The aim of this study is to research psychometric features of the developed hopelessness of maths scale. In the first term of 2012-2013 academic year, this scale prepared as 35 items has been applied to 342 different kinds of high school students in Diyarbakir central district. The construct validity of the scale was exemined by an Exploratory Factor Analysis (EFA). After the examinations by EFA, two items of the scale was omitted. According to the analysis on the rest 33 items, It was determined that the scale was 2 factor structure. One of this determined factors is that “Pessimism and despair for the future”. The other one is that “Positive expectations for the future. It was also defined that the total internal consistency coeffient of the scale is .95 and reliability coefficent based on test-retest method is .88. Within item discrimination in the hopelessness of maths scale was picked up on item total correlation. It was stated that scale’s recovered total-items correlation is ranged from .41 to .78. In the studies of the scale’s convergent validity, according to the data obtained from Pearson ProductMoment correlation, r=73(p<01) strong and signification relationship was found between high graded reliablevalid 10-item maths anxiety scale and hopelessness of maths scale developed researcher. In the light of all the analyzes it can be refered that hopelessness of maths scale is a valid and reliable assessment instrument in order to measure the level of secondary school students’ self despair of maths
Bu araştırmanın amacı geliştirilen matematik umutsuzluk ölçeğinin psikometrik özelliklerini incelemektir. 35 madde olarak hazırlanan ölçek 2012–2013 Eğitim ve Öğretim yılı I. Yarıyılında Diyarbakır ili Merkez ilçelerde yer alan farklı türden liselerde okuyan 342 lise öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile incelenmiştir. AFA ile yapılan inceleme sonrasında ölçeğin iki maddesi atılmış ve kalan 33 madde üzerinde yapılan analizler sonucu ölçeğin 2 faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Belirlenen bu faktörlerden biri “Geleceğe yönelik karamsarlık ve mutsuzluk” diğeri ise “Geleceğe yönelik olumlu beklentiler” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin tamamına ait Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı .95 ve test-tekrar test yöntemine dayalı güvenirlik katsayısı ise .88 olarak tespit edilmiştir. Matematik Umutsuzluk Ölçeği’nin madde ayırt ediciliği kapsamında düzeltilmiş madde toplam korelasyon değerlerine yer verilmiştir. Ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyon değerlerinin .41 ile .78 arasında yer aldığı belirlenmiştir. Ölçeğin uyum geçerliği çalışmalarında Bindak tarafından geliştirilen yüksek derecede güvenilir ve geçerli olduğu belirtilen 10 maddelik Matematik Kaygı Ölçeği ile araştırmacılar tarafından geliştirilen Matematik Umutsuzluk Ölçeği arasında Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu sonucunda elde edilen bulgulara göre, r=.73 (p<.01) güçlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Yapılan tüm bu analizler ışığında Matematik Umutsuzluk Ölçeğinin Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluk düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek düzeyde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ifade edilebilir.
Anahtar kelimeler: Matematik; Umutsuzluk; Geçerlik; Güvenirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2015 |
Submission Date | January 26, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 53 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.