The Individual Pension System (IPS) in Turkey entered into force on October 27,
2003. From this date, IPS shows a rapid development in terms of number of
participants and fund size. Thus, individual pension companies need to
differentiate in products and services and must offer the right products and
services to the right customers in order to increase the number of
participants. In addition to these, data mining techniques aimed at retaining
corporate customers should be applied by existing customers with good
definitions and correct strategies to prevent customer loss. Correctly meeting
the needs of different customers plays an important role in increasing the
market and profitability of companies in a competitive environment. For this
reason, data mining is an important technique used by enterprises and institutions
that have large data volumes to provide superiority to their competitors. In
this study, two-step cluster method, one of the data mining clustering methods,
was applied to the information of the customers of a pension company operating
in Turkey. The two-step cluster method has the ability to process both
continuous and categorical data when compared to other clustering methods. It
is also preferred because of its large sample size and flexibility. The data
were divided into three different clusters and each cluster was examined
separately. This study aimed to provide the company with the necessary
insight in taking customer-oriented strategic decisions to secure customer
continuity and preventing customer loss by providing clusters according to the
information in the customer's database.
Türkiye'de Bireysel Emeklilik
Sistemi (BES) 27 Ekim
2003 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu tarihten itibaren katılımcı
sayısı ve fon büyüklüğü açısından BES hızlı bir gelişme göstermiştir. Bu nedenle
bireysel emeklilik şirketlerinin katılımcı sayılarını arttırmaları için ürün ve
hizmetlerde farklılaşmaları ve doğru müşteriye doğru ürün ve hizmeti sunmaları
gerekmektedir. Bunların yanı sıra, şirketler müşterilerini elde tutmaya
yönelik, veri madenciliği teknikleriyle mevcut müşterilerini iyi tanımaları ve
müşteri kaybını önlemek için doğru stratejileri uygulamaları gerekmektedir.
Çünkü farklı müşteri ihtiyaçlarını doğru şekilde karşılamak, rekabet
ortamında şirketlerin pazar payı ve
karlılıklarını arttırmaları açısından önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle, veri
madenciliği büyük veri yığınlarına sahip olan işletme ve kurumların,
rakiplerine üstünlük sağlayabilmesi için
kullanılan önemli bir tekniktir. Bu çalışmada, Türkiye'de faaliyet gösteren bir
emeklilik şirketinin müşterileri hakkındaki bilgilere veri madenciliği kümeleme
yöntemlerinden biri olan iki aşamalı kümeleme yöntemi uygulanmıştır. İki
aşamalı kümeleme yöntemi, diğer kümeleme yöntemleri ile kıyaslandığında hem
sürekli hem de kategorik verileri işleyebilme yeteneğine sahiptir. Ayrıca büyük
örneklem büyüklüklerinde esnek olması nedeniyle tercih
edilmektedir. Veriler üç farklı kümeye ayrılmış ve her küme ayrı ayrı
incelenmiştir. Bu çalışma ile müşterileri veritabanında yer alan bilgilerine
göre kümelere ayırarak müşteri sürekliliğinin sağlanması
ve müşteri kaybının önlenmesi için müşteri odaklı stratejik kararlar
alınmasında şirkete gerekli öngörüyü sağlaması
hedeflenmiştir.
Subjects | Computer Software, Engineering |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Submission Date | June 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |