Research Article
BibTex RIS Cite

THE VIEWS AND BELIEFS OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT CELESTIAL BODIES AND LIFE IN SPACE

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 247 - 264, 28.06.2018

Abstract

This study was carried out in order to examine the views of secondary
school students on the topics of objects and life in space in terms of gender
and class level variables. A total of 120 students (60 male and 60 female) in
the 5th, 6th, 7th and 8th grades participated in the study. In this study, the
survey method was adopted and a questionnaire that was developed by the
researchers and that consists of 8 open-ended questions was used. Data were
analyzed by descriptive analysis and content analysis. As a result of the data
analysis, it was seen that when the topic of objects in space was evaluated in
terms of class level and gender, the answer with the highest frequency at all
levels was the 'planet' and the 'stars' respectively. It was also found that as
the class levels increase, students make more detailed explanations about the
presence of life in space and male students believe in the presence of life in
space more than girls do. In addition, the students were asked to make
explanations and drawings pertaining to living things in space. Moreover,
questions were directed to the students about whether they had ever seen UFO,
about the meaning of UFOs, and about life forms of aliens. In the light of
these results, it was suggested that the current topic should be given more
space and be supported with different educational materials in the school
environment.

References

  • Arıkurt, E., Durukan, Ü. G. ve Şahin, Ç. (2015). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Buluç, B., Yamaç, M. ve Altan, M. (2012). Dünya dışı ortamların mikrobiyal yaşanabilirlik açısından değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi–C Yaşam Bilimleri ve Biyoteknoloji, 2(2), 119-142.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Öner Armağan, F., Kozcu Çakır, N. ve Yörük, N. (2012). Astronomi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 117-127.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Dördüncü Baskı, Trabzon.
  • Durukan, Ü. G. ve Sağlam Arslan, A. (2015). The analysis of the understanding levels of teacher candidates in different departments about basic astronomy concepts. Participatory Educational Research (PER), 2(2), 28-46.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-Dünya-Ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61-78.
  • Emrahoğlu, N. ve Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Hacısalihoğlu, H. (2006, Mart). Matematik öğretimi ve astronomi. 2006 Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Antalya.
  • İyibil, Ü. G. ve Sağlam Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-46.
  • Koçer, D. (2002, Eylül). Türkiye’de astronomi eğitim-öğretiminin önemi, gerekliliği ve yapılabilecekler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Ankara.
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takım yıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251-264.
  • Kurnaz, M. A. ve Değermenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 143-154.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. ve Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 105-124.
  • Lederman, N. G. (2006). Research on nature of science: reflections on the past, anticipations of the future. Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 7(1), 1-11.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 sayfasından 18/02/2018 tarihinde erişilmiştir.
  • NSB (National Science Board), (2006). Science and engineering indicators - 2006. Arlington, VA: National Science Foundation.
  • Osborne, J. (1991). Approaches to the teaching of at16- the earth in space: Issues problems and resources. School Science, 72(260), 7-15.
  • Pena, B. M., & Quilez, M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135.
  • Percy, J. R. (2005). Why astronomy useful and should be included in the school curriculum? teaching and learning astronomy effective strategies for educators worldwide (s.10-13). Cambridge University Press: Cambridge, US.
  • Shermer, M. (1997). Why people believe weird things, A W. H. Freeman/Owl Book Henry Holt and Compan: New York, US.
  • Şahin, Ç., Bülbül, E. ve Durukan, Ü. G. (2013). Öğrencilerin gök cisimleri konusundaki alternatif kavramlarının giderilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 38-64.
  • Taner, M. S., Manap, Ö., Tunca, Z., Koçer, D. ve Aslan, Z. (2017). Türkiye’de bilim eğitiminin geliştirilmesi açısından astronomi alanında yapılanlar: Astronomi öğretmen seminerleri (AÖS) örneği. Anadolu Öğretmen Dergisi, 1(1), 7-22.
  • Taşcan, M. ve Ünal, İ. (2015). Astronomi eğitiminin önemi ve türkiye’de öğretim programları açısından değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 25-37.
  • Tobacyk, J. J., & Milford, G. (1983). Belief in paranormal phenomena: Assessment instrument developed and implications for personality functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 44(5), 1029–1037.
  • Tunca, Z. (2002, Eylül). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresin’de sunulmuş bildiri, Ankara.
  • Uçar, S. ve Demircioğlu, T. (2011). Changes in preservice teacher attitudes toward astronomy within a semester long astronomy ınstruction and four year-long teacher training program. Journal of Science Education and Technology, 20(1), 65-73.
  • URL-1: http://www.astronomi.net.tr/astronomi/1031/astronomi-nedir-kisa-bir-tanitim.aspx sayfasından 03/10/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • URL-2: https://www.google.com.tr/search?q=uzayl%C4%B1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiS6rep89zWAhWBXBoKHY_IBA8Q_AUICigB&biw=1366&bih=589 sayfasından 03/10/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. ve Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Wittman, D. (2009). Shaping attitudes toward science in an ıntroductory astronomy class. The Physics Teacher, 47, 591-594.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GÖK CİSİMLERİ VE UZAYDA YAŞAM KONUSUNA YÖNELİK GÖRÜŞ VE İNANIŞLARI

