Uluslararası sınavlar ülkelerin eğitim sistemlerinin kalitesinin artırılması noktasında önemli göstergeler sunmaktadır. Uluslararası Öğrenci Ölçme Programı (PISA) saygın uluslararası sınavlardan bir tanesi olup eğitime dair geniş dönütler sağlamaktadır. 2018 yılında gerçekleştirilen PISA, 79 ülke ve ekonomiden katılan 15 yaşındaki yaklaşık 600 bin öğrenciye uygulanmıştır. Bu çalışma, PISA puanları ile öğrenci, öğretmen ve toplum değişkenleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Yaşam doyumu ve okula aidiyet duygusu öğrenci değişkenleri, öğretmen maaşı ve en az yüksek lisans derecesine sahip öğretmen oranı öğretmen değişkenleri ve yerel okul yönetiminde veli katılımı ve sosyoekonomik düzey ise toplum değişkenleridir. Bu amacı gerçekleştirmek için ilişkisel tarama modeli yürütülmüştür. PISA veri tabanından elde edilen 79 ülke ve ekonomiye ait veriler çoklu doğrusal regresyon analizi ile incelenmiştir. Çalışma sonuçları yaşam doyumu, en az yüksek lisans derecesine sahip öğretmen oranı, yerel okul yönetiminde veli katılımı ve sosyoekonomik düzeyin ayrı ayrı okuma, fen ve matematik okuryazarlık puanlarını yordadığını göstermiştir. Modele göre en fazla varyans matematik okuryazarlığı puanlarında açıklanmıştır. Okuma okuryazarlığı için yerel okul yönetiminde veli katılımının en güçlü yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılırken; fen ve matematik okuryazarlığı içinse yaşam doyumunun en güçlü yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
International exams present important indicators for the quality of educational systems in many countries. Program for International Student Assessment (PISA) as one of the popular international exam is a widespread program providing feedback on education. PISA was administered to about 600000 15-year students from 79 countries and economies in 2018. The current study aims to investigate the relationship between PISA scores and student, teacher and community variables. Student variables are life satisfaction and sense of belonging; teacher variables are teacher salary and proportion of teacher with at least Master’s Degree; and community variables are parent involvement in local school government and socioeconomic status. In this aspect, a correlational study was conducted to achieve the purpose. Data coming from 79 countries and economies via the PISA database were analyzed in multiple linear regression. Results showed that life satisfaction, the proportion of teachers with at least a Master’s Degree, parent involvement in local school government, and socio-economic status predicted separately reading, science, and math literacy. The model explained the most variance in the math literacy scores. Among the predictors, parent involvement in local school government was the strongest predictor for reading literacy while life satisfaction was the strongest predictor for both science and math literacy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2020 |
Submission Date | June 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International