Bu
çalışmada, yedinci sınıf öğrencilerinin enerji dönüşümleri konusundaki bilgi
düzeylerinin çizimler aracılığıyla belirlenmesi amaçlanmıştır. Betimsel
nitelikli tarama modeliyle yürütülen çalışmanın katılımcıları 25 yedinci sınıf
öğrencisidir. Veri toplama sürecinde, öğrenciler kuvvet ve enerji ünitesi
kapsamında enerji dönüşümleri konusuna yönelik öğretim süreci tamamlandıktan
bir hafta sonra resim atölyesinde bir ders saati süresince çalışmalarını
yürütmüşlerdir. Öğrencilerden enerji dönüşümleri konusuna yönelik zihinlerinde
canlanan olayları resmetmeleri ve yazılı olarak açıklamaları istenmiştir. Veri
analizi için fen bilimleri öğretmeni ve araştırmacılar tarafından ayrı ayrı
değerlendirme kriterleri belirlenmiş, ardından belirlenen kriterler üzerinden
ortak bir değerlendirme rubriği oluşturulmuştur. Öğrencilerin çizimleri ve
yazılı açıklamaları rubrik doğrultusunda incelenerek kavramların nitelikleri
frekanslarıyla birlikte belirlenmiştir. Sonraki aşamada, elde edilen veriler
uygun seviyeler altına yerleştirilmiştir. Elde edilen bulgulara bakıldığında,
birinci seviyede hiçbir öğrencinin bulunmadığı, ikinci ve beşinci seviyelerde
ikişer, üçüncü seviyede on iki, dördüncü seviyede dokuz öğrencinin yer aldığı
belirlenmiştir. Öğrenci çizimlerinde, enerji türlerini bilme, hangi koşullarda
hangi tür enerjilere sahip olunacağını ifade etme ve sürtünme kuvvetiyle
hava–su direncinin etkisine yönelik bilgi içeren çizimlerin yüksek frekanslarda
açığa çıktığı görülmüştür. Enerji türleri arası dönüşümleri ifade etme, aynı
anda birden fazla enerji türüne sahip olma, konuma ve harekete bağlı olarak
enerji miktarlarındaki artış ve azalışı ifade etme gibi temel bilgi düzeyinin
üzerindeki bilgilere yönelik çizim frekanslarının daha düşük seviyede kaldığı
belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, öğrencilerin fen bilimleri dersinde belirli
bir konuya yönelik bilgi düzeylerinin tespit edilmesinde çizim tekniğinin
etkili olduğu görülmüştür. Bu bağlamda, öğrencilerin bilgi düzeylerini
belirleme ve değerlendirme sürecinde ve onların bir konuya yönelik
düşüncelerini ifade etmelerinde çizim tekniğinin kullanılmasının önemli
sonuçlar açığa çıkaracağına inanılmaktadır.
In this study, it is aimed to determine the seventh grade
students’ knowledge level on energy transformations through drawings. This
descriptive survey study was carried out with 25 seventh grade students. After
teaching process about energy transformations, the students made drawings in
the art studio one week after the end of unit. The students were asked to draw
the cases related to energy transformations that occurred in their minds and to
explain them in written form. In the data analysis, firstly, evaluation
criteria were determined by science teacher and researchers separately. Then,
an evaluation rubric was formed on these criteria. The students' drawings and
written explanations were examined based on this rubric, and the qualities and
frequencies of the concepts in drawings were determined. In the next step, the
obtained data were placed under appropriate levels. When the findings were
examined, it was found that there were no students at the first level
determined, two students at the second level, twelve students at the third
level, nine students at the fourth level, and two students at the fifth level
determined were determined. As a result of the study, it can be stated that the
drawing technique is effective in determining the students’ knowledge levels
about a specific subject in the science course. In this context, it is believed
that the use of drawing technique will reveal important results in the process
of identifying and evaluating students' knowledge level and expressing their
thoughts about a subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |