Research Article
BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION INTO THE RELATIONSHIP BETWEEN THE LIFE QUALITY OF PRE-SCHOOL CHILDREN AT THE AGE OF 48-72 MONTHS AND THEIR SELF-REGULATION SKILLS

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 157 - 173, 29.12.2018

Abstract

This study aims to find out whether the life quality
of pre-school children at the age of 48-72 months varies according to some
variables and to investigate the relationship between the life quality of the
children and their self-regulation skills. The sampling of this study consisted
of 203 children aged 48-72 months selected by random cluster sampling method
among the children who are currently attending the kindergartens of official
primary schools, independent kindergartens, and private kindergartens affiliated
with Ministry of National Education, in Avcılar district in İstanbul. As a
result of this study, the scores obtained from the Life Quality Scale indicate
a significant difference according to such variables as the type of school the
children attend, the education level of their parents and family types, but
they indicate no significant difference according to gender. Furthermore, the
results of this study show that there is a moderate positive relationship
between the life quality of children and their self-regulation skills.

References

  • Altıparmak, S. & Eser, E. (2007). 15-49 yaş grubu evli kadınlarda yaşam kalitesi. Aile ve Toplum Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 9(3), 29-33.
  • Bayındır, D. & Ural, O. (2016). Development of the self-regulation skills scale. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 119-132.
  • Bekir, H., Şahin, H. & Aydın, R. (2013). 4-7 yaş arası sağlıklı çocukların ebeveyn görüşlerine göre yaşam kalitelerinin belirlenmesi. Journal of World of Turks, 5(3), 7-19.
  • Bilaç, C., Bilaç, Ö. & Öztürkcan, S. (2014). Çocuklarda dermatolojik hastalıklarda yaşam kalitesi. Türkderm, 48, 60-66.
  • Bilir, Ş., Arı, M., Dönmez, N. B., Atik, B. & San, P. (1991). Türkiye'nin 16 ilinde 4-12 yaşlar arasındaki 50.473 çocuğa fiziksel ceza verme sıklığı ve buna ilişkin problem durumlarının incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 1(1).
  • Carlson, S. M., Mandell, D. J. & Williams, L. (2004). Executive functions and theory of mind: Stability and prediction from age 2 to 3. Developmantal Psychology, 40, 1105-1122.
  • Cevher, F. N. & Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Çetinkaya, S., Arslan, S., Nur, N., Özdemir, D., Demir, Ö. F. & Sümer, H. (2006). Sivas il merkezinde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi. Klinik Psikiyatri, 9, 116-122.
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde öz-düzenleme öğretiminin önemi üzerine bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-11.
  • Dilmaç, B. & Ekşi, H. (2008). Meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumları ve benlik saygılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 279-289.
  • Eser, E., Yüksel, H., Baydur, H., Erhart, M., Saatlı, G., Cengiz-Özyurt, B., Özcan, C. & Ravens-Sieberer, U. (2008). Çocuklar için genel amaçlı sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ölçeği (Kid-KINDL) Türkçe sürümünün psikometrik özellikleri, Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4), 409-417.
  • Fındık-Tanrıbuyurdu, E. & Güler-Yıldız, T. (2014). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 317-328.
  • Hong, S. M., Bianca, M. A., Bianca, M. R. & Bollington, J. (1993). Self-esteem: the effects of life satisfaction, sex, and age. Psychology Rep, 72(1), 95-101.
  • Jacobson, A. L. & Engelbrecht, J. (2000). Parenting education needs and preferences of parents of young children. Early Childhood Education Journal, 28(2), 139-147.
  • Keleş, S. & Alisinanoğlu, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin Vygotsky’nin kendine yönelik konuşma terimine ilişkin gözlemleri ve görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 205-222.
  • KINDL (2017). Kindl. https://www.kindl.org/deutsch/information/ adresinden erişilmiştir.
  • Ocak, G. & Sarlık, B. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 182-193.
  • Şimşek, Z. C. & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240-254.
  • Turan, S. & Demirel, Ö. (2010). Öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin akademik başarı ile ilişkisi: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 279-291.
  • Üneri, Ö. & Çakın Memik, N. (2007). Çocuklarda yaşam kalitesi kavramı ve yaşam kalitesi ölçeklerinin gözden geçirilmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(1), 48-56.
  • Üredi, I. & Üredi, L. (2007). Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini geliştiren öğrenme ortamının oluşturulması. EDU7, 2(4), 1-30.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM EDEN 48-72 AYLIK ÇOCUKLARIN YAŞAM KALİTESİ İLE ÖZ DÜZENLEME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 157 - 173, 29.12.2018

Abstract

Araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık
çocukların yaşam kalitesinin bazı değişkenlere göre değişip değişmediğini ve
yaşam kalitesi ile öz düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek
amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Avcılar
ilçesinde resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına, bağımsız anaokullarına
ve Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel anaokullarına devam eden çocuklardan
tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiş 48-72 aylık 203 çocuk
oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda çocukların Yaşam Kalitesi Anketi’nden
aldıkları puanlar çocukların, devam ettikleri okul türü, anne-baba öğrenim
durumu, aile tipi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermekte, cinsiyet
değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırmada ayrıca
çocukların yaşam kalitesi ile öz düzenleme becerileri arasında orta düzeyde ve
pozitif yönde ilişki bulunduğu saptanmıştır.

