The current study aims to investigate the pre-service classroom teachers’
motivational orientations affecting their selection of their field and
profession. The study group of the current research employing the mixed model
is comprised 132 students attending the Department of Classroom Teacher
Education at the Education Faculty of Muğla Sıtkı Koçman University. In light of the findings of the current study, it can
be argued that “intrinsic and extrinsic motivational orientations are more
effective on the female students’ selection of field and profession than on the
male students. The students also stated that if they were
able to select the profession of teaching, they would again select the
classroom teaching. It is seen that the interviews with
the students differ in the wishes and expectations of the first and fourth
grade students. This may indicate the effect of their intrinsic motivation.
Bu çalışma, Sınıf öğretmenliği
öğrencilerinin meslek ve alan seçimlerinde motivasyonel olarak, nelerden
etkilendiklerini incelemeyi, amaçlamaktır. Karma araştırma yöntemi ile hazırlanmış
olan araştırmanın çalışma grubunu,
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf
Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 132 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre, kadın öğrenciler üzerinde “ içsel ve dışsal meslek
seçim nedenlerinin, erkek öğrencilere
göre daha çok etkili olduğu söylenebilir. Öğrenciler, öğretmenlik mesleğini yeniden tercih etmeleri durumunda,
sınıf öğretmenliği alanını seçeceklerini belirtmekteler. Öğrenciler ile yapılan
görüşmelerde birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin istek ve beklentilerinde
farklılık olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2019 |
Submission Date | July 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |