Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü ‎Öğrencilerinin DKAB Dersine Karşı Tutumları

Year 2018, Volume: 17 Issue: 33, 181 - 208, 30.06.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.443247

Abstract

Bu
araştırma Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü’nde okuyan ve Din Kültürü
ve Ahlak Bilgisi Öğretimi dersini almış son sınıf öğrencilerinin ilkokulda aynı
isimle okutulan derse karşı tutumlarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Nicel tarama
modeliyle anket tekniği kullanılarak yapılan araştırmaya Bolu Abant İzzet
Baysal, Bülent Ecevit ve Afyon Kocatepe Üniversitelerinin Eğitim Fakültelerinde
öğrenim gören 338 son sınıf öğrencisi katılmıştır. Öncelikle ölçme aracı olarak
kullanılan ve yedi maddeden oluşan ölçeğin ortalaması hesaplanmış, ardından da
yapılan farklılık analizleri ile ölçek ortalamasının bağımsız değişkenlere göre
farklılaşma durumu incelenmiştir. Neticede öğrencilerin DKAB dersine karşı çok
yüksek düzeyde (X=4.47) olumlu bir tutuma sahip oldukları tespit edilmiş;
öğrenci tutumlarının cinsiyet, yaş, bilgi düzeyi, İslam diniyle ilişki biçimi
ve dinî bilgi kaynağı değişkenlerine göre p≤0.05 anlamlılık düzeyinde
farklılaştığı görülmüştür.

References

  • Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları, 1994.‎
  • Altaş, Nurullah. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları, ‎‎2001.‎
  • Altaş, Nurullah. “Türkiye’de Zorunlu Din Öğretimini Yapılandıran Süreç, Hedefler ve Yeni ‎Yöntem Arayışları (1980-2001)”. Dini Araştırmalar 4/ 12 (2002): 145-168.‎
  • Atkinson, Rita L. – Atkinson, Richard C. – Hilard, Ernest R. Psikolojiye Giriş. Trc. Kemal ‎Atakay v.dğr. İstanbul: Sosyal Yayınlar, 1995, 2. ‎
  • Aydın, M. Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni. İstanbul: Dem Yayınları, ‎‎2005.‎
  • Balay, Refik - Kaya, Ahmet. “Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Ahlaki ‎Değer Yönelimleri”. Değerler Eğitimi Dergisi 12/28 (2014): 7-45.‎
  • Buyrukçu, Ramazan. “Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Din ‎Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim ile İlgili Görüşleri Üzerine Bir Araştırma (Burdur ‎Eğitim Fakültesi Örneği)”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi ‎‎17 (2006): 89-128. ‎
  • Çalışkan, Muhittin. “Bilişsel Giriş Davranışları ve Duyuşsal Giriş Özelliklerinin Öğrenme ‎Düzeyine Etkisi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/5 (2014): 1807-1821.‎
  • Göçeri, Nebahat. “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde ‎Okutulan DKAB Derslerine Dair Öğrencilerin Değerlendirmeleri”. Türkiye’de ‎Okullarda Din Öğretimi Sempozyumu (İstanbul, 23-24 Mayıs 2011). Ed. Kaymakcan ‎v.dğr. 677-701. İstanbul: DEM Yayınları, 2011.‎
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem. İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 1985.‎
  • Morgan, Clifford T. Psikolojiye Giriş. Trc. Hüsnü Arıcı v.dğr. Ankara: Hacettepe Üniversitesi ‎Psikoloji Bölümü, 1981.‎
  • Önder, Mustafa. “Eğitim Fakültelerindeki İlköğretime Yönelik Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ‎Dersi Öğretiminin Yeterlik Durumu”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 13 (2004): ‎‎151-179.‎
  • Öztürk, Veli. “Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin DKAB Öğretimi ile İlgili Görüşleri: ‎Buca Eğitim Fakültesi Örneği”. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Toplantısı -1 ‎‎(İstanbul, 24-25 Mayıs 2003). Ed. Z. Şeyma Arslan. 169-198. İstanbul: Dem ‎Yayınları, 2004.‎
  • Resmi Gazete (16 Haziran 20016). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim ‎Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 29744.‎
  • Resmi Gazete (24 Haziran 2005). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde ‎Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 25855.‎
  • Resmi Gazete (27 Ağustos 2003). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ‎‎25212.‎
  • Şen, Şeref. “İlkokullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi”. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz ‎Eylül Üniversitesi,1997.‎
  • Zengin, Zeki Salih - Yapıcı, Asım. “İlköğretim Okullarında DKAB Dersleri için Öğretmen ‎Yetiştirilmesi ve Eğitim Fakülteleri: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi ‎Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 4 (2006): 127-153.‎

Department of Primary Education Students’ Attitudes Towards Religious Culture and Ethics Course

Year 2018, Volume: 17 Issue: 33, 181 - 208, 30.06.2018
https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.443247

