklı tüketim maddesi satın alma değer boyutları ve tüketicilerin çalışma ve öğrenci olma durumları üzerine bir araştırma. Ekev Akademi Dergisi, 18(60), 55-72.
  • Deniz, A., & Erciş, A. (2016). Tüketici yenilikçiliğinin boyutları ve yenilikçiliği etkileyen faktörler arasındaki ilişkiler. Kafkas University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 7(14), 461.
  • Deniz, M. E. (2004). Investigation of the relation between decision making self-esteem, decision making style and problem solving skills of university students. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 23-35.
  • Dolich, I. J. (1969). Congruence relationships between self images and product brands. Journal of Marketing Research, 6(1), 80-84.
  • Duclos, G. (2016). Benlik saygısı, yaşam için bir pasaport. (Çev. O. Kuna), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2013). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi, İstanbul: Beta Basım.
  • Durvasula, S., Lysonski, S., & Andrews, J. C. (1993). Cross-cultural generalizability of a scale for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 27(1), 55-65.
  • Durvasula, S., Lysonski, S., & Andrews, J. C. (1993). Cross-cultural generalizability of a scale for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 27(1), 55-65.
  • Erciş, A., Aykut, O. H., & Yıldız, T. (2019). Benlik-marka bağının marka sadakati üzerindeki etkisinde marka aşkı ve deneyiminin aracılık rolü. Press Academia Procedia, 9(1), 285-294.
  • Erciş, A., Aykut, O. H., & Yıldız, T. (2019). Benlik-marka bağının marka sadakati üzerindeki etkisinde marka aşkı ve deneyiminin aracılık rolü. Press Academia Procedia, 9(1), 285-294.
  • Gardner, Burleigh B., & Levy, Sidney J. (1955). The product and the brand. Hardvard Business Review, 33(2), 33-39.
  • Gardner, Burleigh B., & Levy, Sidney J. (1955). The product and the brand. Hardvard Business Review, 33(2), 33-39.
  • Gration, D., Raciti, M., & Arcodia, C. (2011). The role of consumer self-concept in marketing festival. Journal of Travel and Tourism Marketing, 28(6), 644-655.
  • Gration, D., Raciti, M., & Arcodia, C. (2011). The role of consumer self-concept in marketing festival. Journal of Travel and Tourism Marketing, 28(6), 644-655.
  • Grubb, E. L., & Grathwohl, H. L. (1967). Consumer self-concept, symbolism and market behavior: A theoretical approach. Journal of Marketing, 31(4), 22-27.
  • Grubb, E. L., & Grathwohl, H. L. (1967). Consumer self-concept, symbolism and market behavior: A theoretical approach. Journal of Marketing, 31(4), 22-27.
  • Grubb, E. L., & Stern, B. L. (1971). Self-concept and significant others. Journal of Marketing Research, 8(3), 382-385
  • Grubb, E. L., & Stern, B. L. (1971). Self-concept and significant others. Journal of Marketing Research, 8(3), 382-385
  • Haigood, T. L. (1999). The brand personality effect: An empirical investigation. American Marketing Association. Conference Proceedings (Vol. 10, p. 149). American Marketing Association.
  • Hamilton, K., & Hassan, L. (2010). Self-concept, emotions and consumer coping. European Journal of Marketing, 7-8, 1101-1120
  • Hamilton, K., & Hassan, L. (2010). Self-concept, emotions and consumer coping. European Journal of Marketing, 7-8, 1101-1120
  • Heath, A. P., & Scott, D. (1998). The self-concept and image congruence hypothesis: An empirical evaluation in the motor vehicle market. European Journal of Marketing, 32(11/12), 1110-1123.
  • Heath, A. P., & Scott, D. (1998). The self-concept and image congruence hypothesis: An empirical evaluation in the motor vehicle market. European Journal of Marketing, 32(11/12), 1110-1123.
  • Hosany, S., & Martin, D. (2012). Self image congruence in consumer behavior, Journal of Business Research, 65, 685-691.
  • Hosany, S., & Martin, D. (2012). Self image congruence in consumer behavior, Journal of Business Research, 65, 685-691.
  • İslamoğlu, A.H., & Altunışık, R. (2013). Tüketici davranışları (4.baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H., & Altunışık, R. (2013). Tüketici davranışları (4.baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H., & Fırat, D. (2011). Stratejik marka yönetimi (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H., & Fırat, D. (2011). Stratejik marka yönetimi (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Jamal, A., & Goode, M. M. (2001).“Consumers and brands: A study of the impact of self-image congruence on brand preference and satisfaction. Marketing Intelligence and Planning, 19(7), 482-492.
  • Jamal, A., & Goode, M. M. (2001).“Consumers and brands: A study of the impact of self-image congruence on brand preference and satisfaction. Marketing Intelligence and Planning, 19(7), 482-492.
  • James, W. (1890). The principles of psychology, Second Edition, New York: Henry Holt and Company.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikoloji. Koç Üniversitesi.
  • Kaminakis, K., Karantinou, K., & Boukis, A. (2014). The mediating role of self-concept discrepany in relationship between values and personal based motivation of luxury product consumers. Procedia-Social Behavioral Sciences, 148, 619- 624.
  • Kaminakis, K., Karantinou, K., & Boukis, A. (2014). The mediating role of self-concept discrepany in relationship between values and personal based motivation of luxury product consumers. Procedia-Social Behavioral Sciences, 148, 619- 624.
  • Karaosmanoğu, E., Acar, R., & Uray, N. (2016). Websiteleri firmalara ne kazandırabilir? Web sitesi kalitesi, tüketici-odaklı marka değeri ve satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 159-174.
  • Karaosmanoğu, E., Acar, R., & Uray, N. (2016). Websiteleri firmalara ne kazandırabilir? Web sitesi kalitesi, tüketici-odaklı marka değeri ve satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 159-174.
  • Kayabaşı, A., Ebeoğlugil, H. F., & Özkuk, Ö. (2016). Fiyat bilinçli satın alma tarzının, kalite bilinçli satın alma tarzı ile tüketici karmaşası ilişkisi üzerine düzenleyici etkisi. Business and Economics Research Journal, 7(2), 149-166.
  • Kayabaşı, A., Ebeoğlugil, H. F., & Özkuk, Ö. (2016). Fiyat bilinçli satın alma tarzının, kalite bilinçli satın alma tarzı ile tüketici karmaşası ilişkisi üzerine düzenleyici etkisi. Business and Economics Research Journal, 7(2), 149-166.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  • Koç, E. (2016). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Levy, S. J. (1959). Symbols for sale, Hardvard Business Review, 37, 117- 124.
  • Levy, S. J. (1999). Brands, consumers, symbols and research: Sidney J Levy on marketing. Sage Publications.
  • Lin, L. Y. (2010). The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: An empirical study of toys and video games buyers. Journal of Product and Brand Management, 19(1), 4-17.
  • Maehle, N., & Shneor, R. (2010). On congruence between brand and human personalities. Journal of Product and Brand Management, 19(1), 44-53.
  • Maehle, N., & Shneor, R. (2010). On congruence between brand and human personalities. Journal of Product and Brand Management, 19(1), 44-53.
  • Magin, S., Algesheimer, R., Huber, F., & Herrmann, A. (2003). The impact of brand personality and customer satisfaction on customer's loyalty: Theoretical approach and findings of a causal analytical study in the sector of internet service providers. Electronic Markets, 13(4), 294-308.
  • Magin, S., Algesheimer, R., Huber, F., & Herrmann, A. (2003). The impact of brand personality and customer satisfaction on customer's loyalty: Theoretical approach and findings of a causal analytical study in the sector of internet service providers. Electronic Markets, 13(4), 294-308.
  • Malar, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative ımportance of the actual and the ideal self. Journal of Marketing, 75(4), 35-52.
  • Malar, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative ımportance of the actual and the ideal self. Journal of Marketing, 75(4), 35-52.
  • Markus, H., & Kunda, Z. (1986). Stability and malleability of the self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 858.
  • Markus, H., & Kunda, Z. (1986). Stability and malleability of the self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 858.
  • McClelland, D. (1951). Personality, 1. Baskı, New York: Holt, Rinehart ve Winston.
  • McMahon, M. (1995). Engendering motherhood: Identity and self-transformation in women's lives. New York: Guilford Press.
  • Mokhlis, S. (2009). Adapting consumer style inventory to Chinese consumers in Malaysia: An international comparison. The Journal of Global Business Management, 7(16), 271-279.
  • Mruk, C. J. (2013). Self-esteem and positive psychology: Research, theory, and practice. Springer Publishing Company.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar (1. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. 2nd Edition, New York: McGraw-Hill.
  • O’Brien, T., Tapia, H., & Brown, T. (1977). The self concept in buyer behavior, Business Horizons, 20(5), 65-71.
  • O’Brien, T., Tapia, H., & Brown, T. (1977). The self concept in buyer behavior, Business Horizons, 20(5), 65-71.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2012). Tüketici davranışı (12. Baskı). İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2012). Tüketici davranışı (12. Baskı). İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Öz, M., & Mucuk, S. (2015). Tüketici satın alma davranışı kapsamında hedonik (hazcı) tüketimin plansız alışveriş üzerine etkilerinin incelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 37-60.
  • Öz, M., & Mucuk, S. (2015). Tüketici satın alma davranışı kapsamında hedonik (hazcı) tüketimin plansız alışveriş üzerine etkilerinin incelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 37-60.