References

  • Altıparmak, S. & Eser, E. (2007). 15-49 yaş grubu evli kadınlarda yaşam kalitesi. Aile ve Toplum Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 9(3), 29-33.
  • Bayındır, D. & Ural, O. (2016). Development of the self-regulation skills scale. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 119-132.
  • Bekir, H., Şahin, H. & Aydın, R. (2013). 4-7 yaş arası sağlıklı çocukların ebeveyn görüşlerine göre yaşam kalitelerinin belirlenmesi. Journal of World of Turks, 5(3), 7-19.
  • Bilaç, C., Bilaç, Ö. & Öztürkcan, S. (2014). Çocuklarda dermatolojik hastalıklarda yaşam kalitesi. Türkderm, 48, 60-66.
  • Bilir, Ş., Arı, M., Dönmez, N. B., Atik, B. & San, P. (1991). Türkiye'nin 16 ilinde 4-12 yaşlar arasındaki 50.473 çocuğa fiziksel ceza verme sıklığı ve buna ilişkin problem durumlarının incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 1(1).
  • Carlson, S. M., Mandell, D. J. & Williams, L. (2004). Executive functions and theory of mind: Stability and prediction from age 2 to 3. Developmantal Psychology, 40, 1105-1122.
  • Cevher, F. N. & Buluş, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 28-39.
  • Çetinkaya, S., Arslan, S., Nur, N., Özdemir, D., Demir, Ö. F. & Sümer, H. (2006). Sivas il merkezinde sosyoekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyi. Klinik Psikiyatri, 9, 116-122.
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde öz-düzenleme öğretiminin önemi üzerine bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-11.
  • Dilmaç, B. & Ekşi, H. (2008). Meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin yaşam doyumları ve benlik saygılarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 279-289.
  • Eser, E., Yüksel, H., Baydur, H., Erhart, M., Saatlı, G., Cengiz-Özyurt, B., Özcan, C. & Ravens-Sieberer, U. (2008). Çocuklar için genel amaçlı sağlıkla ilgili yaşam kalitesi ölçeği (Kid-KINDL) Türkçe sürümünün psikometrik özellikleri, Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4), 409-417.
  • Fındık-Tanrıbuyurdu, E. & Güler-Yıldız, T. (2014). Okul öncesi öz düzenleme ölçeği (OÖDÖ): Türkiye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 39(176), 317-328.
  • Hong, S. M., Bianca, M. A., Bianca, M. R. & Bollington, J. (1993). Self-esteem: the effects of life satisfaction, sex, and age. Psychology Rep, 72(1), 95-101.
  • Jacobson, A. L. & Engelbrecht, J. (2000). Parenting education needs and preferences of parents of young children. Early Childhood Education Journal, 28(2), 139-147.
  • Keleş, S. & Alisinanoğlu, F. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin Vygotsky’nin kendine yönelik konuşma terimine ilişkin gözlemleri ve görüşleri. İlköğretim Online, 13(1), 205-222.
  • KINDL (2017). Kindl. https://www.kindl.org/deutsch/information/ adresinden erişilmiştir.
  • Ocak, G. & Sarlık, B. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 182-193.
  • Şimşek, Z. C. & İvrendi, A. (2014). Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 240-254.
  • Turan, S. & Demirel, Ö. (2010). Öz-düzenleyici öğrenme becerilerinin akademik başarı ile ilişkisi: Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 279-291.
  • Üneri, Ö. & Çakın Memik, N. (2007). Çocuklarda yaşam kalitesi kavramı ve yaşam kalitesi ölçeklerinin gözden geçirilmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(1), 48-56.
  • Üredi, I. & Üredi, L. (2007). Öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini geliştiren öğrenme ortamının oluşturulması. EDU7, 2(4), 1-30.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Saide Özbey

Merve Mercan

Fatma Alisinanoğlu This is me

Publication Date December 29, 2018
Submission Date January 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Özbey, S., Mercan, M., & Alisinanoğlu, F. (2018). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM EDEN 48-72 AYLIK ÇOCUKLARIN YAŞAM KALİTESİ İLE ÖZ DÜZENLEME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 157-173.