Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Çağın Eğlenceli Dili Emojiler: Reklamcılıkta Emoji Kullanımları Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 77 - 90, 15.10.2018

Abstract

    Emojiler dijital iletişim ve hız çağının birer ürünüdür. Duyguları kısa sürede aktarmaya aracı olan emojiler, yeni bir dil olarak doğmuş ve günümüzde evrenselliğini kabul ettirmişlerdir. Bu durum markalar tarafından fark edilmiş, markalar kendi emojilerini oluşturma çabasına girmiş ve bu yeni dil reklam faaliyetlerinde de sıkça karşımıza çıkmaya başlamıştır.

    Bu çalışmada, dijital çağın eğlenceli dili olan emojiler incelenerek dijital reklamcılıktaki kullanımları ele alınmıştır. Nitel araştırma modeliyle yapılan çalışmada mevcut araştırmalardan yararlanılmış ve örnek olay yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, emojilerin çeşitlendiği ve gün geçtikçe kullanımlarında artış yaşandığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca emojilerin birer kimlik ve kişilik yansıtmaları bakımından, markaların sıkça başvurduğu bir reklam stratejisine dönüştükleri görülmüştür.

References

  • Babacan, M. (2015). Nedir Bu Reklam?. İstanbul: Beta.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. İstanbul: Kafka Yayınevi.
  • Doğan, B. Ö. (2015) Online Reklamcılık. İstanbul: Köprü Kitapları.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi: Araştırma Tasarımları, Niteliksel ve İstatiksel Yöntemler. Ankara: Erk.
  • Kırık, A. M. (2017). Sosyal Medya ve İnternet Ortamında Viral Reklamcılık. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Lucas, G. (2016). The Stroy Of Emoji. Prestel Verlag.
  • Mestçi, A. (2017). İnternette Reklamcılık. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Öztürk, R. G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik İstanbul: Beta.
  • Yalçın, F. G. (2016). Küçük İşletmeler İçin Sosyal Medya. İstanbul: Abaküs Kitap.
  • Yılmaz, R. & Erdem, M. N. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods (4th ed.). USA: Sage.
  • Öztürk, R. G. (2016). Türkiye'de Dijital Reklamın Tarihi. E. Çağlak (Ed.), Bu Toprakların İletişim Tarihi (s. 347-364). İstanbul: Nobel.
  • Arslanoğlu, S. Ö. (2017). İletişimin Emoji Formu. Mediacat, 25(271), 78-79.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medya Kullanımı ve Fiat Örneği. Global Media Journal, 2(3), 19-50.
  • Çeken, B., Arslan, A., & Tuğrul, D. (2017). İletişimde Emojilerin Kullanımı ve İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(16), 91-106.
  • Gökaliler, E., & Saatçioğlu, E. (2016). Bir Reklam Unsuru Olarak Emoji Kullanımı: Emoji İçerikli Reklamlara Yönelik Tutum Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19(2), 63-91.
  • Ptaszynski, M., Rzepka, R., Araki, K., & Momouchi, Y. (2011). Research on Emoticons: Review of the Field and Proposal of Research Framework. Proceedings of 17th Association for Natural Language Processing, 1159-1162.
  • Şener, G., & Atar, G. M. (2017). Türkiye’ye Özgü Kültürel Sembollerin Emojilere Dönüşümü: Dijital İletişimde Kültürel Sembollere Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (53), 189-209.
  • Toksöz, L., & Kahraman, C. (2017). Türk Üniversite Öğrencilerinin Emoji Algısı. Humanitas: International Journal of Social Sciences, 5(9), 247-256.
  • Tomić, M. K., Marinez, M., & Vrbanec, T. (2013). EMOTICONS. FIP: Journal of Finance and Law, 1(1), 35-42.
  • Zainal, Z. (2007). Case Study as a Research Method. Jurnal Kemanusiaan, (9), 1-6.
  • App Store (2017). “Dove Love Your Curls Emojis”, https://itunes.apple.com/us/app/dove-love-your-curls-emojis/id1049783975?mt=8, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • Campaign Türkiye (2017). “Dove’dan Kıvırcık Saçlı Genç Kızlara: Buklelerinizi Sevin”, https://www.campaigntr.com/dovedan-kivircik-sacli-genc-kizlara-buklelerinizi-sevin/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Campaign Türkiye (2017). “Sosyal Medya Canavarı Fikriye Aramızda”, https://www.campaigntr.com/sosyal-medya-canavari-fikriye-aramizda/, Erişim Tarihi: 27.08.2018.
  • Digital Age (2015). “Türklerin En Çok Kullandığı Emoji’ler”, http://digitalage.com.tr/turklerin-en-cok-kullandigi-emojiler/, Erişim Tarihi: 06.05.2018.
  • Dijital Ajanslar (2016). “Pepsi’den Emoji Dolu Kampanya”, http://www.dijitalajanslar.com/pepsiden-emoji-dolu-kampanya/, Erişim Tarihi: 08.05.2018.
  • Emojipedia, https://blog.oxforddictionaries.com/, Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • FikriMühim (2015). “Türk İnsanı Hangi Emojileri Kullanıyor?”, https://www.fikrimuhim.com/Binary/Images/Upload/Report/DA_Emoji%20Arastirmasi.pdf, Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • Google Play Store (2015). “PepsiMoji”, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pepsico.pepsimoji&hl=en, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Instagram. “Logoji”, https://www.instagram.com/logoji_/?hl=tr, Erişim Tarihi: 06.05.2018.
  • İnternet Medya (2017). “Türk Çayının Önemi Sanal Ortama Taşınacak”, https://www.internetmedya.com/turk-cayinin-onemi-sanal-ortama-tasinacak-40591.html, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Lou Ét Lon, “Products”, https://louetlon.com/products/, Erişim Tarihi: 07.05.2018.
  • Marketing Türkiye (2017). “ÇAYKUR’dan Emoji Atağı!”, https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/caykurdan-emoji-atagi/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Marketing Türkiye (2016). “İşte Turkcell’in Yeni Reklam Yüzleri Turkcell Emocanlar!”, http://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/iste-turkcellin-yeni-reklam-yuzleri-turkcell-emocanlar-2/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Oxford Dictionaries (2015). “Word of the Year 2015”, https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2015, Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • Pazarlamailetişimi.com (2015), “Dove’dan Kıvırcık Saçlı Emojiler”, https://pazarlamailetisimi.com/dovedan-kivircik-sacli-emojiler/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • PepsiCo (2016). “Pepsi Unveils All New Emoji Collection So Fans Can #SayItWithPepsi”, http://www.pepsico.com/live/pressrelease/pepsi-unveils-all-new-emoji-collection-so-fans-can-sayitwithpepsi04262016, Erişim Tarihi: 08.05.2018.
  • Reklam.com.tr (2015). “Mobil Uygulama Reklamcılığı (Appvertising) Nedir?”, https://reklam.com.tr/blog/mobil-uygulama-reklamciligi-appvertising-nedir, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • Schmitt, G. (2009). “Mobile Marketing: Is ‘App-vertising’ The Answer?”, http://adage.com/article/digitalnext/mobile-marketing-app-vertising-answer/136622/, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • SwiftKey (2015). “SwiftKey Emoji Report - One Billion Emoji”, https://tr.scribd.com/doc/262594751/SwiftKey-Emoji-Report, Erişim Tarihi: 26.04.2018.
  • SwiftKey (2015). “SwiftKey Emoji Report - 1.5 Billion Emoji”, https://tr.scribd.com/doc/267595242/SwiftKey-Emoji-Report-Part-Two, Erişim Tarihi: 26.04.2018.
  • Teknoyo (2016). “Turkcell’in Yeni Animasyon Karakterleri ‘Emocanlar’ Oldu”, http://teknoyo.com/turkcell-emocanlar/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Turkcell (2018). “Emocanlar”, https://www.turkcell.com.tr/emocanlar, Erişim Tarihi: 02.09.2018.
  • Twitter (2017). “ÇAYKUR”, https://twitter.com/TurkiyeninCayi/status/933016469759299585, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Unicode (2018). "Unicode Emoji 11.0 Characters Now Final For 2018”, http://blog.unicode.org/2018/02/unicode-emoji-110-characters-now-final.html, Erişim Tarihi: 01.05.2018.
  • Word Emoji Day, http://worldemojiday.com/faq/, Erişim Tarihi: 06.05.2018.
  • Youtube (2018). “Ucuz Uçak Bileti Hayal Değil”, https://www.youtube.com/watch?v=i-yqg3NuS2M, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • Kaynakça

Funny Language Emojis in The Digital Age: An Evaluation on Emoji Usage in Advertising

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 77 - 90, 15.10.2018

Abstract

    Emojis are a product of digital communication and digital speed era. Emojis, which help to express feelings, are born as a new language and have become internationally accepted today. Their importance has been recognized by commercial firms and they started developing their own emojis and as a result they have become a commonly-encountered language-advertisement activity.

    This study analizes emojis which are the fun side of digital era and discusses their use in digital advertisement activities. The search designed which employes qualitative methodology draws on the existing researches and makes use of case study. The study has revealed that there is a diversity of emojis and their use increaes day by day. Another finding of the study is that as emojis are a reflection of identity and personality, they have transformed into an advertisement strategy that firms adopt very often.

References

  • Babacan, M. (2015). Nedir Bu Reklam?. İstanbul: Beta.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu. İstanbul: Kafka Yayınevi.
  • Doğan, B. Ö. (2015) Online Reklamcılık. İstanbul: Köprü Kitapları.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi: Araştırma Tasarımları, Niteliksel ve İstatiksel Yöntemler. Ankara: Erk.
  • Kırık, A. M. (2017). Sosyal Medya ve İnternet Ortamında Viral Reklamcılık. Konya: Çizgi Kitapevi.
  • Lucas, G. (2016). The Stroy Of Emoji. Prestel Verlag.
  • Mestçi, A. (2017). İnternette Reklamcılık. İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Öztürk, R. G. (2013). Dijital Reklamcılık ve Gençlik İstanbul: Beta.
  • Yalçın, F. G. (2016). Küçük İşletmeler İçin Sosyal Medya. İstanbul: Abaküs Kitap.
  • Yılmaz, R. & Erdem, M. N. (2016). 150 Soruda Geleneksel ve Dijital Reklamcılık. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods (4th ed.). USA: Sage.
  • Öztürk, R. G. (2016). Türkiye'de Dijital Reklamın Tarihi. E. Çağlak (Ed.), Bu Toprakların İletişim Tarihi (s. 347-364). İstanbul: Nobel.
  • Arslanoğlu, S. Ö. (2017). İletişimin Emoji Formu. Mediacat, 25(271), 78-79.
  • Bulunmaz, B. (2011). Otomotiv Sektöründe Sosyal Medya Kullanımı ve Fiat Örneği. Global Media Journal, 2(3), 19-50.
  • Çeken, B., Arslan, A., & Tuğrul, D. (2017). İletişimde Emojilerin Kullanımı ve İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(16), 91-106.
  • Gökaliler, E., & Saatçioğlu, E. (2016). Bir Reklam Unsuru Olarak Emoji Kullanımı: Emoji İçerikli Reklamlara Yönelik Tutum Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19(2), 63-91.
  • Ptaszynski, M., Rzepka, R., Araki, K., & Momouchi, Y. (2011). Research on Emoticons: Review of the Field and Proposal of Research Framework. Proceedings of 17th Association for Natural Language Processing, 1159-1162.
  • Şener, G., & Atar, G. M. (2017). Türkiye’ye Özgü Kültürel Sembollerin Emojilere Dönüşümü: Dijital İletişimde Kültürel Sembollere Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (53), 189-209.
  • Toksöz, L., & Kahraman, C. (2017). Türk Üniversite Öğrencilerinin Emoji Algısı. Humanitas: International Journal of Social Sciences, 5(9), 247-256.
  • Tomić, M. K., Marinez, M., & Vrbanec, T. (2013). EMOTICONS. FIP: Journal of Finance and Law, 1(1), 35-42.
  • Zainal, Z. (2007). Case Study as a Research Method. Jurnal Kemanusiaan, (9), 1-6.
  • App Store (2017). “Dove Love Your Curls Emojis”, https://itunes.apple.com/us/app/dove-love-your-curls-emojis/id1049783975?mt=8, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • Campaign Türkiye (2017). “Dove’dan Kıvırcık Saçlı Genç Kızlara: Buklelerinizi Sevin”, https://www.campaigntr.com/dovedan-kivircik-sacli-genc-kizlara-buklelerinizi-sevin/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Campaign Türkiye (2017). “Sosyal Medya Canavarı Fikriye Aramızda”, https://www.campaigntr.com/sosyal-medya-canavari-fikriye-aramizda/, Erişim Tarihi: 27.08.2018.
  • Digital Age (2015). “Türklerin En Çok Kullandığı Emoji’ler”, http://digitalage.com.tr/turklerin-en-cok-kullandigi-emojiler/, Erişim Tarihi: 06.05.2018.
  • Dijital Ajanslar (2016). “Pepsi’den Emoji Dolu Kampanya”, http://www.dijitalajanslar.com/pepsiden-emoji-dolu-kampanya/, Erişim Tarihi: 08.05.2018.
