Bu araştırma alternatif ölçme ve değerlendirmenin 7. Sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik bilgi, tutum ve motivasyon düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma Van ilindeki bir devlet ortaokulunda yürütülmüş ve 14 hafta sürmüştür. Kontrol grubunda 35, deney grubunda 37 öğrenci bulunmaktadır. Veriler Bilgi Testi, Tutum ve Motivasyon Ölçeği ile toplanmıştır. Kontrol grubunda geleneksel ölçme ve değerlendirme araçlarının kullanıldığı öğrenci merkezli öğretim, deney grubunda ise alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin kullanıldığı öğrenci merkezli öğretim uygulanmıştır. Araştırmada hem kontrol hem de deney grubunda bilgi düzeyinde anlamlı seviyede artış saptanmıştır. Deney grubunun tutum ve motivasyon düzeyinde anlamlı bir artış gerçekleşirken, kontrol grubunun tutum ve motivasyon düzeyinde anlamlı bir artış gerçekleşmemiştir. Ayrıca deney grubunun bilgi, tutum ve motivasyon son ve izleme testi puanları kontrol grubundan anlamlı seviyede daha yüksektir. Bu durum alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin bilgi, tutum ve motivasyon düzeyine katkı sağladığını göstermektedir.
This research was conducted to determine the effects of alternative measurement and evaluation on the knowledge, attitude and motivation levels of 7th grade students towards science lesson. In the research, quasi-experimental method, pretest-posttest experimental design with control group was used. The research was conducted in a public secondary school in Van and lasted for 14 weeks.There are 35 students in the control group and 37 students in the experimental group. Data were collected with Knowledge Test, Attitude and Motivation Scale. In the control group, student-centered teaching using traditional measurement and evaluation tools was applied, and in the experimental group, student-centered teaching using alternative measurement and evaluation techniques was applied. In the study, a significant increase was found in the level of knowledge in both the control and experimental groups. While there was a significant increase in the attitude and motivation level of the experimental group, there was no significant increase in the attitude and motivation level of the control group. In addition, the knowledge, attitude and motivation post-test and follow-up test scores of the experimental group were significantly higher than the control group. This shows that alternative measurement and evaluation contribute to the level of knowledge, attitude and motivation.
Alternative measurement and evaluation, measurement and evaluation, attitude, motivation, knowledge
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 15, 2023 |
Publication Date | October 20, 2023 |
Submission Date | April 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 88 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.