Başta ilahî dinler olmak üzere bütün dinlerde ibadethâneler mevcuttur. İslâm dininde de namaz ve itikâf gibi bazı bedeni ibadetler mescid veya onun hükmündeki mekânlarda icra edilmektedir. İbadetin ön şartı olmamakla birlikte fiziksel olarak mescid, İslam’da Mescid-i Kubâ ile başlamış olsa da, Mescid-i Nebevî’nin inşasıyla birlikte bir müessese olarak Müslümanların hizmetine girmiştir. Bu sebeple İslâm literatürüne giren mescidin fiziki olarak imarı, tezyini, temiz tutulması, muhafazası yanı sıra içinde icra edilen ibadetler; keza kadın, engelli ve çocuk ile gayri müslimlerin mescide dair hükümleri hususunda klasik fıkıhta bir disiplin meydana gelmiştir.
Genel anlamda yeryüzünün tamamı üzerinde ibadet edilmeye elverişlidir. Bununla birlikte Müslümanlar tarafından ibadete yönelik faaliyetler için kutsal bir mekân olarak mescid adıyla müstakil mekânlar belirlenmiştir. Mescidler aynı zamanda ictimaî, askerî, ilmî ve siyasî faaliyetlere de ev sahipliği yapmıştır. Ancak İslam’ın geniş bir coğrayaya intişarından sonra billassa günümüzde mescidler ibadetlere mahsus hale gelmiştir. Bu makalede İslâm hukuku çerçevesinde mescid ahkâmı üzerinde durulmuş ve bu çerçevede mescid statülerine değinilmiştir.
There are places of worship in all religions, especially in divine religions. In the religion of Islam, some worships such as prayer and Itikaf are performed in the mosque or in the places under its rule. The mosque, which is not a prerequisite for worship, started with the Masjid-i Kubâ in Islam and it entered the service of Muslims as an institution with the construction of the Masjid an-Nabawi. For this reason, the mosque entered the Islamic literatüre. A discipline has occurred in classical fiqh regarding the physical architecture, decoration, cleaning and protection of the mosque, as well as the prayers performed in the mosque and the provisions regarding the mosque for women, disabled people, children and non-Muslims.
In general, it is conducive to worship on the entire earth. However, Muslims have defined independent areas for prayer activities under the name of the mosque. The mosques also hosted social, military, scientific and political activities. However, after the spread of Islam to a wide range of people, especially today, mosques have become for worship. In this article, the provisions of the mosque are emphasized within the framework of Islamic law and their status of mosques is mentioned in this context.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 15, 2021 |
Publication Date | December 15, 2021 |
Submission Date | November 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 2 |