  • Emojipedia, https://blog.oxforddictionaries.com/, Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • FikriMühim (2015). “Türk İnsanı Hangi Emojileri Kullanıyor?”, https://www.fikrimuhim.com/Binary/Images/Upload/Report/DA_Emoji%20Arastirmasi.pdf, Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • Google Play Store (2015). “PepsiMoji”, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pepsico.pepsimoji&hl=en, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Instagram. “Logoji”, https://www.instagram.com/logoji_/?hl=tr, Erişim Tarihi: 06.05.2018.
  • İnternet Medya (2017). “Türk Çayının Önemi Sanal Ortama Taşınacak”, https://www.internetmedya.com/turk-cayinin-onemi-sanal-ortama-tasinacak-40591.html, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Lou Ét Lon, “Products”, https://louetlon.com/products/, Erişim Tarihi: 07.05.2018.
  • Marketing Türkiye (2017). “ÇAYKUR’dan Emoji Atağı!”, https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/caykurdan-emoji-atagi/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Marketing Türkiye (2016). “İşte Turkcell’in Yeni Reklam Yüzleri Turkcell Emocanlar!”, http://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/iste-turkcellin-yeni-reklam-yuzleri-turkcell-emocanlar-2/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Oxford Dictionaries (2015). “Word of the Year 2015”, https://en.oxforddictionaries.com/word-of-the-year/word-of-the-year-2015, Erişim Tarihi: 05.05.2018.
  • Pazarlamailetişimi.com (2015), “Dove’dan Kıvırcık Saçlı Emojiler”, https://pazarlamailetisimi.com/dovedan-kivircik-sacli-emojiler/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • PepsiCo (2016). “Pepsi Unveils All New Emoji Collection So Fans Can #SayItWithPepsi”, http://www.pepsico.com/live/pressrelease/pepsi-unveils-all-new-emoji-collection-so-fans-can-sayitwithpepsi04262016, Erişim Tarihi: 08.05.2018.
  • Reklam.com.tr (2015). “Mobil Uygulama Reklamcılığı (Appvertising) Nedir?”, https://reklam.com.tr/blog/mobil-uygulama-reklamciligi-appvertising-nedir, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • Schmitt, G. (2009). “Mobile Marketing: Is ‘App-vertising’ The Answer?”, http://adage.com/article/digitalnext/mobile-marketing-app-vertising-answer/136622/, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • SwiftKey (2015). “SwiftKey Emoji Report - One Billion Emoji”, https://tr.scribd.com/doc/262594751/SwiftKey-Emoji-Report, Erişim Tarihi: 26.04.2018.
  • SwiftKey (2015). “SwiftKey Emoji Report - 1.5 Billion Emoji”, https://tr.scribd.com/doc/267595242/SwiftKey-Emoji-Report-Part-Two, Erişim Tarihi: 26.04.2018.
  • Teknoyo (2016). “Turkcell’in Yeni Animasyon Karakterleri ‘Emocanlar’ Oldu”, http://teknoyo.com/turkcell-emocanlar/, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Turkcell (2018). “Emocanlar”, https://www.turkcell.com.tr/emocanlar, Erişim Tarihi: 02.09.2018.
  • Twitter (2017). “ÇAYKUR”, https://twitter.com/TurkiyeninCayi/status/933016469759299585, Erişim Tarihi: 09.05.2018.
  • Unicode (2018). "Unicode Emoji 11.0 Characters Now Final For 2018”, http://blog.unicode.org/2018/02/unicode-emoji-110-characters-now-final.html, Erişim Tarihi: 01.05.2018.
  • Word Emoji Day, http://worldemojiday.com/faq/, Erişim Tarihi: 06.05.2018.
  • Youtube (2018). “Ucuz Uçak Bileti Hayal Değil”, https://www.youtube.com/watch?v=i-yqg3NuS2M, Erişim Tarihi: 01.09.2018.
  • Kaynakça
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Gurur Öyküm Güven 0000-0001-9049-4769

Publication Date October 15, 2018
Submission Date September 8, 2018
Acceptance Date September 20, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Güven, G. Ö. (2018). Dijital Çağın Eğlenceli Dili Emojiler: Reklamcılıkta Emoji Kullanımları Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Halkla İlişkiler Ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 1(2), 77-90.


Creative Commons Lisansı    HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAM ÇALIŞMALARI DERGİSİ (HİRE) 
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.