Bu çalışmanın amacı, Modellemeye Dayalı Fen Öğretiminin; öğrencilerin fen
kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirmelerinde ve fene yönelik kaygılarında bir
farklılık oluşturup oluşturmadığını incelemektir. Araştırma Antalya İli Muratpaşa
ilçesindeki bir devlet ortaokulunun 6. sınıflarında okuyan toplam 65 öğrenci
ile yürütülmüştür. Çalışmanın nicel boyutunda Fen Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Nitel
boyutunda ise Günlük Yaşamla İlişkilendirme Testi kullanılmıştır. Araştırmada
elde edilen nicel verilerin analizi Tek Faktörlü Kovaryans Analizi ile
yapılmıştır. Nitel veriler ise fenomenolojik yaklaşıma göre hem betimsel hem de
içerik olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel bulgularında fenne yönelik
kaygı düzeyleri arasında kontrol ve deney grupları arasında bir farklılığın
olmadığı; nitel bulgularında ise deney grubunun fen kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin
kontrol grubundan daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
The purpose of this study is to investigate if the modeling-based
science teaching makes a difference in students' science anxiety and in their associations between the science concepts and
daily life. The study was carried out with a total of 65 students in the 6th grade
of a state secondary school in Muratpaşa, Antalya. In the quantitative part of
the study, the Science Anxiety Scale was used. In the qualitative part, the
Daily Life Association Test was used. For the analysis of the quantitative data
obtained from the study, Single Factor Covariance Analysis was used.
Qualitative data were analyzed descriptively and content-wise according to the
phenomenological approach. In the quantitative findings of the study, there was
no difference between the control and experimental groups in terms of the
science-related anxiety levels whereas in the qualitative findings, it was
found that the experimental group's level of association between science
concepts and daily life was higher than the control group's.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | July 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International