Araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarında
kullanılmakta olan resimli hikâye kitaplarının, Milli Eğitim Bakanlığı 2013
Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan sosyal duygusal gelişim alanı kazanım
ve göstergelerini destekleme durumlarını incelemektir. Amasya il merkezinde
bulunan yirmi iki farklı okuldaki kitap merkezlerinde kullanımda olan ve
içerisinde tek bir öykü barındıran toplam 300 öykü kitabı çalışmaya dâhil
edilmiştir. Kitap içerikleri araştırmacılar tarafından geliştirilen Kitap Künye
Formu ve Kitap İçerik Bilgi Formu kullanılarak incelenmiştir, elde edilen
veriler yüzde ve frekans değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Bulgular
sosyal duygusal gelişim alanı kazanım ve göstergelerinin öykü kitaplarında
temsil edilme oranlarının çeşitlilik gösterdiğini, bazı kazanımların yüksek
temsil oranına karşın bazı kazanımların oldukça düşük düzeyde temsil edildiklerini
göstermiştir.
Okul öncesi eğitim Resimli hikâye kitabı Sosyal-duygusal gelişim MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı
The purpose of this study
is to examine the supportiveness of picture storybooks used in pre-schools in
regard to the learning outcomes and indicators of the social-emotional
development domain within the 2013 Pre-school Education Program of the Ministry
of National Education. In this study, 300 storybooks, each consisting of only
one story and used in the book center of 22 different schools in the city center
of Amasya, were examined. For this purpose, the Book Content Information Form
and the Book Imprint Form, developed by the researchers, were used. The data
were analyzed by calculating the percentage and frequency values. Consequently,
it was observed that the rate of representation of the learning outcomes and
indicators of social emotional development domains in story books varied and that
while some learning outcomes were represented at a high level, others were
represented at a very low level.
: Kindergarten education Picture story book Social-emotional development 2013 Pre-school Education Program of the Ministry of National Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2018 |
Submission Date | January 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International