In
this mixed method research, it is aimed to examine fine arts high school music department
students' achievement in quantitative
courses and their opinions about these courses. The sample of the study
consists of 48 students in the 9th and 10th grades of Diyarbakır Fine Arts High
School Music Department
in the 2017-2018 academic year. The quantitative data of the research were
obtained by using the students' year-end course grades and the qualitative data
were obtained from the answers of the students to 7 open-ended questions
including their interests, attitudes, expectations and opinions about
quantitative courses. At the end of the study, it was seen that the students
were not successful enough in quantitative courses and the achievement scores
did not show significant differences in terms of the variables of class and
gender. Most of the students had thought that the quantitative courses would be
fewer before coming to the fine arts high school, and the majority of them
found the weekly time for quantitative courses too much. It was concluded that
most of the students had negative attitudes towards quantitative courses, that
students with positive attitudes were so because they liked the teacher, and that
they did not spend enough time to study quantitative courses. In addition,
students stated that quantitative courses are boring, that they do not
understand the courses due to lack of basics, and that there should not be
courses other than vocational courses in fine arts high school.
Bu karma desenli araştırmada, Güzel Sanatlar Lisesi müzik
bölümünde öğrenim görmekte olan öğrencilerin sayısal derslerdeki başarı
durumlarının ve bu derslerle ilgili öğrenci görüşlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini,
2017-2018 eğitim öğretim yılında, Diyarbakır Güzel Sanatlar Lisesi müzik bölümü
9. ve 10. sınıflarda öğrenim görmekte olan toplamda 48 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın nicel verileri, öğrencilerin yılsonu ders notları kullanılarak,
nitel verileri ise öğrencilerin sayısal derslerle ilgili ilgi, tutum, beklenti
ve görüşlerini içeren 7 adet açık uçlu soruya verdikleri yanıtlardan elde
edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğrencilerin sayısal derslerde yeterli düzeyde
başarılı olamadıkları, başarı puanlarının sınıf ve cinsiyet değişkenine göre
anlamlı farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin büyük bir kısmı güzel sanatlar lisesine gelmeden önce sayısal
derslerin daha az olduğunu düşünmüş olduklarını belirtmiş olup, büyük çoğunluk
da sayısal derslerin haftalık ders saatlerini fazla bulmuştur. Öğrencilerin
çoğunun sayısal derslere karşı olumsuz tutum sergilediği, olumlu tutum
sergileyen öğrencilerin ise ders öğretmenini sevdiği, sayısal derslere çalışmak
için ise yeterince zaman ayırmadıkları sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca
öğrenciler, sayısal derslerin sıkıcı geçtiğini, alt yapı eksikliği nedeniyle
dersleri anlamadıklarını ve Güzel Sanatlar Liselerinde mesleki dersler dışında
derslerin olmaması gerektiğini belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Submission Date | July 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International