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 247 - 264, 28.06.2018

Abstract

Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin uzaydaki cisimler ve uzayda yaşam
konularındaki görüşlerinin cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenleri açısından
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya, 5, 6, 7 ve 8. sınıftaki 120
öğrenci (60 erkek ve 60 kız) katılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada,
araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 8 açık uçlu sorudan oluşan bir anket
formu kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz ve içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Bu analizler sonucunda, uzaydaki cisimler konusu sınıf düzeyi
ve cinsiyetler açısından değerlendirildiğinde, tüm düzeylerde frekansı en
yüksek olan cevabın “gezegen” ve sonrasında “yıldızlar” olduğu görülmüştür.
Uzaydaki yaşamın varlığı konusunda s
ınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin daha detaylı
açıklama yaptıkları ve erkek öğrencilerin uzaydaki yaşamın varlığına, kız
öğrencilerden daha fazla inandıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında,
öğrencilerden uzaydaki canlılara ait açıklamalar ve çizimler yapmaları
istenmiştir. Ayrıca öğrencilere UFO görme durumları, UFO’nun anlamı,
uzaylıların yaşam formuna yönelik sorular yöneltilmiştir. Bu sonuçlar ışığında,
mevcut konuya okul ortamında farklı materyallerle desteklenerek daha fazla yer
verilmesi önerilmiştir.

References

  • Arıkurt, E., Durukan, Ü. G. ve Şahin, Ç. (2015). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91.
  • Buluç, B., Yamaç, M. ve Altan, M. (2012). Dünya dışı ortamların mikrobiyal yaşanabilirlik açısından değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi–C Yaşam Bilimleri ve Biyoteknoloji, 2(2), 119-142.
  • Canbazoğlu Bilici, S., Öner Armağan, F., Kozcu Çakır, N. ve Yörük, N. (2012). Astronomi tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 117-127.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Dördüncü Baskı, Trabzon.
  • Durukan, Ü. G. ve Sağlam Arslan, A. (2015). The analysis of the understanding levels of teacher candidates in different departments about basic astronomy concepts. Participatory Educational Research (PER), 2(2), 28-46.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-Dünya-Ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya
  • Ekiz, D. ve Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61-78.
  • Emrahoğlu, N. ve Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165-180.
  • Hacısalihoğlu, H. (2006, Mart). Matematik öğretimi ve astronomi. 2006 Tam Güneş Tutulması ve Astronominin Fen Bilimleri Eğitimindeki Yeri Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Antalya.
  • İyibil, Ü. G. ve Sağlam Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-46.
  • Koçer, D. (2002, Eylül). Türkiye’de astronomi eğitim-öğretiminin önemi, gerekliliği ve yapılabilecekler. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri, Ankara.
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takım yıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251-264.
  • Kurnaz, M. A. ve Değermenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 143-154.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. ve Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 105-124.
  • Lederman, N. G. (2006). Research on nature of science: reflections on the past, anticipations of the future. Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 7(1), 1-11.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar), Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=325 sayfasından 18/02/2018 tarihinde erişilmiştir.
  • NSB (National Science Board), (2006). Science and engineering indicators - 2006. Arlington, VA: National Science Foundation.
  • Osborne, J. (1991). Approaches to the teaching of at16- the earth in space: Issues problems and resources. School Science, 72(260), 7-15.
  • Pena, B. M., & Quilez, M. J. (2001). The importance of images in astronomy education. International Journal of Science Education, 23(11), 1125-1135.
  • Percy, J. R. (2005). Why astronomy useful and should be included in the school curriculum? teaching and learning astronomy effective strategies for educators worldwide (s.10-13). Cambridge University Press: Cambridge, US.
  • Shermer, M. (1997). Why people believe weird things, A W. H. Freeman/Owl Book Henry Holt and Compan: New York, US.
  • Şahin, Ç., Bülbül, E. ve Durukan, Ü. G. (2013). Öğrencilerin gök cisimleri konusundaki alternatif kavramlarının giderilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisi. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 38-64.
  • Taner, M. S., Manap, Ö., Tunca, Z., Koçer, D. ve Aslan, Z. (2017). Türkiye’de bilim eğitiminin geliştirilmesi açısından astronomi alanında yapılanlar: Astronomi öğretmen seminerleri (AÖS) örneği. Anadolu Öğretmen Dergisi, 1(1), 7-22.
  • Taşcan, M. ve Ünal, İ. (2015). Astronomi eğitiminin önemi ve türkiye’de öğretim programları açısından değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 25-37.
  • Tobacyk, J. J., & Milford, G. (1983). Belief in paranormal phenomena: Assessment instrument developed and implications for personality functioning. Journal of Personality and Social Psychology, 44(5), 1029–1037.
  • Tunca, Z. (2002, Eylül). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresin’de sunulmuş bildiri, Ankara.
  • Uçar, S. ve Demircioğlu, T. (2011). Changes in preservice teacher attitudes toward astronomy within a semester long astronomy ınstruction and four year-long teacher training program. Journal of Science Education and Technology, 20(1), 65-73.
  • URL-1: http://www.astronomi.net.tr/astronomi/1031/astronomi-nedir-kisa-bir-tanitim.aspx sayfasından 03/10/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • URL-2: https://www.google.com.tr/search?q=uzayl%C4%B1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiS6rep89zWAhWBXBoKHY_IBA8Q_AUICigB&biw=1366&bih=589 sayfasından 03/10/2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Ünsal, Y., Güneş, B. ve Ergin, İ. (2001). Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeylerinin tespitine yönelik bir araştırma. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
  • Wittman, D. (2009). Shaping attitudes toward science in an ıntroductory astronomy class. The Physics Teacher, 47, 591-594.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Tuncay Özsevgeç

Ayşe Aytar

Firdevs Çelik This is me

Nazgül Topakgöz This is me

Publication Date June 28, 2018
Submission Date October 21, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özsevgeç, T., Aytar, A., Çelik, F., Topakgöz, N. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GÖK CİSİMLERİ VE UZAYDA YAŞAM KONUSUNA YÖNELİK GÖRÜŞ VE İNANIŞLARI. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 247-264.