Research Article
BibTex RIS Cite

Tarihi Dizilerle Yaşam Boyu Öğrenme Algısının Televizyon İzlenme Durumuna Göre İncelenmesi

Year 2019, Volume: 21 Issue: 1, 113 - 134, 29.04.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.413425

Abstract

Günümüzde yaşam boyu öğrenmenin hemen hemen hayatımızın her
anında gerçekleştiği göz önüne alındığında bireylerin yaşam alanları içerisine
hızla giren kitle iletişim araçlarından öğrenme süreçlerinin de etkilendiği
söylenebilir. Özellikle kitle iletişim araçları içinde televizyonun yaygın
kullanımı ve görselliğiyle izleyicileri kendine çekmesi bireylerin yaşamında
yer etmesine neden olurken algın öğrenmeyi de sağlamaktadır. Televizyonda
yaygınlaşan tarihi dizilerle öğrencilerin nasıl bir yaşam boyu öğrenme algısı
edindiği de önemli bir soru olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu konuyu araştırmak
için yapılan çalışmada nicel araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmış
“Tarihi Dizilerle Yaşam Boyu Öğrenme Algısı Ölçeği” ve “Televizyon İzleme
Durumu Formu” ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Bartın
İli’nde 2015-2016 eğitim-öğretim yılında tabakalı örneklem ile seçilen ortaokul
ve ortaöğretim kurumlarının son sınıflarında (8 ve 12. sınıf) öğrenim gören 1049
öğrenci oluşturmaktadır. Yapılan çalışma sonucunda, uygulanan ölçeğin dört alt
boyutu televizyon izlenme durumlarına göre değerlendirilmiş ve öğrencilerin
ölçek puanlarında günlük 2-3 saat televizyon izleyen, tarihi dizileri düzenli
izleyen ve tarihi diziler arasında Diriliş Ertuğrul dizisini izleyen
öğrencilerin ölçek puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Aral, N. ve Aktaş, Y. (1997). Çocukların televizyon ve diğer etkinliklere harcadıkları sürenin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (13), 99-105.
  • Armes, R. (2011). Sinema ve gerçeklik tarihsel bir inceleme (1. Baskı). (Z. Ö. Barkot, çev.). İstanbul: Doruk Yayıncılık.Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı; İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (22. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.,
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (17.Basım). Ankara; Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve iletişim (2) 149-180. [http://www.irfanerdogan.com/makaleler1/gerbner.htm]. Erişim tarihi: 7.7.2016.
  • Güven, İ., Bıkmaz, F., Demirhan İşcan, C. ve Keleşoğlu, S. (2014). Tarih öğretimi, kuram ve uygulama. İsmail Güven (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Haber. (2016). [http://www.ahaber.com.tr/magazin/2016/11/18/dirilis-ertugrul-reytingpatlamasi-yapti]. Erişim tarihi: 1.1.2017.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (10. Basım) Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Karacoşkun, M. D. (2002). Bireysel ve toplumsal çözülmede televizyon faktörü üzerine düşünceler. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 227-233.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi “Kavramlar ve ilkeler teknikler”. (26.Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, R. ve Günal, H. (2015). Tarih öğretmenlerinin muhteşem yüzyıl dizisi özelinde tarih konulu film ve dizilerin öğretimde kullanımına yönelik görüşleri. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 1-48.
  • Kolker, R. (2009). Film, biçim ve kültür. (1. Basım). (Çev. F. Ertınaz, A. Güney, Z. Özen, O. Şakır, B. Tokem, D. Tunal, E. Yılmaz). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Mattelart, A. (2013). İletişimin dünyasallaşması. (3. Basım). (Çev. H. Yücel) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ocak G. ve Selimoğlu, S. (2015). Tarih öğretiminde tarih dizilerinin kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri-nitel bir analiz. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 431-452.
  • Ortaylı, İ. (2008). Tarihimiz ve biz. (3. Basım). İstanbul: Timaş Yayıncılık.
  • Özön, N. (1984). 100 Soruda Sinema Sanatı. (2.Basım). Ankara: Gerçek Yayınevi.
  • Postman, N. (2010). Televizyon öldüren eğlence, gösteri çağında kamusal söylem. (3. Basım). (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Taylan, H. H. (2011). Televizyonla yetişmek; televizyon şiddetinin etkileri üzerine bir araştırma. (1. Basım) Konya: Çizgi Kitapevi Yayıncılık.
  • Ünal, F. ve Kalçık, C. (2017). Tarihi dizilerle yaşam boyu öğrenme algısı ölçeğinin geliştirilmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 1916-1937.
Year 2019, Volume: 21 Issue: 1, 113 - 134, 29.04.2019
https://doi.org/10.17556/erziefd.413425