Abstract

The aim of this research is to measure the perceptions of senior students who study in the Department of Primary Education in the Faculty of Education, and have already taken Teaching of Religious Culture and Ethics course about the course which is given in the elementary school with the same title. 338 senior students who study in the Department of Elementary Teaching in Abant izzet Baysal, Bülent Ecevit and Afyon Kocatepe Universities participated in this research in which was utilized the survey technique which is included in the quantitative screening model. Firstly, the general average of the scale which is used as measuring tool and consists of seven items was calculated, and then the scale mean was examined whether it differs according to independent variables or not through the differential analysis. As a result, it was concluded that students have a high positive perception about this course, and their perceptions differ according to gender, age, level of knowledge, form of relation with Islam, and the source of their religious knowledge at p<0.05 significant level.

References

  • Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi. İstanbul: Kültür Koleji Yayınları, 1994.‎
  • Altaş, Nurullah. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi. Ankara: Nobel Yayınları, ‎‎2001.‎
  • Altaş, Nurullah. “Türkiye’de Zorunlu Din Öğretimini Yapılandıran Süreç, Hedefler ve Yeni ‎Yöntem Arayışları (1980-2001)”. Dini Araştırmalar 4/ 12 (2002): 145-168.‎
  • Atkinson, Rita L. – Atkinson, Richard C. – Hilard, Ernest R. Psikolojiye Giriş. Trc. Kemal ‎Atakay v.dğr. İstanbul: Sosyal Yayınlar, 1995, 2. ‎
  • Aydın, M. Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni. İstanbul: Dem Yayınları, ‎‎2005.‎
  • Balay, Refik - Kaya, Ahmet. “Eğitim Fakültesinde Okuyan Öğretmen Adaylarının Ahlaki ‎Değer Yönelimleri”. Değerler Eğitimi Dergisi 12/28 (2014): 7-45.‎
  • Buyrukçu, Ramazan. “Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Din ‎Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim ile İlgili Görüşleri Üzerine Bir Araştırma (Burdur ‎Eğitim Fakültesi Örneği)”. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi ‎‎17 (2006): 89-128. ‎
  • Çalışkan, Muhittin. “Bilişsel Giriş Davranışları ve Duyuşsal Giriş Özelliklerinin Öğrenme ‎Düzeyine Etkisi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/5 (2014): 1807-1821.‎
  • Göçeri, Nebahat. “Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünde ‎Okutulan DKAB Derslerine Dair Öğrencilerin Değerlendirmeleri”. Türkiye’de ‎Okullarda Din Öğretimi Sempozyumu (İstanbul, 23-24 Mayıs 2011). Ed. Kaymakcan ‎v.dğr. 677-701. İstanbul: DEM Yayınları, 2011.‎
  • Kağıtçıbaşı, Çiğdem. İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 1985.‎
  • Morgan, Clifford T. Psikolojiye Giriş. Trc. Hüsnü Arıcı v.dğr. Ankara: Hacettepe Üniversitesi ‎Psikoloji Bölümü, 1981.‎
  • Önder, Mustafa. “Eğitim Fakültelerindeki İlköğretime Yönelik Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ‎Dersi Öğretiminin Yeterlik Durumu”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 13 (2004): ‎‎151-179.‎
  • Öztürk, Veli. “Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin DKAB Öğretimi ile İlgili Görüşleri: ‎Buca Eğitim Fakültesi Örneği”. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Çalışma Toplantısı -1 ‎‎(İstanbul, 24-25 Mayıs 2003). Ed. Z. Şeyma Arslan. 169-198. İstanbul: Dem ‎Yayınları, 2004.‎
  • Resmi Gazete (16 Haziran 20016). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim ‎Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 29744.‎
  • Resmi Gazete (24 Haziran 2005). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde ‎Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 25855.‎
  • Resmi Gazete (27 Ağustos 2003). Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği ‎‎25212.‎
  • Şen, Şeref. “İlkokullarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretimi”. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz ‎Eylül Üniversitesi,1997.‎
  • Zengin, Zeki Salih - Yapıcı, Asım. “İlköğretim Okullarında DKAB Dersleri için Öğretmen ‎Yetiştirilmesi ve Eğitim Fakülteleri: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi ‎Örneği”. Değerler Eğitimi Dergisi 4 (2006): 127-153.‎
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayhan Öz 0000-0003-4597-1970

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 33

Cite

ISNAD Öz, Ayhan. “Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü ‎Öğrencilerinin DKAB Dersine Karşı Tutumları”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/33 (June 2018), 181-208. https://doi.org/10.14395/hititilahiyat.443247.

Journal of Divinity Faculty of Hitit University is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

88x31.png

Journal of Divinity Faculty of Hitit University

Hitit Üniversity Divinity Faculty 

Mimar Sinan Mah. 3. Cad. 19100 ÇORUM

Tel: 0090 (364) 234 63 58 Faks: 0 (364) 2346357