Students' concerns about science may be caused by the environment, school or family. In this context, this study examining the anxiety levels of secondary school 8th grade students for science class was conducted with 335 secondary school 8th grade students studying in public and private schools in Ankara and Ağrı in the 2019-2020 academic year. The research was carried out by survey method, which is the sub-branch of descriptive research model. In the research, Science Anxiety Scale and the questionnaire that measure demographic information were used as data collection tools. The function of the scale, which consists of one dimension, is to measure students' anxiety levels in general. Independent t-test and One Way ANOVA tests were used for the data obtained in the research. As a result of the research, it was observed that the students with low academic achievement averages had higher levels of anxiety towards the science course than those with high academic achievement. In addition, it has been determined that the level of anxiety towards science lesson differs on the basis of the educational background of the person who helps the students study within the family, and the level of anxiety towards the science lesson of the students, who are helped by a person with low level of education, is higher. As a difference, the last finding is that the anxiety levels of the students studying in public and village schools are higher than those studying in private schools.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik kaygılarının öğretmen ve öğrenci cinsiyeti, okul türü, yaşadığı yer, öğrencilere aile içerisinde ders çalışmasında yardımcı olan kişilerin eğitim durumu ve okuldaki fen bilgisi akademik başarısının öğrenci kaygısına etkisinin olup olmadığı incelenmesidir. Bu kapsamda çalışma 2019-2020 eğitim öğretim yılı Ankara ve Ağrı ilinde öğrenim gören 335 ortaokul 8. Sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma betimsel araştırma modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Fen Bilimleri Dersi Kaygı ölçeği ve demografik özellikleri ölçen anket kullanılmıştır. Tek boyuttan oluşan ve çalışmada kullanılan ölçeğin fonksiyonu genel olarak öğrencilerin fen bilimleri dersi kaygı düzeylerini ölçmektir. Araştırmada bağımsız t-test ile Tek Yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda akademik başarı ortalaması düşük öğrencilerin yüksek olanlara göre fen bilimleri dersine yönelik kaygı düzeylerinin daha fazla olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilere aile içerisinde ders çalışmasında yardımcı olan kişinin eğitim durumu bazında fen bilimleri dersine olan kaygı düzeylerinin farklılaştığı ve aile içerisinde ders çalışmasında yardımcı olan kişinin eğitim durumu düşük olan öğrencilerin fen bilimleri dersine kaygı düzeylerinin daha yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Farklılık olarak son bulgu resmi ve köy okullarında öğrenim gören öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik kaygı düzeylerinin özel okullarda okuyan öğrencilere göre daha yüksek düzeyde olduğudur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |