Research Article
BibTex RIS Cite

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR

Year 2017, Volume: 10 Issue: 1, 629 - 652, 25.07.2017
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.285193

Abstract

Bu
çalışmanın amacı sınıflarda yer alan bilgi iletişim teknolojilerinin
kullanılmasına yönelik sınıf öğretmenlerinin mevcut olumsuz tutumlarının
belirlenmesi ve öğretmenlerin bu ürünlerde yaşadıkları sorunları tespit etmek
olarak belirlenmiştir.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama
modeli kullanılmıştır.
Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmış olup Sivas ilinde görevli 117 sınıf öğretmeni
çalışmaya dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı Türel’in (2012) “Öğretmenlerin
Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Olumsuz Tutumları: Problemler ve İhtiyaçlar”
adlı çalışmasında kullandığı anket temel alınarak hazırlanmıştır. Bu çalışmadan
elde edilen veriler yüzde, frekans, aritmetik ortalama, t testi ve ANOVA
kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesi sonucunda sınıf
öğretmenlerinin sınıflarında yer alan bilgi iletişim teknolojisine yönelik
olumsuz tutum sergilemedikleri tespit edilmiştir. Ancak birçok öğretmen bu
ürünler olmasa da derslerin aynı şekilde işlenebileceğini, ürünlerin her ders
için uygun olmadığı, öğrenci ilgisinin zamanla azalacağı düşünerek olumsuz
tutum sergilerken bazı öğretmenlerin de bu ürünler yerine kara tahtayı kullanma
tercihi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin sınıflarında yer
alan bilgi iletişim teknolojilerinde okullarda mevcut internet hızının
yetersizliği, hazırlanan etkinliklerin ders amaçlarına uygun olmaması, bu
ürünleri kullanmada teknik problemler ve bu problemleri gideren teknik personele
ulaşmada sıkıntı yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin bilgi
iletişim teknolojilerine yönelik tutum ve bu ürünlerde yaşanılan sorunlar
cinsiyet ve mesleki kıdem değişkenine göre incelenmiştir.  

References

  • ADIGÜZEL, T., GÜRBULAK, N. ve SARIÇAYIR, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 457-471
  • AKKOYUNLU, B. (1999). Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğretmenlerin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105-109
  • AKKOYUNLU, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • AKPINAR, Y. (2004). Eğitim teknolojisiyle ilgili öğrenmeyi etkileyebilecek bazı etmenlere karşı öğretmen yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (3),124-134.
  • AKTEPE, V. (2011). Öğretmenlerinin derslerinde bilgisayarı kullanımlarına ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 75-92
  • AKYÜZ, H. İ., PEKTAŞ, M., KURNAZ, M. A. ve MEMİŞ, E. K. (2014). Akıllı tahta kullanımlı mikro öğretim uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının tpab’larına ve akıllı tahta kullanıma yönelik algılarına etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 3 (1), 1-14
  • AYVACI, H. Ş., BAKIRCI, H. ve BAŞAK, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 20-46
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı), Ankara: Pegem Akademi
  • CÜRE, F. ve ÖZDENER, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53
  • ÇAĞILTAY, K., ÇAKIROĞLU, J., ÇAĞILTAY, N. ve ÇAKIROĞLU, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
Year 2017, Volume: 10 Issue: 1, 629 - 652, 25.07.2017
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.285193

Abstract

References

  • ADIGÜZEL, T., GÜRBULAK, N. ve SARIÇAYIR, H. (2011). Akıllı tahtalar ve öğretim uygulamaları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 457-471
  • AKKOYUNLU, B. (1999). Bilgi teknolojilerinin okullarda kullanımı ve öğretmenlerin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 105-109
  • AKKOYUNLU, B. (2002). Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 1-8.
  • AKPINAR, Y. (2004). Eğitim teknolojisiyle ilgili öğrenmeyi etkileyebilecek bazı etmenlere karşı öğretmen yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (3),124-134.
  • AKTEPE, V. (2011). Öğretmenlerinin derslerinde bilgisayarı kullanımlarına ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (3), 75-92
  • AKYÜZ, H. İ., PEKTAŞ, M., KURNAZ, M. A. ve MEMİŞ, E. K. (2014). Akıllı tahta kullanımlı mikro öğretim uygulamalarının fen bilgisi öğretmen adaylarının tpab’larına ve akıllı tahta kullanıma yönelik algılarına etkisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 3 (1), 1-14
  • AYVACI, H. Ş., BAKIRCI, H. ve BAŞAK, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler, öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (1), 20-46
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. K., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (12. Baskı), Ankara: Pegem Akademi
  • CÜRE, F. ve ÖZDENER, N. (2008). Öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) uygulama başarıları ve BİT’e yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 41-53
  • ÇAĞILTAY, K., ÇAKIROĞLU, J., ÇAĞILTAY, N. ve ÇAKIROĞLU, E. (2001). Öğretimde bilgisayar kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 19-28.
There are 10 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hamdi Karakaş

Adem Doğan

Publication Date July 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Karakaş, H., & Doğan, A. (2017). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 629-652. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.285193
AMA Karakaş H, Doğan A. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR. hititsosbil. July 2017;10(1):629-652. doi:10.17218/hititsosbil.285193
Chicago Karakaş, Hamdi, and Adem Doğan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, no. 1 (July 2017): 629-52. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.285193.
EndNote Karakaş H, Doğan A (July 1, 2017) SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 1 629–652.
IEEE H. Karakaş and A. Doğan, “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR”, hititsosbil, vol. 10, no. 1, pp. 629–652, 2017, doi: 10.17218/hititsosbil.285193.
ISNAD Karakaş, Hamdi - Doğan, Adem. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/1 (July 2017), 629-652. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.285193.
JAMA Karakaş H, Doğan A. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR. hititsosbil. 2017;10:629–652.
MLA Karakaş, Hamdi and Adem Doğan. “SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 1, 2017, pp. 629-52, doi:10.17218/hititsosbil.285193.
Vancouver Karakaş H, Doğan A. SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIFTA KULLANDIKLARI BİLGİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNE YÖNELİK OLUMSUZ TUTUMLARI VE YAŞADIKLARI SORUNLAR. hititsosbil. 2017;10(1):629-52.