This study was carried out in order to examine the views of secondary
school students on the topics of objects and life in space in terms of gender
and class level variables. A total of 120 students (60 male and 60 female) in
the 5th, 6th, 7th and 8th grades participated in the study. In this study, the
survey method was adopted and a questionnaire that was developed by the
researchers and that consists of 8 open-ended questions was used. Data were
analyzed by descriptive analysis and content analysis. As a result of the data
analysis, it was seen that when the topic of objects in space was evaluated in
terms of class level and gender, the answer with the highest frequency at all
levels was the 'planet' and the 'stars' respectively. It was also found that as
the class levels increase, students make more detailed explanations about the
presence of life in space and male students believe in the presence of life in
space more than girls do. In addition, the students were asked to make
explanations and drawings pertaining to living things in space. Moreover,
questions were directed to the students about whether they had ever seen UFO,
about the meaning of UFOs, and about life forms of aliens. In the light of
these results, it was suggested that the current topic should be given more
space and be supported with different educational materials in the school
environment.
Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin uzaydaki cisimler ve uzayda yaşam
konularındaki görüşlerinin cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenleri açısından
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya, 5, 6, 7 ve 8. sınıftaki 120
öğrenci (60 erkek ve 60 kız) katılmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada,
araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 8 açık uçlu sorudan oluşan bir anket
formu kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz ve içerik analizi ile
çözümlenmiştir. Bu analizler sonucunda, uzaydaki cisimler konusu sınıf düzeyi
ve cinsiyetler açısından değerlendirildiğinde, tüm düzeylerde frekansı en
yüksek olan cevabın “gezegen” ve sonrasında “yıldızlar” olduğu görülmüştür.
Uzaydaki yaşamın varlığı konusunda sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin daha detaylı
açıklama yaptıkları ve erkek öğrencilerin uzaydaki yaşamın varlığına, kız
öğrencilerden daha fazla inandıkları tespit edilmiştir. Bunun yanında,
öğrencilerden uzaydaki canlılara ait açıklamalar ve çizimler yapmaları
istenmiştir. Ayrıca öğrencilere UFO görme durumları, UFO’nun anlamı,
uzaylıların yaşam formuna yönelik sorular yöneltilmiştir. Bu sonuçlar ışığında,
mevcut konuya okul ortamında farklı materyallerle desteklenerek daha fazla yer
verilmesi önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | October 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International