The purpose of this study is to examine the relationship
between life satisfaction and death anxiety among university students. Also, this
study examines the effects of gender, loss of a loved one and threat of death on death anxiety. The study
group consists of
348 university students (261 females and 87 males) who were selected by convenience sampling method. The data
were collected by using the
Death Anxiety Scale, the Life Satisfaction Scale,
and Demographic Form. The analyses of the data revealed a negative
correlation between life satisfaction and death anxiety. It was found that life satisfaction predicts
approximately 3% of the total variance of death anxiety. Moreover,
female students had higher levels of death anxiety than males. It was also
found that death anxiety of the individuals who had lost their loved ones did
not differ from that of those who had not, and that death anxiety of the
individuals who had had close calls with death did not differ from that of
those who had not.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ile ölüm kaygıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca araştırmada cinsiyetin, bir yakınını kaybetmenin ve ölüme yaklaştıran bir deneyim yaşamanın ölüm kaygısı üzerindeki etkisi de incelenmiştir. Çalışma grubu, uygun örnekleme yöntemi ile ulaşılan 261 kadın, 87 erkek olmak üzere toplam 348 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler Ölüm Kaygısı Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda yaşam doyumu ile ölüm kaygısı arasında negatif yönde anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Yaşam doyumunun ölüm kaygısının toplam varyansının yaklaşık %3’ünü yordadığı görülmektedir. Ölüm kaygısının cinsiyete göre anlamlı şekilde farklılaştığı, kadınlarda erkeklerden daha yüksek olduğu görülmektedir. Bir yakınını kaybeden ve kaybetmeyen bireylerin ölüm kaygıları arasında anlamlı fark olmadığı görülürken aynı şekilde ölüme yaklaştıran bir deneyim yaşayanlar ile yaşamayanların da ölüm kaygıları arasında anlamlı fark olmadığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Submission Date | December 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International