Bu çalışma, pandemi döneminde COVID-19 tanılı hastaların takip edildiği servis veya yoğun bakım ünitelerinde çalışan hekim ve hemşirelerin anksiyete ve e-sağlık okuryazarlık düzeyleri ile ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma servis veya yoğun bakım ünitelerinde çalışan 161 hekim ve hemşire ile tamamlanmıştır. Çalışmada p<0,05 değeri istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Hekim ve hemşirelerin Koronavirüs Anksiyete Ölçeği ve e-Sağlık Okuryazarlık Ölçeği puan ortalaması sırasıyla 2,74±3,57, 28,72±7,74’tür. Psikolojik destek almak isteyen hekim ve hemşirelerin anksiyete puanlarının arttığı ve e-sağlık okuryazarlık puanının azaldığı saptamıştır. Pandemi ile ilgili bilgi veya haber izleme/okuma süresinin artması ile anksiyetenin arttığı belirlenmiştir. Pandemi döneminde hekim ve hemşirelerin pandemiye ilişkin doğru kaynaklardan düzenli olarak bilgilendirilmelerinin sağlanması ve anksiyete düzeylerinin belirlenerek gerekli psikolojik desteğin verilmesi önemlidir.
This study was conducted to determine the level of anxiety and eHealth literacy and related factors among physicians and nurses working in inpatient and intensive care units where COVID-19 patients were cared for during the pandemic. This descriptive study was conducted with 161 physician and nurse working in inpatient and intensive care units. A p-value of <0.05 was considered statistically significant. The mean scores of the Coronavirus Anxiety Scale and eHealth Literacy Scale (eHEALS) of physicians and nurses were 2.74±3.57 and 28.72±7.74, respectively. It was found that physicians and nurses who desired psychological support had high anxiety scores but low scores on the eHEALS. Anxiety increased the longer one engaged in viewing/reading information or news about the pandemic. During the pandemic outbreak, it is crucial to regularly inform physicians and nurses about the pandemic through appropriate sources and provide them with the necessary psychological support after determining their level of anxiety.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 4, 2022 |
Submission Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
International Peer Reviewed Journal
The journal adopts Open Access Policy and does not request article proccessing charge (APC), article publishing charge or any other charges.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License