This research was
conducted to determine the 'reading habits' and 'reading comprehension levels'
of school principals. In the scope of the research,
leisure time habits were also determined. This research was
designed with correlational survey model. 339 elementary school
managers working in Ankara constitute the working group of the research. 'Reading Habits Scale' and 'Reading Comprehension Scale' developed by
the researcher were used in the research. According to the
results of the research, 53.39% of school principals spend their leisure time
by watching television. Watching television is the
most important activity for school principals in their leisure time. Reading habits are in the 13th rank in terms of importance in school
principals' lives with a ratio of 1.77%. However, 71.7% of
school principals have never read a book. The level of
comprehensive reading of school principals is 37.1% for males, 35.25% for
females. The level of comprehension is 39.75% for single,
36.67% for married. The level of reading
comprehension of school principals working in the public sector is 39.6%, while
it is 33.78% for private school principals. Professional tenure
affects reading comprehension in the positive direction. The levels of reading comprehension are 33.46% for graduates and 25.67%
for undergraduates. Nevertheless, there was no
significant difference between the size of the schools according to the number
of students they have worked, and their reading comprehension. There is no research on the reading habits or comprehensive reading
levels of school principals in the literature. This research covers an important
gap in the literature. In addition, the results of this research emerge new
working areas in the literature.
Bu araştırma, okul müdürlerinin ‘okuma alışkanlıkları’
ve ‘okuduğunu anlama düzeylerinin’ belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma
kapsamında ayrıca boş zaman alışkanlıkları da belirlenmiştir. Bu araştırma
ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Ankara ilinde çalışmakta olan 339 ilkokul
müdürü araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında
araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Okuma Alışkanlıkları Ölçeği’ ve ‘Okuduğunu
Anlama Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Okul müdürlerinin
%53,39’u boş zamanlarını televizyon izleyerek geçirmektedir. Televizyon izleme,
okul müdürlerinin boş zamanlarını değerlendirmelerinde en çok önem verdikleri
etkinliktir. Okuma alışkanlıkları ise %1,77’lik oranla okul müdürlerinin yaşamında
önem bakımından 13. Sıradadır. Bununla birlikte, okul müdürlerinin %71,7’si hiç
kitap okumamaktadır. Okul
müdürlerinin okuduğunu anlama düzeyleri, erkekler için %37,1 ve kadınlar için
%35,25 olarak belirlenmiştir.
Okuduğunu anlama
düzeyi bekârlar için %39,75, evliler için %36,67 olarak belirlenmiştir. Kamuda
çalışan okul müdürlerinin okuduğunu anlama düzeyi %39,6 iken, özel okullarda
çalışanlar için bu oran %33,78 olarak belirlenmiştir. Mesleki kıdem, okuduğunu
anlamayı olumlu yönde etkilemektedir. Okuduğunu anlama düzeyi lisansüstü
mezunları için %33,46, lisans mezunları için %25,67 olarak gerçekleşmiştir.
Bununla birlikte katılımcıların çalıştıkları okulların öğrenci sayısına göre
büyüklüğü ile okuduğunu anlama arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
Alanyazında okul müdürlerinin okuma alışkanlıkları veya okuma düzeylerine
ilişkin herhangi bir araştırma bulunmamaktadır. Bu araştırma alanyazındaki
önemli bir boşluğu kapatmaktadır. Bunun yanında araştırma sonuçları alanyazında
yeni çalışma alanlarını belirginleştirmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2017 |
Submission Date | April 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International