The aim of this study is to examine the students' thoughts about entrepreneurship trends and entrepreneurship course. In this study, the relationships between the students' ideas about the demographic structure and entrepreneurship and their thoughts on entrepreneurship tendencyentrepreneurship course were investigated. The participants of the study consisted of 237 students studying at Bursa Uludağ University Vocational School of Technical Sciences. In the research, empirical data were collected by using survey method. As a result of the statistical analysis, it was seen that there was a significant relationship between students' gender and entrepreneurial tendencies and their opinions about the course. It was determined that males were more courageous in setting up their own businesses and that entrepreneurship lesson had a positive effect on boys and negatively affected girls. However, significant relationships between entrepreneurial thoughts and entrepreneurial tendencies and opinions about the course were obtained. It is observed that the students who think about establishing their own business can become entrepreneurs thanks to the education they received and their potentials are suitable for entrepreneurship. It is determined that the students who have a father's workplace are individuals who are constantly developing goals, can make decisions on their own and are willing to behave illegally, and that their potentials are suitable for entrepreneurship and that they consider entrepreneurship as a career.
Bu araştırmanın amacı, Meslek Yüksekokulu öğrencilerin girişimcilik eğilimleri ve girişimcilik dersi hakkındaki düşünlerini incelemektir. Bu çalışmada, öğrencilerinin demografik yapısı ve girişimcilik hakkındaki düşünceleri ile Girişimcilik eğilimi ve girişimcilik dersine yönelik düşünceleri arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Bursa Uludağ Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 237 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada anket uygulama yöntemiyle toplanan ampirik veriler kullanılmıştır. Yapılan istatistikî analizler sonucunda öğrencilerin cinsiyetleri ile girişimcilik eğilimleri ve ders hakkında görüşleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Erkeklerin kendi işlerini kurma konusunda kızlara göre daha cesaretli oldukları ve girişimcilik dersi erkekleri olumlu yönde etkilerken kızları olumsuz etkilediği tespit edilmiştir. Bununla beraber öğrencilerin girişimcilik düşünceleri ile girişimcilik eğilimleri ve ders hakkındaki görüşleri arasında anlamlı ilişkiler elde edilmiştir. Kendi işini kurmayı düşünen öğrencilerin aldığı eğitim sayesinde girişimci olabilecekleri düşüncesi ağırlık kazanmış olup potansiyellerinin girişimciliğe uygun olduğu gözlemlenmiştir. Babası işyeri sahibi olan öğrencilerin, sürekli hedef geliştiren, kendi başına karar verebilen ve kural dışı davranmayı göze alabilen bireyler oldukları, ayrıca aldığı eğitim sayesinde potansiyellerinin girişimciliğe uygun olduğu ve girişimciliği bir kariyer olarak düşündükleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |