The aim of this
study is to determine the relationship between achievement goals and athletic
identity of sportsman students. A total of 400 students (117 female and 283
male) from the faculty of sports sciences of Sakarya University participated in
the study. A personal information form which includes questions such as gender,
class, division, sports branch, age and income level to determine the
demographic characteristics of the students; Athletic Identity Scale (Brewer
and Cornelius, 2001) adapted into Turkish by Ozturk and Koca (2013) and
developed by Elliot and Murayama (2008) adapted into Turkish by Akın (2006) in
order to collect 2x2 Success Tendencies Scale data in the study. As a result of
the research, it was found out that the female students' learning approach and
performance approach were more than male students. It is observed that there is
a positive and meaningful relationship between the total score of the athlethic
identity measurement points and the scores taken from the sub-dimensions of
achievements goals. It was seen that 386 of the participants had strong
athletes identity and 14 of them had weak athletes identity. Students who have
strong athletes have higher performance avoidance levels. As a result, it is
seen that there is a positive and significant relationship between the total
score of the students on the athletic identity scale and the scores of the
sub-dimensions of success orientations. It is determined that the students who
have strong athletes have more positive dispositions.
Sporcu
öğrencilerin başarı yönelimleri ile sporcu kimlikleri arasındaki ilişkiyi
tespit etmeyi amaçlayan bu çalışmaya, Sakarya üniversitesi spor bilimleri
fakültesinden 117 kadın, 283 erkek olmak üzere toplam 400 öğrenci katılmıştır.
Araştırmada veri toplamak için, öğrencilerin demografik özelliklerini
belirlemek amacıyla cinsiyeti, bölümü, spor branşı, yaşı ve gelir düzeyi gibi
soruları içeren kişisel bilgi formu; Öztürk ve Koca (2013), tarafından türkçeye
uyarlanan Sporcu Kimliği Ölçeği (Brewer
ve Cornelius, 2001) ile Elliot ve Murayama (2008) geliştirdiği ve Akın (2006)
tarafından türkçeye uyarlaması yapılan 2x2 Başarı Yönelimleri Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kadın öğrencilerin öğrenme yaklaşma ve
performans yaklaşma yönelimlerinin erkek öğrencilere göre daha fazla olduğu
ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin sporcu kimliği ölçeğinden aldıkları toplam puan
ile başarı yönelimleri alt boyutlarından aldıkları puanlar arasında pozitif ve
anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Katılımcıların 386’sının güçlü sporcu
kimliğine, 14’ünün ise zayıf sporcu kimliği sahip olduğu görülmüştür.Güçlü
sporcu kimliğine sahip olan öğrencilerin performans kaçınma düzeylerinin daha
yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 7 |