Abstract

References

  • Aral, N. ve Aktaş, Y. (1997). Çocukların televizyon ve diğer etkinliklere harcadıkları sürenin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (13), 99-105.
  • Armes, R. (2011). Sinema ve gerçeklik tarihsel bir inceleme (1. Baskı). (Z. Ö. Barkot, çev.). İstanbul: Doruk Yayıncılık.Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı; İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (22. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.,
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (17.Basım). Ankara; Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve iletişim (2) 149-180. [http://www.irfanerdogan.com/makaleler1/gerbner.htm]. Erişim tarihi: 7.7.2016.
  • Güven, İ., Bıkmaz, F., Demirhan İşcan, C. ve Keleşoğlu, S. (2014). Tarih öğretimi, kuram ve uygulama. İsmail Güven (Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Haber. (2016). [http://www.ahaber.com.tr/magazin/2016/11/18/dirilis-ertugrul-reytingpatlamasi-yapti]. Erişim tarihi: 1.1.2017.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. (10. Basım) Ankara: Rehber Yayınevi.
  • Karacoşkun, M. D. (2002). Bireysel ve toplumsal çözülmede televizyon faktörü üzerine düşünceler. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 227-233.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi “Kavramlar ve ilkeler teknikler”. (26.Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, R. ve Günal, H. (2015). Tarih öğretmenlerinin muhteşem yüzyıl dizisi özelinde tarih konulu film ve dizilerin öğretimde kullanımına yönelik görüşleri. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 4(1), 1-48.
  • Kolker, R. (2009). Film, biçim ve kültür. (1. Basım). (Çev. F. Ertınaz, A. Güney, Z. Özen, O. Şakır, B. Tokem, D. Tunal, E. Yılmaz). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Mattelart, A. (2013). İletişimin dünyasallaşması. (3. Basım). (Çev. H. Yücel) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ocak G. ve Selimoğlu, S. (2015). Tarih öğretiminde tarih dizilerinin kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri-nitel bir analiz. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 431-452.
  • Ortaylı, İ. (2008). Tarihimiz ve biz. (3. Basım). İstanbul: Timaş Yayıncılık.
  • Özön, N. (1984). 100 Soruda Sinema Sanatı. (2.Basım). Ankara: Gerçek Yayınevi.
  • Postman, N. (2010). Televizyon öldüren eğlence, gösteri çağında kamusal söylem. (3. Basım). (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Taylan, H. H. (2011). Televizyonla yetişmek; televizyon şiddetinin etkileri üzerine bir araştırma. (1. Basım) Konya: Çizgi Kitapevi Yayıncılık.
  • Ünal, F. ve Kalçık, C. (2017). Tarihi dizilerle yaşam boyu öğrenme algısı ölçeğinin geliştirilmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (4), 1916-1937.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section In This Issue
Authors

Cansu Kalçık 0000-0001-6621-9783

Publication Date April 29, 2019
Acceptance Date February 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 21 Issue: 1

Cite

APA Kalçık, C. (2019). Tarihi Dizilerle Yaşam Boyu Öğrenme Algısının Televizyon İzlenme Durumuna Göre İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 113-134. https://doi.org/10.17556/erziefd.413425