Araştırmanın amacı 2015-2021 yılları arasında erken çocuklukta yapı inşa oyunları konusunda yapılan bilimsel araştırmaların; tarandığı veri tabanı, konusu, bilimsel araştırma yöntemi, çalışma grubu, yayın yılı ve yapıldığı ülke boyutları ile incelenmesidir. Araştırma verileri, nitel araştırmalarda veri toplama yöntemi olan doküman analizi/incelemesi ile elde edilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen araştırma örneklemini; ERIC, SpringerLink ve Taylor and Francis veri tabanlarından “constructive play, construction play” anahtar kelimeleri kullanılarak ulaşılan, tam metin erişime açık olan araştırmalar oluşturmaktadır. Bu araştırmada temalar önceden belirlendiği için “betimsel analiz” yapılmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan “Yapı İnşa Oyunlarına İlişkin Yurt Dışında Yapılan Araştırmaları İnceleme Formu” dikkate alınarak toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; konuyla ilgili en fazla yayın SpringerLink veri tabanında, çocuklarla yapılmıştır. En fazla nicel yöntem kullanılmıştır. ABD en çok yayın yapılan ülke, 2019 en fazla yayın yapılan yıl olmuştur. Diğer yandan araştırmalar en çok; oyun süresi, materyal seçimi ve çocuğun aktif katılımı bağlamında çocukların oyun davranışlarını konu etmiştir.
The aim of the research is to examine the scientific research on constructive play in early childhood between 2015-2021; the database, subject, scientific research method, study group, publication year and the country in which it was conducted are examined. Research data were obtained by document analysis which is a data collection method in qualitative research. The research sample, which was determined by using the purposive sampling method, consists of full-text accessible studies accessed from ERIC, SpringerLink and Taylor and Francis databases using the keywords “constructive play, construction play”. In this research, "descriptive analysis" was conducted because the themes were determined beforehand. The data were collected by taking into account the "The Form for Analyzing Studies of Constructive Play Conducted Abroad" developed by the researchers. According to the research results; The most published research on the subject were made with children in the SpringerLink database. The most frequently used method was quantitative method. The country with the highest number of publications was the USA, and the highest number of studies was in 2019. On the other hand, the studies on constructive play in early childhood were mostly included the subjects of children's play behaviors in the context of play time, ma terial selection and active participation of the child.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2022 |
Publication Date | June 28, 2022 |
Submission Date | January 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International