In this study, it was attempted to determine the technological pedagogical content knowledge proficiency (TPACK) perceptions of preservice teachers who will perform language teaching as a foreign language. It was detected that they had the proficiency for TPACK. It was also determined that there was statistically no significant difference between the general TPACK proficiency levels of the students and the gender variable. It was determined that gender had no impact on the TPACK general proficiency levels of the students. It was determined that there were statistically significant differences among the TPACK general proficiency levels concerning branch, receiving technology education, having access to internet, ability to use computer, searching for new technologies particular to the field, and ability to use these new technologies in the teaching activities. It was also found that these variables had impacts on the preservice teachers to have the TPACK proficiency concerning the selected languages, which were included in the study.
Technological pedagogical content knowledge language teaching technology integration proficiency teacher.
Bu çalışmada, dil eğitim-öğretimi gerçekleştirecek olan öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Içerik Bilgisi (TPİB) alanındaki yeterlilik algıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Dil öğretimi konusunda TPİB yeterliklerinin olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin TPİB çerçevesindeki genel yeterlikleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Cinsiyetin öğrencilerin TPİB genel yeterlilikleri üzerinde bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Bölüm, teknoloji eğitimi alma, internet erişimine sahip olma, bilgisayar kullanım düzeyi, alana yönelik yeni teknolojileri araştırma, alana yönelik yeni teknolojileri eğitim-öğretim faaliyetlerinde kullanma durumuna göre TPİB genel yeterlilikleri arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırma kapsamına dahil edilen dillerin eğitim-öğretimini alan öğretmen adaylarının TPİB alanındaki yeterliliğe sahip olmada bu değişkenlerin etkilerinin olduğu da bulunmuştur.
Teknolojik pedogojik içerik bilgisi dil öğretimi teknoloji entegrasyonu yeterlilik öğretmen adayı.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2022 |
Submission Date | December 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: 2 |