Etik, birey davranışlarının, tutum ve değerlerinin
toplumsal açıdan doğru-yanlış, güzel-çirkin, iyi-kötü olarak
değerlendirilmesinde hangi ölçütlerin kullanıldığı ve bu ölçütlerin nasıl oluşturulduğu
konuları ile ilgilenir (Karslı, 2004:86). Teftiş ise, bireye yaptığı çalışmalarla ilgili daha fazla
bilgi ve geribildirim sağlama ve bu geri dönütleri bulundukları kurum için en
etkili ve verimli şekilde kullanabilmelerine olanak sağlayan bir sü-reçtir. Müfettişlerin teftiş sürecinde, görev ve
sorumluluklarını etik ilkelere uygun olarak yürütmesi günü-müzde gittikçe daha
fazla önem kazanmaktadır. 2521 sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Milli
Eğitim Bakanlığı İlköğretim Müfettişleri Başkanlıkları Rehberlik ve Teftiş
Yönergesinde ilköğretim müfettişlerinin mesleki ilkeleri belirlenmiştir. İlköğretim
Müfettişlerinin bu ilkeleri teftiş sürecinde etkili ve verimli kullana-bilmeleri,
onların etik anlayışları ve sorumluluklarına bağlıdır. Bu nedenle ilköğretim
müfettişlerinin etik an-layış ve sorumluluklarının incelenmesi anlamlı
bulunmuştur. Bu araştırmada ilköğretim okullarında görev ya-pan öğretmenlerin
teftiş sürecinde etik ile ilgili görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini Tokat merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan
öğretmenler, örneklemini ise bu evren içerisinden gönüllülük esasıyla seçilen
194 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma tarama yöntemine göre desenlenmiş ve
verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanan beşli likert tipi
“Teftiş Sürecinde Etiğe İlişkin Öğretmen Görüşleri” anket formu kullanılmıştır.
Elde edilen veriler frekans, yüzde, aritmetik ortalama tek-nikleri kullanılarak
çözümlenmiştir. Ortalamaların yorumlanması sonucunda öğretmenlerin, rehberlik
ve tef-tiş sürecinde etik ilkelere uyma konusunda genel olarak müfettişlerin
yetersiz oldukları, buna karşılık öğret-menlerin etik’e ilişkin ilkelerin
belirlenmesi konusunda da olumlu bir bakış açısına sahip oldukları görülmek-tedir.
Bu nedenle rehberlik ve teftiş alanında mesleki etik ilkelerinin belirlenmesi
gerektiği ortaya çıkmakta-dır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 1 |