  • Özata, Z. F. (2011). Tüketiciyi yönlendiren güç: Öteki tüketici. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2(2), 1-25.
  • Özçelik, D. G., & Torlak, Ö. (2011). Marka kişiliği algısı ile etnosentrik eğilimler arasındaki ilişki: Levis ve Mavi Jeans üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış, 11(3), 361-377.
  • Özçelik, D. G., & Torlak, Ö. (2011). Marka kişiliği algısı ile etnosentrik eğilimler arasındaki ilişki: Levis ve Mavi Jeans üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış, 11(3), 361-377.
  • Phau, I., & Lau, K. C. (2001). Brand personality and consumer self-expression: Single or dual carriage way?. Journal of Brand Management, 8(6), 428-444.
  • Phau, I., & Lau, K. C. (2001). Brand personality and consumer self-expression: Single or dual carriage way?. Journal of Brand Management, 8(6), 428-444.
  • Plummer, J. T. (1985). How personality makes a difference. Journal Of Advertising Research, 24(6), 27-31.
  • Prelinger, E. (1959). Extension and structure of the self, The Journal of Psychology, 47, 13-23.
  • Rajagopal. (2006). Impact of advertising variability on building customer-based brand personality in a competitive environment: Empirical analysis with reference to Mexico. Latin American Business Review, 6(3), 63-84.
  • Randall, G. (2005). Markalaşma. İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Randall, G. (2005). Markalaşma. İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Rochberg-Halton, E. (1984).Object relations, role models, and cultivation of the self, Enviroment and Behavior, 16(3), 335-368.
  • Rogers, C. (1951). Client-centered theraphy: Its current practice, ımplications and theory, 1. Baskı, Constable, London.
  • Rojas-Mendez, J. I., Erenchun-Podlech, I., & Silva-Olave, E. (2004). The Ford brand personality in Chile. Corporate Reputation Review, 7(3), 232-251.
  • Rojas-Mendez, J. I., Erenchun-Podlech, I., & Silva-Olave, E. (2004). The Ford brand personality in Chile. Corporate Reputation Review, 7(3), 232-251.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, Princeton University Press, New York
  • Ross, I. (1971). Self-concept and brand preference. The Journal of Business, 44(1), 38-50.
  • Shim, S. (1996). Adolescent consumer decision-making styles: The consumer socialization perspective. Psychology and Marketing, 13(6), 547-569.
  • Sirgy, M. J. (1982). Self-concept in consumer behavior: A critical review. Journal of Consumer Research, 9(3), 287-300.
  • Skinner, B. (1953). Science and human behavior, 1. Baskı, Macmillan, New York.
  • Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-279.
  • Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-279.
  • Tellan, D. (2016). Mekân, eğlence ve popüler kültür ilişkisini değerlendirmek. TRT Akademi Dergisi, Eğlence Endüstrisi Sayısı, 1(1), 136-153.
  • Temporal, P. (2000). Branding in Asia: The creation, development and management of Asian brands for the global market. Wiley.
  • Temporal, P. (2000). Branding in Asia: The creation, development and management of Asian brands for the global market. Wiley.
  • Tığlı, M. (2003). Marka kişiliği. Öneri Dergisi, 5(20), 67-72.
  • Tığlı, M. (2003). Marka kişiliği. Öneri Dergisi, 5(20), 67-72.
  • Torlak, Ö., & Özdemir, Ş. (2005). Markanın algılanan sembolik boyutları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 225-239.
  • Torlak, Ö., & Özdemir, Ş. (2005). Markanın algılanan sembolik boyutları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 225-239.
  • Tuan, Yi-Fu. (1980). The significance of the artifact. Geographical Review, 70(4), 462-472.
  • Ülkü, A., & Bişkin, F. (2020). Destinasyon kişiliği ve benlik uyumunun turistlerin davranışsal niyetleri üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 127-142.
  • Ülkü, A., & Bişkin, F. (2020). Destinasyon kişiliği ve benlik uyumunun turistlerin davranışsal niyetleri üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 127-142.
  • Ünal, S., & Erciş, A. (2006). Pazarın satın alma tarzlarına ve kişisel değerlere göre bölümlendirilmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12(1), 359-383.
  • Ünal, S., & Erciş, A. (2006). Pazarın satın alma tarzlarına ve kişisel değerlere göre bölümlendirilmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12(1), 359-383.
  • Wesley, S., Lehew, M., & Woodside, A.G. (2006). Consumer decision-making styles and mall shopping behavior: Building theory using exploratory data analysis and the comparative method. Journal of Bussiness Research, 59(5), 535–548.
  • Wesley, S., Lehew, M., & Woodside, A.G. (2006). Consumer decision-making styles and mall shopping behavior: Building theory using exploratory data analysis and the comparative method. Journal of Bussiness Research, 59(5), 535–548.
  • Yavuz, E. (2004). Marka kişiliğinin tüketici algısına etkisi ve bir uygulama. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. G., Güngördü, A., & Yumuşak, T. (2016). The relationship between the list of values and consumer decision making styles in the context of clothing products. Business Management Dynamics, 5(9), 1-14.
  • Yılmaz, K. G., Güngördü, A., & Yumuşak, T. (2016). The relationship between the list of values and consumer decision making styles in the context of clothing products. Business Management Dynamics, 5(9), 1-14.
  • Yörükoğlu, A. (2004). Gençlik çağı ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. Özgür Yayınları. İstanbul.

The effect of brand personality and self-respect concepts on consumer purchase styles: An application on university students

Year 2020, Issue: 50, 23 - 57, 30.12.2020
https://doi.org/10.48070/erusosbilder.781624

Abstract

Technological advances and widespread communication have started to minimize the differences between products and services. Businesses start to create personality on existing brands and work towards a symbolic value of the functions of their utilitarian functions, as they stay to activate the desire and purchasing behaviors to activate the interests, desires and purchasing behaviors of the consumers. Brand personality are humanoid traits attributed to a brand. Brands' personality traits become meaningful when they are compatible and compatible with the consumer's self. Self-esteem, followed by milk perception and expressed as follows. Consumer purchasing styles are defined as the characteristics that determine the methods of individuals to choose products and services during shopping. The aim of this study is to investigate the effect of brand personality perceptions on self-esteem and the effect of brand personality perceptions and self-esteem levels on purchasing styles for Mavi Jeans brand by university students. At Kayseri Nuh Naci Yazgan University, the equality model, which is the data obtained by applying face-to-face questionnaires to 375 undergraduate students, is displayed. According to the findings of the research, it was concluded that consumers' brand personality perceptions had a significant effect on their self-esteem and brand personality perception had a significant effect on their purchasing style, while self-esteem had an effect together with consumers through purchasing. 

References

  • Aaker, D. A. (1972). A measure of brand acceptance. Journal of Marketing Research, 9(2), 160-167.
  • Aaker, D. A. (1972). A measure of brand acceptance. Journal of Marketing Research, 9(2), 160-167.
  • Aaker, D. A. (1995). Strategic market management, John Willey and Sons. Inc, 5, 103-105.
  • Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102-120.
  • Aaker, J. L. (1997). Dimensions of brand personality. Journal of Marketing Research, 34(3), 347-356.
  • Akın, M. & Yoldaş, M. A. (2010). Tüketicilerin psikografik özelliklerinin market markalı ürün satın alma eğilimlerine etkisi. Akademik Bakış Dergisi, 22, 1-21.
  • Akın, M. S., Baloğlu, S., Okumuş, A., & Öztürk, S. (2017). Tüketici etnosentrizmi, kozmopolitlik, satın alma tarzı, ilgilenim ve algılanan riskin yerli giyim ürünü satın alma niyetine etkisi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 257-295.
  • Akın, M. S., Baloğlu, S., Okumuş, A., & Öztürk, S. (2017). Tüketici etnosentrizmi, kozmopolitlik, satın alma tarzı, ilgilenim ve algılanan riskin yerli giyim ürünü satın alma niyetine etkisi. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 257-295.
  • Aksoy, L., & Özsomer, A. (2007). Türkiye’de marka kişiliğini oluşturan boyutlar. 12. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 1-14.
  • Aksoy, L., & Özsomer, A. (2007). Türkiye’de marka kişiliğini oluşturan boyutlar. 12. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiriler Kitabı, 1-14.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Kitabevi.
  • Armutlu, C., & Üner, M. M. (2009). Benlik imajı uyumu, tüketici tatmini ve marka sadakati ilişkisi üzerine görgül bir araştırma. Gazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 11(3), 1-26
  • Armutlu, C., & Üner, M. M. (2009). Benlik imajı uyumu, tüketici tatmini ve marka sadakati ilişkisi üzerine görgül bir araştırma. Gazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 11(3), 1-26
  • Atıgan, F. (2019). Marka kişiliğinin satın alma davranışları üzerindeki etkisi, bisküvi ve gofret sektöründe bir araştırma. Visionary E-Journal/Vizyoner Dergisi, 10(24).
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik imajı uyumunun retoriği: Bana ne tükettiğini söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537-553
  • Balıkçıoğlu, B. (2016). Benlik imajı uyumunun retoriği: Bana ne tükettiğini söyle sana kim olduğunu söyleyeyim. İnsan ve Toplum Bilimi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 537-553
  • Bandara, W.W.M.C. (2014). Consumer decision-making styles and local brand business: exploration in the Czech Republic. Journal of Competitiveness, 6(1), 3-17.
  • Battle, J., Jarratt, L., Smit, S., & Precht, D. A. N. (1988). Relations among self-esteem, depression and anxiety of children. Psychological Reports, 62(3), 999-1005.
  • Battle, J., Jarratt, L., Smit, S., & Precht, D. A. N. (1988). Relations among self-esteem, depression and anxiety of children. Psychological Reports, 62(3), 999-1005.
  • Bayram, N. (2009). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. İstanbul: Ezgi Kitapevi.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş AMOS Uygulamaları. İstanbul: Ezgi Kitapevi.
  • Belk, Russel W. (1987). ACR Presidential address: Happy thought. Advances in Consumer Research, 14, 1-4
  • Belk, Russel W. (1987). ACR Presidential address: Happy thought. Advances in Consumer Research, 14, 1-4
  • Belk, Russel W. (1988). Posessions and extended the self. The Journal of Consumer Research, 15(2), 139-168.
  • Belk, Russel W. (1990). The role of possessions in constructing and maintaining a sense of past. Advances in Consumer Research, 17, 669-676.
  • Birdwell, A. E. (1968). A study of the influence of image congruence on consumer choice. The Journal of Business, 41(1), 76-88.
  • Bonde, S., & Nilsson, K. (1999). Consumer perception of brand personality: a quantitative approach. [Bachelor’s Thesis], Lulea Tekniska Universitet.
  • Bonde, S., & Nilsson, K. (1999). Consumer perception of brand personality: a quantitative approach. [Bachelor’s Thesis], Lulea Tekniska Universitet.
  • Branden, N. (1969). The psychology of self-esteem. Los Angeles: Nash Publishing.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik: Psikoloji biliminin insan doğasına dair söyledikleri (1. Baskı). (Çev. İD Erguvan). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Castro, L., & Marquez, J. (2017). The use of facebook to explore selfconcept: analysing Colombian consumers. Qualitative Market Research, 20(1), 43-59
  • Castro, L., & Marquez, J. (2017). The use of facebook to explore selfconcept: analysing Colombian consumers. Qualitative Market Research, 20(1), 43-59
  • Ceylan, H. H. (2013). Tüketici tipleri envanterinin Türk kültürüne uyarlanması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(2), 41-58.
  • Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28(4), 1115–1122.
  • Chen, C., & Tsai, D. (2007). How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?. Tourism Management, 28(4), 1115–1122.
  • Cooley, C. H. (1902). Human nature and the social order. 1. Baskı, New York: Charles Scribnes’s Son.
  • Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem San Francisco. H Freeman and Company.
  • Crocker, J. ,& Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Pshychological Bulletin, 130, 392-414
  • Crocker, J. ,& Park, L. E. (2004). The costly pursuit of self-esteem. Pshychological Bulletin, 130, 392-414
  • Çalışkur, A. (2014). Tüketicilerin dayanıklı tüketim maddesi satın alma değer boyutları ve tüketicilerin çalışma ve öğrenci olma durumları üzerine bir araştırma. Ekev Akademi Dergisi, 18(60), 55-72.
  • Deniz, A., & Erciş, A. (2016). Tüketici yenilikçiliğinin boyutları ve yenilikçiliği etkileyen faktörler arasındaki ilişkiler. Kafkas University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 7(14), 461.
  • Deniz, M. E. (2004). Investigation of the relation between decision making self-esteem, decision making style and problem solving skills of university students. Eurasian Journal of Educational Research, 15, 23-35.
  • Dolich, I. J. (1969). Congruence relationships between self images and product brands. Journal of Marketing Research, 6(1), 80-84.
  • Duclos, G. (2016). Benlik saygısı, yaşam için bir pasaport. (Çev. O. Kuna), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2013). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi, İstanbul: Beta Basım.
  • Durvasula, S., Lysonski, S., & Andrews, J. C. (1993). Cross-cultural generalizability of a scale for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 27(1), 55-65.
  • Durvasula, S., Lysonski, S., & Andrews, J. C. (1993). Cross-cultural generalizability of a scale for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 27(1), 55-65.
  • Erciş, A., Aykut, O. H., & Yıldız, T. (2019). Benlik-marka bağının marka sadakati üzerindeki etkisinde marka aşkı ve deneyiminin aracılık rolü. Press Academia Procedia, 9(1), 285-294.
  • Erciş, A., Aykut, O. H., & Yıldız, T. (2019). Benlik-marka bağının marka sadakati üzerindeki etkisinde marka aşkı ve deneyiminin aracılık rolü. Press Academia Procedia, 9(1), 285-294.
  • Gardner, Burleigh B., & Levy, Sidney J. (1955). The product and the brand. Hardvard Business Review, 33(2), 33-39.
  • Gardner, Burleigh B., & Levy, Sidney J. (1955). The product and the brand. Hardvard Business Review, 33(2), 33-39.
  • Gration, D., Raciti, M., & Arcodia, C. (2011). The role of consumer self-concept in marketing festival. Journal of Travel and Tourism Marketing, 28(6), 644-655.
  • Gration, D., Raciti, M., & Arcodia, C. (2011). The role of consumer self-concept in marketing festival. Journal of Travel and Tourism Marketing, 28(6), 644-655.
  • Grubb, E. L., & Grathwohl, H. L. (1967). Consumer self-concept, symbolism and market behavior: A theoretical approach. Journal of Marketing, 31(4), 22-27.
  • Grubb, E. L., & Grathwohl, H. L. (1967). Consumer self-concept, symbolism and market behavior: A theoretical approach. Journal of Marketing, 31(4), 22-27.
  • Grubb, E. L., & Stern, B. L. (1971). Self-concept and significant others. Journal of Marketing Research, 8(3), 382-385
  • Grubb, E. L., & Stern, B. L. (1971). Self-concept and significant others. Journal of Marketing Research, 8(3), 382-385
  • Haigood, T. L. (1999). The brand personality effect: An empirical investigation. American Marketing Association. Conference Proceedings (Vol. 10, p. 149). American Marketing Association.
  • Hamilton, K., & Hassan, L. (2010). Self-concept, emotions and consumer coping. European Journal of Marketing, 7-8, 1101-1120
  • Hamilton, K., & Hassan, L. (2010). Self-concept, emotions and consumer coping. European Journal of Marketing, 7-8, 1101-1120
  • Heath, A. P., & Scott, D. (1998). The self-concept and image congruence hypothesis: An empirical evaluation in the motor vehicle market. European Journal of Marketing, 32(11/12), 1110-1123.
  • Heath, A. P., & Scott, D. (1998). The self-concept and image congruence hypothesis: An empirical evaluation in the motor vehicle market. European Journal of Marketing, 32(11/12), 1110-1123.
  • Hosany, S., & Martin, D. (2012). Self image congruence in consumer behavior, Journal of Business Research, 65, 685-691.
  • Hosany, S., & Martin, D. (2012). Self image congruence in consumer behavior, Journal of Business Research, 65, 685-691.
  • İslamoğlu, A.H., & Altunışık, R. (2013). Tüketici davranışları (4.baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H., & Altunışık, R. (2013). Tüketici davranışları (4.baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H., & Fırat, D. (2011). Stratejik marka yönetimi (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • İslamoğlu, A.H., & Fırat, D. (2011). Stratejik marka yönetimi (2.Baskı), İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Jamal, A., & Goode, M. M. (2001).“Consumers and brands: A study of the impact of self-image congruence on brand preference and satisfaction. Marketing Intelligence and Planning, 19(7), 482-492.
  • Jamal, A., & Goode, M. M. (2001).“Consumers and brands: A study of the impact of self-image congruence on brand preference and satisfaction. Marketing Intelligence and Planning, 19(7), 482-492.
  • James, W. (1890). The principles of psychology, Second Edition, New York: Henry Holt and Company.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikoloji. Koç Üniversitesi.
  • Kaminakis, K., Karantinou, K., & Boukis, A. (2014). The mediating role of self-concept discrepany in relationship between values and personal based motivation of luxury product consumers. Procedia-Social Behavioral Sciences, 148, 619- 624.
  • Kaminakis, K., Karantinou, K., & Boukis, A. (2014). The mediating role of self-concept discrepany in relationship between values and personal based motivation of luxury product consumers. Procedia-Social Behavioral Sciences, 148, 619- 624.
  • Karaosmanoğu, E., Acar, R., & Uray, N. (2016). Websiteleri firmalara ne kazandırabilir? Web sitesi kalitesi, tüketici-odaklı marka değeri ve satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 159-174.
  • Karaosmanoğu, E., Acar, R., & Uray, N. (2016). Websiteleri firmalara ne kazandırabilir? Web sitesi kalitesi, tüketici-odaklı marka değeri ve satın alma eğilimi arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 159-174.
  • Kayabaşı, A., Ebeoğlugil, H. F., & Özkuk, Ö. (2016). Fiyat bilinçli satın alma tarzının, kalite bilinçli satın alma tarzı ile tüketici karmaşası ilişkisi üzerine düzenleyici etkisi. Business and Economics Research Journal, 7(2), 149-166.
  • Kayabaşı, A., Ebeoğlugil, H. F., & Özkuk, Ö. (2016). Fiyat bilinçli satın alma tarzının, kalite bilinçli satın alma tarzı ile tüketici karmaşası ilişkisi üzerine düzenleyici etkisi. Business and Economics Research Journal, 7(2), 149-166.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  • Koç, E. (2016). Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Levy, S. J. (1959). Symbols for sale, Hardvard Business Review, 37, 117- 124.
