The aim of the study is to reveal preschool teachers' levels of fulfilling the objectives of the music education course that they have taken in undergraduate education and of self efficacy beliefs that preschool teachers have taken in undergraduate education. The research is in the relational survey model. 100 preschool teachers working in public schools in İzmir city center participated in the study. In the study, the “Scale of the Level of Realization of the Music Education Course Objectives in the Faculty of Education Preschool Program”, developed by Akbulut (2013), was used to determine the fulfillment of the objectives of music class education and the “Preschool Teachers' Self-Efficacy Beliefs Scale”, developed by Tepe (2012), was used to examine preschool teachers’ belief levels. As a result of the analysis, it was determined that the teachers have high self-efficacy belief levels, while their level of achieving the goals of the music education course was found low. It was observed that the teachers’ level of achieving the goals of the music education course did not show a statistically significant difference in relation to their self-efficacy belief levels (p <.01). Recommendations were made based on the findings obtained.
Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin lisans eğitiminde aldıkları müzik eğitimi dersi hedeflerini gerçekleştirme ve öz-yeterlik inanç düzeylerini ortaya koymaktır. Yapılan araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmaya İzmir il merkezinde devlet okullarında çalışan 100 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin müzik eğitimi dersi hedeflerini gerçekleştirme düzeylerini belirleyebilmek amacıyla Akbulut (2013) tarafından geliştirilen “Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Anabilim Dalı Programında Yer Alan Müzik Eğitimi Dersi Hedeflerinin Gerçekleşme Düzeyleri Ölçeği” ve öğretmenlerin öz-yeterlik inanç düzeylerini saptayabilmek için Tepe (2012) tarafından geliştirilen “Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öz-Yeterlik İnançlarını Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin yüksek öz-yeterlik inanç düzeyine sahip oldukları saptanırken, müzik eğitimi dersi hedeflerini gerçekleştirme düzeylerinin düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin müzik eğitimi dersi hedeflerini gerçekleştirme düzeylerinin öz-yeterlik inanç düzeylerine göre istatistiksel açıdan anlamlı bir fark göstermediği görülmüştür (p<.01). Elde edilen bulgulara dayanılarak önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | October 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International