Poti, Osmanlı idaresinde Kafkas kıyıları ve iç kesimlerin güvenliğinin sağlamasında bir set görevi görmüştür. Bu fonksiyonu, XIX. yüzyılda Rusya’nın genişleme ile uluslararası ticareti Kafkasya’ya çekme yönündeki politikası neticesinde ticari açıdan daha fazla ön plana çıkmaya başlamıştır. Özellikle Poti, Trabzon-Tebriz ticaretinin Rus topraklarına çekilmesi ve sağlanan ticari kolaylıklarla hızlı bir gelişim seyri yakalamış, Kafkasya’nın idari merkezi Tiflis’in ana limanı haline gelmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı Rusya’nın kuzeyden güneye doğru genişlemesine paralel olarak yeni limanların ortaya çıkışı, gelişimi ve gerileyişi şeklinde yaşanan değişim ile Redut Kale, Sohum, Batum ve Trabzon limanlarıyla rekabet çerçevesinde Poti’nin liman ve kentsel gelişim seyrini Rus ve Osmanlı kaynakları ışığında ele almaktır.
Kolaylıklar Dilerim
Poti, under the Ottoman administration served as a barrier to ensure the security of the Caucasian coasts and inlands. This function, as a result of Russia’s policy of expanding and attracting international trade to the Caucasus in the 19th century, it began to come to the fore commercially. In particular, Poti has achieved a rapid development with the withdrawal of Trabzon-Tabriz trade to Russian territory and the commercial facilities provided, and has become the main port of Tbilisi, the administrative center of the Caucasus. In this context, the aim of this study is to examine the course of port and urban development of Poti in the light of Russian and Ottoman sources, within the framework of the change in the emergence, development and decline of new ports in parallel with the expansion of Russia from north to south, and the competition with the ports of Redut Kale, Sukhumi, Batumi and Trabzon.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Late Modern Urban History, Late Modern Ottoman History, Late Modern Russian History |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | February 10, 2024 |
Publication Date | February 10, 2024 |
Submission Date | September 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 1 |