  • Levy, S. J. (1999). Brands, consumers, symbols and research: Sidney J Levy on marketing. Sage Publications.
  • Lin, L. Y. (2010). The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: An empirical study of toys and video games buyers. Journal of Product and Brand Management, 19(1), 4-17.
  • Maehle, N., & Shneor, R. (2010). On congruence between brand and human personalities. Journal of Product and Brand Management, 19(1), 44-53.
  • Maehle, N., & Shneor, R. (2010). On congruence between brand and human personalities. Journal of Product and Brand Management, 19(1), 44-53.
  • Magin, S., Algesheimer, R., Huber, F., & Herrmann, A. (2003). The impact of brand personality and customer satisfaction on customer's loyalty: Theoretical approach and findings of a causal analytical study in the sector of internet service providers. Electronic Markets, 13(4), 294-308.
  • Magin, S., Algesheimer, R., Huber, F., & Herrmann, A. (2003). The impact of brand personality and customer satisfaction on customer's loyalty: Theoretical approach and findings of a causal analytical study in the sector of internet service providers. Electronic Markets, 13(4), 294-308.
  • Malar, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative ımportance of the actual and the ideal self. Journal of Marketing, 75(4), 35-52.
  • Malar, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D., & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative ımportance of the actual and the ideal self. Journal of Marketing, 75(4), 35-52.
  • Markus, H., & Kunda, Z. (1986). Stability and malleability of the self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 858.
  • Markus, H., & Kunda, Z. (1986). Stability and malleability of the self-concept. Journal of Personality and Social Psychology, 51(4), 858.
  • McClelland, D. (1951). Personality, 1. Baskı, New York: Holt, Rinehart ve Winston.
  • McMahon, M. (1995). Engendering motherhood: Identity and self-transformation in women's lives. New York: Guilford Press.
  • Mokhlis, S. (2009). Adapting consumer style inventory to Chinese consumers in Malaysia: An international comparison. The Journal of Global Business Management, 7(16), 271-279.
  • Mruk, C. J. (2013). Self-esteem and positive psychology: Research, theory, and practice. Springer Publishing Company.
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar (1. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. 2nd Edition, New York: McGraw-Hill.
  • O’Brien, T., Tapia, H., & Brown, T. (1977). The self concept in buyer behavior, Business Horizons, 20(5), 65-71.
  • O’Brien, T., Tapia, H., & Brown, T. (1977). The self concept in buyer behavior, Business Horizons, 20(5), 65-71.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2012). Tüketici davranışı (12. Baskı). İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2012). Tüketici davranışı (12. Baskı). İstanbul: MediaCat Akademi.
  • Öz, M., & Mucuk, S. (2015). Tüketici satın alma davranışı kapsamında hedonik (hazcı) tüketimin plansız alışveriş üzerine etkilerinin incelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 37-60.
  • Öz, M., & Mucuk, S. (2015). Tüketici satın alma davranışı kapsamında hedonik (hazcı) tüketimin plansız alışveriş üzerine etkilerinin incelenmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 1(2), 37-60.
  • Özata, Z. F. (2011). Tüketiciyi yönlendiren güç: Öteki tüketici. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2(2), 1-25.
  • Özçelik, D. G., & Torlak, Ö. (2011). Marka kişiliği algısı ile etnosentrik eğilimler arasındaki ilişki: Levis ve Mavi Jeans üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış, 11(3), 361-377.
  • Özçelik, D. G., & Torlak, Ö. (2011). Marka kişiliği algısı ile etnosentrik eğilimler arasındaki ilişki: Levis ve Mavi Jeans üzerine bir uygulama. Ege Akademik Bakış, 11(3), 361-377.
  • Phau, I., & Lau, K. C. (2001). Brand personality and consumer self-expression: Single or dual carriage way?. Journal of Brand Management, 8(6), 428-444.
  • Phau, I., & Lau, K. C. (2001). Brand personality and consumer self-expression: Single or dual carriage way?. Journal of Brand Management, 8(6), 428-444.
  • Plummer, J. T. (1985). How personality makes a difference. Journal Of Advertising Research, 24(6), 27-31.
  • Prelinger, E. (1959). Extension and structure of the self, The Journal of Psychology, 47, 13-23.
  • Rajagopal. (2006). Impact of advertising variability on building customer-based brand personality in a competitive environment: Empirical analysis with reference to Mexico. Latin American Business Review, 6(3), 63-84.
  • Randall, G. (2005). Markalaşma. İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Randall, G. (2005). Markalaşma. İstanbul: Rota Yayıncılık.
  • Rochberg-Halton, E. (1984).Object relations, role models, and cultivation of the self, Enviroment and Behavior, 16(3), 335-368.
  • Rogers, C. (1951). Client-centered theraphy: Its current practice, ımplications and theory, 1. Baskı, Constable, London.
  • Rojas-Mendez, J. I., Erenchun-Podlech, I., & Silva-Olave, E. (2004). The Ford brand personality in Chile. Corporate Reputation Review, 7(3), 232-251.
  • Rojas-Mendez, J. I., Erenchun-Podlech, I., & Silva-Olave, E. (2004). The Ford brand personality in Chile. Corporate Reputation Review, 7(3), 232-251.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, Princeton University Press, New York
  • Ross, I. (1971). Self-concept and brand preference. The Journal of Business, 44(1), 38-50.
  • Shim, S. (1996). Adolescent consumer decision-making styles: The consumer socialization perspective. Psychology and Marketing, 13(6), 547-569.
  • Sirgy, M. J. (1982). Self-concept in consumer behavior: A critical review. Journal of Consumer Research, 9(3), 287-300.
  • Skinner, B. (1953). Science and human behavior, 1. Baskı, Macmillan, New York.
  • Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-279.
  • Sproles, G. B., & Kendall, E. L. (1986). A methodology for profiling consumers’ decision-making styles. The Journal of Consumer Affairs, 20(2), 267-279.
  • Tellan, D. (2016). Mekân, eğlence ve popüler kültür ilişkisini değerlendirmek. TRT Akademi Dergisi, Eğlence Endüstrisi Sayısı, 1(1), 136-153.
  • Temporal, P. (2000). Branding in Asia: The creation, development and management of Asian brands for the global market. Wiley.
  • Temporal, P. (2000). Branding in Asia: The creation, development and management of Asian brands for the global market. Wiley.
  • Tığlı, M. (2003). Marka kişiliği. Öneri Dergisi, 5(20), 67-72.
  • Tığlı, M. (2003). Marka kişiliği. Öneri Dergisi, 5(20), 67-72.
  • Torlak, Ö., & Özdemir, Ş. (2005). Markanın algılanan sembolik boyutları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 225-239.
  • Torlak, Ö., & Özdemir, Ş. (2005). Markanın algılanan sembolik boyutları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 225-239.
  • Tuan, Yi-Fu. (1980). The significance of the artifact. Geographical Review, 70(4), 462-472.
  • Ülkü, A., & Bişkin, F. (2020). Destinasyon kişiliği ve benlik uyumunun turistlerin davranışsal niyetleri üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 127-142.
  • Ülkü, A., & Bişkin, F. (2020). Destinasyon kişiliği ve benlik uyumunun turistlerin davranışsal niyetleri üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 43, 127-142.
  • Ünal, S., & Erciş, A. (2006). Pazarın satın alma tarzlarına ve kişisel değerlere göre bölümlendirilmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12(1), 359-383.
  • Ünal, S., & Erciş, A. (2006). Pazarın satın alma tarzlarına ve kişisel değerlere göre bölümlendirilmesi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 12(1), 359-383.
  • Wesley, S., Lehew, M., & Woodside, A.G. (2006). Consumer decision-making styles and mall shopping behavior: Building theory using exploratory data analysis and the comparative method. Journal of Bussiness Research, 59(5), 535–548.
  • Wesley, S., Lehew, M., & Woodside, A.G. (2006). Consumer decision-making styles and mall shopping behavior: Building theory using exploratory data analysis and the comparative method. Journal of Bussiness Research, 59(5), 535–548.
  • Yavuz, E. (2004). Marka kişiliğinin tüketici algısına etkisi ve bir uygulama. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. G., Güngördü, A., & Yumuşak, T. (2016). The relationship between the list of values and consumer decision making styles in the context of clothing products. Business Management Dynamics, 5(9), 1-14.
  • Yılmaz, K. G., Güngördü, A., & Yumuşak, T. (2016). The relationship between the list of values and consumer decision making styles in the context of clothing products. Business Management Dynamics, 5(9), 1-14.
  • Yörükoğlu, A. (2004). Gençlik çağı ruh sağlığı ve ruhsal sorunlar. Özgür Yayınları. İstanbul.
There are 146 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Makaleler / Articles
Authors

Sinem Sargın 0000-0002-7504-154X

Leyla Leblebici Koçer 0000-0003-4238-5749

Publication Date December 30, 2020
Submission Date August 17, 2020
Acceptance Date December 12, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 50

Cite

APA Sargın, S., & Leblebici Koçer, L. (2020). Marka kişiliği ve benlik saygısı kavramlarının tüketici satın alma tarzları üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(50), 23-57. https://doi.org/10.48070/erusosbilder.781624

ERCİYES AKADEMİ | 2021 | sbedergi@erciyes.edu.tr Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.