The aim of this study is to determine the opinions of preschool and classroom teachers, who are continuing their postgraduate education, about postgraduate education, to determine the problems they experience and to offer solutions. The working group of the research consists of ten teachers, 4 preschool teachers and 6 classroom teachers, working in Elazig and Eskişehir and continuing their postgraduate education. The qualitative data obtained in the research were collected with a semi-structured interview form and content analysis was used in the analysis phase. As a result of the research; it was found that teachers started graduate education for an academic career and professional renewal, that they mostly had problems with permit issues during the graduate education process, that they had problems in continuing their graduate education in different provinces than the province where they worked, and that they had problems due to the conflict between their school work schedule and graduate study schedule. As a solution to these problems, teachers made suggestions such as making legal arrangements on permit issues in the legislation and offering graduate students the opportunity to continue graduate education in the province where they are assigned.
Bu çalışmanın amacı, lisansüstü eğitimlerine devam etmekte olan okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin lisansüstü eğitime ilişkin görüşlerinin, yaşadıkları sorunların tespit edilmesi ve çözüm önerilerinin ortaya koyulmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu Elazığ’da ve Eskişehir’de görev yapan ve lisansüstü eğitimlerine devam eden 4’ü okul öncesi öğretmeni, 6’sı sınıf öğretmeni olmak üzere toplamda on öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmada ulaşılan nitel veriler yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır ve analiz aşamasında da içerik analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin akademik kariyer yapma, mesleki anlamda yenilenme amaçlarıyla lisansüstü eğitime başladıkları; lisansüstü eğitim sürecinde ise en çok izin konularında sorunlar yaşadıkları, görev yaptıkları ilden başka illerde yaptıkları lisansüstü eğitimlerine devamda sorunlar yaşadıkları, okul dersleri ile lisansüstü derslerin çakışmasından dolayı sorunlar yaşadıkları anlaşılmıştır. Öğretmenler yaşadıkları bu sorunlara çözüm olarak da mevzuatta izin konularında düzenlemeler yapılması, görev yapılan ilde lisansüstü eğitime devam etme olanağının sunulması türünden önerilerde bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | December 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International